Heeft alles wat je in je leven doet nut?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel dus dat alles wat je doet je ook iets oplevert. Levert het je iets op als je op de bank zit, je verveelt. Dat soort dingen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee. Er zijn wel degelijk nutteloze dingen.

Ik denk aan de uitspraak van Japanse Samoerai Myamoto Musashi:

"Doe Niets Wat Geen Zin Heeft"

wat mij onmiddelijk doet geloven dat er VEEL dingen zijn die geen zin hebben om te doen :-)

Hier is wat info over Musashi. Ik vind het heerlijk om strategie toe te passen op het leven. Soms werkt dat, soms niet ;-) Zijn Boek Van Vijf Ringen, (Go Rin No Sho) is een geweldig boek, omdat je zienswijze er door aangevuld wordt met nuttige handvatten voor het leven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Miyamoto_Musashi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

dat denk ik niet maar als je er zelf voldoening van hebt {gehad} dan heeft het voor jou tenminste toch nut
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het persoonlijk iets toevoegd wel.Je voelt je er rijker door (ik bedoel geen geld).Als het leerzaam is.Soms heb je ook wel eens verplichtingen ....die neem je voor lief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik zie echt niet overal het nut van in wat ik doe. Wanneer ik op de bank de tv zit af te zappen zie ik daar het nut niet van in. Soms zie ik achteraf ergens het nut niet meer van in, wanneer ik b.v. net gedweild heb en er komt er 1 binnen stuiven met hele vieze schoenen aan :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawal hoor.
tv kijken heeft wel een nut.
zeker wel...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het niet over tv kijken, maar over de tv af zappen.
Uit verveling. Dit heeft geen nut.
Daar ben ik van overtuigd, je bent in het leven om die dingen te doen die op je pad komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mara;

Dat hangt er vanaf hoe je 'nut' definieert. Als je het nuttig vindt wanneer je aan iets een goed of tevreden gevoel overhoudt, of dat het de verveling verdrijft, of dat het je tot nadenken aanzet is er weing wat geen enkel nut heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Dr. Phil wel en daar ben ik het ook mee eens. Hoewel het niet altijd iets positiefs oplevert, levert het je altijd wel iets op. Het idee dat je controle op iets hebt bijvoorbeeld. Het hoeft niet eens zo te zijn dat je daadwerkelijk de controle hebt maar je krijgt WEL dat gevoel dus dat levert het op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nut, nuttig zijn is een relatief begrip, wat voor de een heel erg nuttig is is voor de ander onzin.
Vanavond zag ik bij het programma "Man bijt hond" een man die treinen fotografeerde, elke dag weer, wel 3 a 400 foto's per week van treinen. Voor hem is dat een nuttig en aangenaam tijdverdrijf terwijl het misschien volkomen onzinnig is.
Nut is relatief, maar dat is wat anders dan het feit dat sommige dingen gewoon moeten gebeuren om te zorgen dat dingen ordelijk verlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vervelen kies je zelf voor, wel heeft dit wel wat met je karakter te maken.
Er zijn mensen die altijd tijd te kort komen, ook een karaktertrekje.
Je leven zinvol indelen, plannen maken, nieuwe dingen leren, vrijwillegerswerk doen enz.
Het wordt een ander verhaal als je ziek bent of invalide.
Maar ook dan kan je eenzinvolle dagindeling maken.
Ons lichaam is gemaakt om te werken, bezig te zijn, als de gang er uit gaat, dan begint het wagentje te kraken.
We gaan vanalles voelen en gaan ons vervelen.
Dat komt voor een deel ondat je , je eigen lichaam in de rust stand zet.
Als je daar aan gaat toegeven wordt je hele leven zinloos.
Waar doe je het nog voor?
Doorbreek dat en als je niet ziek of invalide bent, ga naar buiten!!!
Daar is frisse lucht met veel zuurstof!!
De lucht binnen in huis is meestal heel beroerd!
En na een flinke wandeling, krijg je vanzelf weer zin,
gewoon doen, ook bij slecht weer!
Doorbreek de cirkel en wacht niet af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig niet, vind het ook heerlijk om af en toe een dag volkomen nutteloos door te brengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet alles.!
Bijvoorbeeld roddelen heeft geen nut.
Zinloos geweld heeft geen nut
Iemand uitlachen, iemand kwetsen, liegen, discuseren over een dom onderwerp (bv nee ajax is beter of nee psv is beter) heeft geen nut.
Wat nog meer?
Ja der zijn zoveel dingen in je leven die geen nut heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo zou alles wat je doet nut moeten hebben? Of iets nut heeft vind ik zelf niet zo relevant. Als je dat wel zo zou bekijken dan zou je wel heel platonisch in het leven staan. Alles zou je dan op een functionele manier benaderen omdat het anders geen 'nut' heeft, dus bijvoorbeeld ook vriendschappen en relaties.

Veel mensen worstelen dagelijks met de vraag wat het nut van het leven is, laat staan dat mensen elke dag bezig zijn met de vraag of hun activiteiten wel nut hebben.