Hoe wordt de stand van de aardas bepaald? is die niet fictief?

Ik vergelijk het simplistisch gezien maar even met een appel op een stokje... dat stokje steek je toch op elke willekeurige plek door de aarde heen?

Ik las namelijk net dit: "de aardas helt..." heu??
Dat gaf mij te denken over hoe dat dan bepaald wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De Aarde maakt een elliptische baan oom de Zon.
De Aardas staat schuin t.o.v. deze baan.
De Aardas staat zelf niet helemaal stil maar van de beweging merk je in een mensenleven niet veel, hij wees 50 jaar geleden ongeveer in de richting van de Poolster en zal dat over 50 jaar nog wel ongeveer doen. Toch kantelt hij in een cirkelbeweging zoals een draaiende tol ook een beetje slingert. Een hele slingerbeweging duurt 26.000 jaar.
Voor ons is de omwenteling om zijn as het belangrijkste want die bepaalt welke kant zonlicht ontvangt en hoe lang dat duurt.
Verder bepaald de schuine stand van de Aardas dat aan de ene zijde van de ellips die de Aarde om de Zon maakt het noordelijke halfrond de meest zon ontvangt (onze zomer) en gedurende de andere helft van de reis het zuidelijke halfrond (onze winter).
Voor een wat meer wetenschappelijke uitleg zie:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die Freebird;

Die as is relatief ten opzichte van onze baan om de zon en bepaalt de loop van de seizoenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per dag draait de aarde eenmaal rond die as, waardoor de zon opkomt en ondergaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,... maar het ding HELT... staat scheef! ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag is dan: wat is RECHT? wat is je referentie in het universum? In dit geval wordt het vlak genomen van de cirkel die de aarde beschrijft in haar jaarlijkse reis rond de zon. Ten opzichte van DAT vlak staat de aardas iets schuin. Daardoor komt de zon ook eerder op en gaat later onder in de zomer dan in de winter. En komt hij in de zomer veel hoger boven de horizon.
En zijn er verschijnselen als de poolnacht: een paar maanden helemaal geen daglicht, en andersom, in de zomer gaat hij niet onder. Dat komt allemaal door die helling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha!
In principe moet je het ook zien als een soort ' stokje' dat door de aarde is gestoken ; erin bij de zuidpool, eruit bij de noodpool (of vice versa).

Naam nu je appel-op-een-stokje en hou hem in je hand en draai rondjes. Zo draait de aarde om de zon. Houd hem nu een tikje schuin, naar je toe of van je af, en je hebt de kanteling van de aardas heel aardig in beeld.

Zit je appel niet al te strak, dan kun je hem ook nog een zwieper geven en om het stokje draaien : voila, dag en nacht.

Maar je kunt je stokje ook een beetje draaien van links naar rechts of van voor naar achter. Zo kantelt de aarde om haar eigen as. (waardoor soms de bovenste en soms de onderste helft richting zon gekeerd is ; zo krijgen we seizoenen). Zou het stokje van evenaar naar evenaar lopen, dan zou je een beweging krijgen die er op lijkt, maar zouden bijvoorbeeld het verloop van dag en nacht en de seizoenen er over de wereld verdeeld heel anders uitzien.

Toegevoegd na 57 seconden:
De as, het stokje, zit dus relatief ten opzichte van de zon als je appel op een stokje ten opzichte van jouw lichaam ; ongeveer rechtop er tegenover maar ietsie kantelend.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zit nog even door te rekenen wat er zou gebeuren als de aardas door de evenaar liep en de evenaar dus van boven naar beneden ; dan zit Nederland bijvoorbeeld elke dag om 12 uur op de evenaar (HEET !!), en om zes uur 's morgens en 's avonds hebben we hier een poolwinter.

Hetzelfde geldt voor de huidige polen. De nieuwe punten van in- en uitgang zouden de nieuwe polen worden ; afhankelijk van waar je insteekt ongeveer Indonesie en Colombia bijvoorbeeld. Al met al zou het nogal wat consequenties hebben denk ik, die leven op aarde een stuk lastiger zouden maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wauw, duidelijk! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje veel zaken, die niet zoveel met de vraag te maken hebben +0