Word je met een zinkend schip meegezogen of niet?

Ik zit Titanic te kijken, en daar hebben ze et erover dat ze worden meegezogen met het schip het water in. Maar er staat mij iets van bij dat de Mythbusters hebben bewezen dat er helemaal geen sprake is van zuiging als een schip zinkt. Op internet kan ik hier niet rcht iets over vinden, iemand die het weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (5)

volgens de wet van bernoulli zou ik zeggen dat er wel sprake is van een zuigende kracht. Stromend water heeft namelijk een lagere Druk dan stilstaand water. het schip zinkt, hierdoor komt er een soort leegte op de plek waar het schip was, hier STROOMT water heen en zoals ik net heb gezegd, heeft stromend water een lagere druk.

Let op, dit is puur theoretisch waarbij ik rekening heb gehouden met 1 variabele, de praktijk kan dus anders uitwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Er speelt nog iets extra's mee. Als het schip zinkt, en er *daarna* nog een hoop lucht uit het schip omhoog komt, dan zwem jij als drenkeling niet meer in water, maar in een water-lucht-mengsel. In water blijf je drijven doordat het soortelijk gewicht van de mens net een tikje lager is dan het soortelijk gewicht van water. Het soortelijk gewicht van een water-lucht-mengsel is echter lager dan het soortelijk gewicht van een mens. In zo'n water-lucht-mengsel zal zelfs de allerbeste zwemmer onherroepelijk zinken. Hetzelfde geldt voor een reddingssloep. Die drijft uitstekend op water, maar zinkt uitstekend op/in een water-lucht-mengsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oké bedankt, daar had ik niet aan gedacht, versterkt in ieder geval wel mijn antwoord dat het schip een zuigende werking heeft. Ik had al een vermoeden dat er meer meespeelde, vandaar mijn laatste zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor jullie allebei
Dat heeft voor zover ik heb gelezen met verschillende factoren te maken als : zuigkracht (hoe snel het schip zinkt, de massa van het schip, etc.) en hoever je er vandaan bent.

Ik heb de mythbuster aflevering niet gelezen, maar ik heb gelezen dat het plausible (dus mogelijk was). Ik denk dat je het moet vergelijken met een voorwerp dat in het water ligt, waarbij je je hand in het water slaat. Hoe harder je slaat hoe groter de kracht. Hoe groter de massa van het voorwerp hoe meer kracht je nodig hebt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik heb die aflevering wel gezien, zij hebben het geprobeerd met een heel klein bootje. Er was wel wat zuiging maar niet veel. Omdat de Titanic veel groter was, zeiden ze dat het mogelijk was dat je dan wel mee gezogen werd.
Dat hangt ervan af hoeveel massa het schip heeft en hoe het zinkt. Als het rechtstandig of in een kleine hoek verdwijnt dan is er nagenoeg geen zuiging. Het wateroppervlak sluit zich vrijwel direct boven het ten ondergaande schip en geeft hooguit wat golfvorming op de plek waar het schip verdwenen is.

Anders wordt het als het schip slagzij ligt en snel naar beneden zakt. Dan telt de massa extra mee waardoor er een zekere zuiging kan plaatsvinden.

Dit hoeft ook niet altijd het geval te zijn. Als het zinken heel langzaam gaat dan heb je ook hier praktisch geen zuiging. Het wateroppervlak sluit zich en de rust is terug.

Die zuiging is ook maar betrekkelijk en gaat niet zover dat je helemaal meegetrokken wordt.

Je kan zelf een proefje doen in de badkuip. Vul die met water en leg een plankje op het water. Hoe groter het plankje hoe groter de massa. Strooi dan wat houtsnippers of papier in de buurt van dat plankje.
Druk nu met je hand het plankje snel onder water en zie wat er gebeurd. Zie ook wat er gebeurd als je het plankje in een hoek onder water drukt.
En ook als het plankje langzaam naar onder wordt gedrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk het wel want zelf kun je het uitproberen pak een bak water met een grote beker en een licht dingetje liefst een lego poppetje dan kun je het vergelijken want het poppetje moet niet te groot zijn leg het poppetje in het water en doe schuin de beker in het water zoals je dan ziet zuigt het water in de beker het poppetje ( doe wel langzaam de beker onde water )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zeg: nee, als je de show nogmaals ziet, word het aan het einde ook uitgelegd.

bij de kleine proef, een doosje van 1m2, en 300kg gewichten daarin, werden ze inderdaad meegezogen, maar een boot is natuurlijk gemaakt om te drijven, en zal niet plotsklaps, met een rotvaart naar de bodem verdwijnen..

Toegevoegd na 1 minuut:
je kan het van de mythbusters zelf ook horen, kijk maar bij de bron, rond 3 minuten word het uitgelegd.