Kun je Engeland met het blote oog zien liggen als je in Frankrijk staat?

Heel lang geleden was ik bij Mont Saint-Michel in Frankrijk, en toen dacht ik dat ik Engeland in de verte zag liggen. Kan dit kloppen?

Wanneer dit onmogelijk is, is er dan wel een andere plaats in Frankrijk waar je Engeland kan zien liggen? Want dit schiereiland ligt nou niet echt bepaald in de buurt bij Engeland. Indien mogelijk graag een afbeelding waarop Engeland dan te zien is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30K

Het beste antwoord

Ja dat kan.
Onderstaande foto is genomen in Frankrijk en laat de krijtrotsen van Dover zien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar vanaf Mont St-Michel gaat dat niet lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Dit heb ik ook gezien, heb ik ook nog foto's van.
LeonardN
5 jaar geleden
+Deze waarneming wordt nu zelfs door "flatearthers" als "bewijs" gezien van een platte aarde.
https://www.youtube.com/watch?v=aPNUzxKok0c
Wat hier weer onderuit gehaald wordt:
https://flatearthinsanity.blogspot.com/2017/11/flat-earth-follies-white-cliffs-of.html
Antoni
een jaar geleden
Deze foto https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/27/France_manche_vue_dover.jpg/520px-France_manche_vue_dover.jpg wordt vast bedoeld in het antwoord.

Andere antwoorden (6)

Die is er wel, ik hoorde er een keer over praten in een Engels huizenprogramma. Met helder weer kon je Frankrijk zien liggen. Maar welke plaats dat was, weet ik zo niet meer. Op de kaart even kijken wat hemelsbreed het dichtst bij elkaar ligt geeft misschien ook wel een idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is niet mogelijk, zeker niet met het blote oog.... ter vergelijking als je in Calais staat is het wel mogelijk om de White Cliffs of Dover te zien maar alleen bij uitzonderlijk goede omstandigheden. Ik ben daar zelf ook eens geweest en naar alle waarschijnlijkheid heb je tegen Bretagne aan gekeken.... zie kaartje. als je heeeeel goede ogen hebt en je hebt op het hoogste punt op Mnte St Michel gestaan dan kun je mss ook Jersey gezien hebben (das engels grondgebied) maar dat betwijfel ik ten zeerste

Toegevoegd na 6 minuten:
ik bedoel dus dat ik in Mont St Michel ben geweest, in Calais trouwens ook

Toegevoegd na 14 minuten:
Trouwens Jersey zal ook moeilijk zijn er ligt namelijk nog een kleine eilandengroep de Iles de Chausey in de directe lijn van zicht, dus hoogst waarschijnlijk heb je die gezien.

Toegevoegd na 26 minuten:
Okay net even voor je opgezocht afstand Calais - Dover in vogelvlucht is ongeveer 35 km, afstand Mont St Michel - Jersey in ongeveer 80 km, dus als je Dover net kunt zien kun je Jersey helaas niet zien....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wil de mingever ook even motiveren, ik ben namelijk heel benieuwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
It wasn't me...
Ben wel de 'plusgever' trouwens. ;) Ik vind het een mooi uitgebreid antwoord. Vooral die toevoegingen, daar hou ik van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ miss ann..... bedankt ik doe het niet voor de punten, maar ik krijg wel eens het idee dat sommige mensen die ook antwoorden minpunten geven omdat hun antwoord dan "waardevoller zijn"
Wij waren afgelopen zomer bij "Cap Blanc Nez" en met helder weer zijn daar de krijtrotsen aan de overkant te zien met het blote oog. Bij "Cap Blanc Nez" is het Kanaal op z'n smalst. Het ligt iets onder Calais.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Feitelijk geef jij dus hetzelfde antwoord als wat ik gaf. Waarom wordt het mijne dan als 'niet waardevol' beoordeeld?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=54&h0=2&unit=metric
Er is iets dat ik niet versta...
de bovenstaande link bovenaan berekent hoeveel de aarde zou moeten afbuigen over een bepaalde afstand.hoe is het dan mogelijk dat je nog de krijtrotsen kan zien ?
Nee is niet mogelijk kortste afstand van Frankrijk naar Engeland is meer dan 35 km dan moet je in een vliegtuig zitten
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Min Het kan wel en zonder dat je in een vliegtuig zit.
Je moet inderdaad wel op een hoger punt gaan staan en naar een verhoogd punt kijken, om de kromming van aarde "op te heffen". Als je op het strand gaat staan kan je Engeland niet zien. Maar op een hoger punt wel. https://www.quora.com/You-can-see-France-from-England-20-miles-away-Does-this-prove-that-earth-is-flat
https://www.quora.com/When-youre-in-Calais-France-you-can-see-Dover-in-England-If-you-keep-walking-along-the-coast-when-will-you-stop-seeing-England http://www.ringbell.co.uk/info/hdist.htm bij 2x 50 meter (dus 100m hoogte totaal) kan je al 35,7km ver kijken (bij helder weer). Toevallig zijn zijn de kliffen in Engeland hoog en het deel aan de Franse kust is ook verhoogd. Een vliegtuig of toren zijn dus niet eens nodig. Zie ook de vele antwoorden hier en op andere plaatsen op het internet met fotobewijs en rekenbewijs.
Jazeker, ik ben er nu namelijk.. Folkstone zie ik heel duidelijk de Franse kust zowel op het strand alsop de clif. Ook een plaatselijke bewoner bevestigde het :)
een jaar geleden