Is er een wetenschappelijk ondebouwd antwoord op de vraag of vreemdgaan in de menselijke natuur ligt?

En hoe luidt dan dit antwoord?

Misschien is de vraag eerder gesteld, dan heb ik hem niet kunnen vinden, waarvoor mijn excuses.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Mlodewijk;

Wat ik heb begrepen is dat niet zozeer vreemdgaan, maar wel het verspreiden van de genen in de menselijke natuur ligt opgesloten. Vreemdgaan is daar een min of meer logisch gevolg van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Natuurlijk! Hoe vaker je vreemd gaat, hoe meer kans op kinderen. Pure evolutie dus. Eigenlijk is juist 'trouwen' onnatuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Okee, maar is het bij mensen nog (of ooit geweest) een biologische noodzaak om zich (ten koste van allerlei sociale bezwaren) te willen voortplanten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover je de evolutie van de hersenen als biologie ziet, wel. Van sociale bezwaren heeft men _individueel_ geen last als men alleen naar 't aantal eigen kinderen kijkt. Het _totaal_ aantal mensen heeft _wel_ negatieve invloed op de sociale omstandigheden. Echter, je eigen kinderen maken op die 6,8 miljard voor jouzelf natuurlijk niks uit - bovendien zal ook in je hersenen de gedachte heersen dat jij je kinderen beter op zal voeden dan 'al die asociale anderen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar zit wat in lijkt me. Ik geloof dat ik toch maar eens wat moet gaan doen met die 'natuurlijke gevoelens' :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets met evolutie te maken
Wetenschappelijk kan ik het niet onderbouwen, maar logischerwijze zou ik het volgende zeggen:
In de prehistorie, in de begintijd van de menselijke historie was stierf men jong en was het sterftecijfer hoog. Van groot belang was het dus om je voort te planten. Kans op een zo gezond mogelijk kind had een man als hij bij meerdere vrouwen kinderen verwekte, hiermee spreidde hij zijn risico.
Ik denk dat het ook iets biologisch is, een soort instinct. Tenslotte zijn ook bijna alle dieren niet monogaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het boek Sperm Wars (Infidelity, Sexual Conflict, and other Bedroom Battles) van Robin Baker gaat over dat soort dingen.
Dat boek zijn korte verhalen over elke mogelijke situatie op sex gebied, maar is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van hemzelf.

Het ligt inderdaad in de menselijke natuur.

Toegevoegd na 2 minuten:
''zijn'' moet zijn "bestaat uit korte verhalen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschappelijk is het zo dat je of masturbeert of vreemdgaat... En als je naar een vreemde gaat bij herhaling, dan noemen ze dat in de wetenschap een relatie... Promiscuïteit komt bij mensen voor als wel bij dieren, monogamie even zo... En als het voorkomt dan kan ik met dit maal een wetenschappelijk oog niet anders concluderen dat het wel degelijk in de menselijke natuur ligt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja zeker..
De verschillen tussen de seksen zijn zelfs nagenoeg niet aanwezig als gevraagd wordt naar het aantal bedpartners. Ruim 80 procent van de mannen én de vrouwen gaf aan met minder dan tien verschillende partners het bed gedeeld te hebben. Noort noemt dit "bijzonder netjes als je kijkt naar cijfers uit de jaren 60 en 70". De psycholoog zegt dat het op "de nieuwe preutsheid" lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de moeite, maar laten we wel wezen. Iemand van zeg 40 jaar oud kan best 10 partners hebben gehad zonder vreemd te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan best.
En een collega van mijn van 52 is nog maagd.
Wat vindt je hiervan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Babyface: een verspild leven
Behoeftebevrediging (whatever) ligt in de menselijke natuur besloten. Dus ook vreemdgaan. Bovendien is het lekker en dat geeft een extra zetje in de rug.