hoe ken je een hologram aantoonbaar maken?

bv er wordt een groot beeld getoond onder het mom van het is echt..hoe zou je kunnen bewijzen dat het niet echt is maar een hologram( denk aan bv project blue beam)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt dit niet aantonen. De "echtheid" van een object is niet aan te tonen door observatie. Om een voorbeeld te geven: er zijn 3D simulators die gebruik maken van haptics voor een realistische simulatie. Hierbij wordt niet alleen het beeld gesimuleerd, maar tevens het gevoel van het object.
Door het simuleren van alle zintuigelijk waarneming is het een illusie te denken dat je in staat bent om nep van echt te onderscheiden.
De interessante onderliggende (realistische) vraag is natuurlijk: "Bestaat het object dat ik waarneem." Ook daarover valt geen beslissing te nemen. Deze problematiek wordt leuk geillustreerd in films zoals "The Matrix".
Het bizarre is echter dat er vanuit zuiver theoretisch oogpunt ook geen onderscheid valt te maken. Er bestaan modellen van de ruimte waarin je aan kunt tonen dat onze perceptie van de derde dimensie in feite een holografische projectie is. (zie link)
Zolang de technologie nog in de kinderschoenen staat zijn de oplossingen zoals geschetst in de andere antwoorden afdoende om de illusie te doorbreken, maar het zal niet lang meer duren totdat holografische 3D technieken minstens even realistisch zijn als de "realiteit".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus dan kunnen ze de mensen van alles wijs maken en zul je niet weten of t "echt 'is of niet....interessant...maar ook erg gevaarlijk.

Andere antwoorden (2)

een laserpen lijkt mij een goede optie, deze zou door een hologram heen schijnen.

het beste kan je dan aan de andere kant van het hologram kunnen kijken of je een rood stipje ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee denk niet dat dan opgaat ..stel is heel groot en ver weg( die holo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan kun je maar 1 ding doen, hetzelfde wat gedaan word om gefotoshopte foto's te ontkrachten. zoek naar verschillen in de verlichting, een schaduw die bv aan de andere kant zit als de rest van de schaduwen, het beeld wat feller is dan de omgeving, dat soort dingen.
Je bedoelt dat het beeld niet tastbaar is zoals beton of hout. Je zou je hand er door heen kunnen steken. Dan is het een hologram.
Maar wees wel voorzichtig het kan wel degelijk van beton zijn en dan bezeer je je.
Succes..