Hoe ziet een fundering van een wolkenkrabber er uit, waar moet je op letten en welke materialen moet je er voor gebruiken?

Ik moet voor school een maquette maken, maar ik moet ook de fundering kunnen laten zien. Ik heb wel een groot probleem, ik weet niet goed waar je op moet letten, welke maatregelen etc moet nemen.. Kan iemand mij hier mee helpen? Alle antwoorden gewaardeerd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Dat hangt af van de bodem waar de wolkenkrabber op wordt gebouwd. Manhattan heeft bv een rotsbodem. heipalen zijn daar niet nodig. Doorgaans is de fundering een groot blok beton. Het moet groot en zwaar genoeg zijn om de wolkenkrabber overeind te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe groot dan? Het moet inderdaad in manhattan zijn.
Hier is een heel forum over wolkenkrabbers.

Daar vind ik o.a. dit:

Net als bij bomen is het gedeelte in de grond van groot belang: De Fundering!
Bij grote wolkenkrabbers wordt eerst een diepe fundering gemaakt, die het gebouw beschermen tegen oa. wegzakken en zijwind.

Bij grote gebouwen is zijwind niet altijd op te vangen door een fundering. In gebouwen van zo'n 300 meter hoog, wiebelt het gebouw zo'n 30cm heen en weer, door alleen al de wind!
Ook aarbevingen kunnen een gebouw behoorlijk laten bewegen (en uiteindelijk breken!).

Om het probleem van wiebelen en zwabberen van hoge gebouwen tegen te gaan, wordt er soms gebruik gemaakt van tegengewichten. Dit zijn enorme gewichten die boven in een toren hangen. De zijwaartse uitslag van een gebouw wordt door zo'n tegengewicht gedempt.

Er staan ook veel linken in dat topic op dat forum,
maar ik weet niet of je iets hebt aan
Engelse sites.

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=2675.0