Hoe oud zal de mens uiteindelijk in de toekomst kunnen gaan worden?

De mens wordt steeds ouder, mede door de medische wetenschap en bepaalde luxe die er vroeger niet was.
Hoe ver kan dit proces nog doorgaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het kan vast niet tot in het oneindige doorgaan, want het menselijk lichaam slijt nu eenmaal. Maar misschien zou het wel zo kunnen zijn dat we evolueren in een sterkere soort, waarvan het lichaam minder snel slijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

binnen enkele decennia al 30% ouder door simpelweg 1 tablet per dag te nemen, over 100 jaar kunnen we 200 worden, minimaal. Een tablet met daarin de stof reversatol vertraagt het verouderingsproces op celniveau en houdt je dus jonger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is koffiedik kijken.
Als de onderstaande grafiek zich doorzet, en daar ziet het naar uit, (situatie in de USA) dan wordt het in 2075 86 jaar, en 88 rond 2100. Daarna zien we wel weer...
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben bang dat dat zien niet voor ons geldt! Dan zijn onze oogjes al toe en voorgoed!
AWM
14 jaar geleden
Deze grafiek houdt helemaal nergens rekening mee, want die geeft de feiten weer, slimmerd.
1000 jaar... Waarom niet... Wellicht kunnen tegen die tijd de aarde 10 maal in één 2009-jaar laten ronddraaien... Maar dan heb ik het wel over miljoen jaar verder...

Nou ik verwacht dat de mensen zover evolueren dat ze gelijk aan god worden en dat mensen net zo makkelijk alles kunnen scheppen als God dat in de eerste zes dagen van het universum kan... Maar voorlopig kunnen we dat niet...

De toekomst is oneindig, dus de mogelijkheden ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komt een moment dat we noodgedwongen moeten besluiten dat het eeuwige leven niet het doel is.

Door het verhelpen van kwalen worden we steeds ouder, mat héél veel problemen van dien. Ooit zullen we weer zeggen, het was zijn tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eeuwige leven moet wel je doel zijn. Het eeuwige leven met God ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rick denkfout, waarom ga je naar de dokter? Je wilt toch zo lang mogelijk leven? Je gaat toch tot je dood naar de dokter, ofwel je streeft eeuwig leven na. Alleen durven we het niet uit te spreken! Hierin heeft God helemaal niets te maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij stelt dat eeuwig leven niet het doel is. Ik stel dat eeuwig leven wel het doel is. Een eeuwig leven samen met God.
Dat je je tijd hier op aarden zolang mogelijk wil maken is het tweede. Sorry; ik wist wat je bedoelde met die zin, maar je kon hem dubbelzinnig opvatten en daar wilde ik even gebruik van maken :-P.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rick, klopt maar lees goed! Ik stel dat "we" ,en dan hebben we het over de mensheid in het algemeen, over regeringen en regimes. We kunnen niet allemaal 500 jaar worden, dat begrijp je hopelijk wel. En aangezien we, van nature de drang hebben om zo oud mogelijk te worden, zal DAT idee ooit uit onze hoofden weggenomen moeten worden... Dat kan bijvoorbeeld worden gemanipuleerd door virussen en door bewust mensen "ziek te maken". Moet je iemand van 94 blijven proberen te laten leven met getransplanteerde "onderdelen". Moet je iemand jaren in coma houden als ze al hersendood zijn? Zo daalt uiteindelijk de wereldbevolking, en daar hebben alle levende mensen weer baat bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastig verwoord, mooi antwoord! Rick leuke tegen argumentie!
Dat bepaald ind. de overheid en regelgeving t.z.t
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet erg oud als de wereld in 2012 ten onder gaat.

maar als dat niet gebeurt zullen ze ongeveer 145 jaar kunnen worden (als je gezond ben)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft niets met slijten of medische wetenschap te maken. Ik denk dat wij zo oud kunnen worden als we willen. Dat is maar 'een beetje' sleutelen aan onze cellen.

Het probleem echter is zoals omschreven door Asimov in de Foundation serie ('Stalen Holen', geloof ik) dat de consequenties zeer ernstig zijn:
=> je mag geen kinderen meer krijgen, omdat je niet langer (door dood te gaan) ruimte schept voor nieuwe wereldburgers, voorts
=> zul je of stinkend rijk moeten zijn of tot minstens 70 % van de maximale leeftijd moeten werken, d.w.z. als de levensverwachting 150 jaar wordt dan moet de AOW leeftijd 105 jaar. Hoe dacht dat Jongerius daar op zal reageren?
=> Er komen geen nieuwe banen bij, want iedereen blijft suffig zitten in de baan die hij/zij als 80 jaar heeft.

Neem van mij aan, dat je niet zou moeten willen, en gedenk mijn kreet:

Move je ouwe reet
van deze overvolle planeet

In het boek van Asimov is de betreffende planeet een hel om op te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja dat is maar net hoe gezond iemand leeft.Dat kun je nooit inschatten.Ik denk dat het per persoon zal verschillen.En in hoe verre men medisch iets kan doen voor een patient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beslist enkele jaren ouder dan nu.Er zijn nu mensen van vijventachtig die redelijk fit en vitaal zijn.Maar bij de meesten is het vet van de soep, als ze al niet wijlen zijn.Op die leeftijd maakt kwantiteit niks meer uit, alleen comfort telt nog.
Misschien kunnen ze jaren toevoegen aan het leven, maar of ze daarmee ook leven toevoegen aan de jaren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over welke mens hebben we het nu? De mens in Afrika die bijna niets te eten heeft en voor drinkwater kilometers moet lopen en van wie de levensverwachting nog niet de helft is van die van de westerse mens? Als deze mens de zelfde levensstandaard heeft bereikt als wij,stel dan deze vraag nog eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die dus niet voor iedereen bereikbaar is!
De mens is geëvalueerd uit een aap (of zo wil ik het graag geloven) en als we kijken naar de aap tegenwoordig leeft deze toch zeker niet even lang als de mens. Als we kijken naar de ontwikkeling van de mens dat zien we dat tegenwoordig mensen ouder worden dan vroeger waarbij we niet eens heel erg ver terug in de tijd hoeven te gaan.
Ik bracht de aap in mijn verhaal omdat als je normaal kijkt naar een dier in het wild zijn er veel factoren waar je rekening mee moet houden, zoals leefomgeving, prooi-roofdier modellen en factoren als voedsel. Als we nu kijken naar de mens dan zijn wij eigenlijk niet afhankelijk van dit soort factoren omdat de gemiddelde mens zichzelf in al zijn behoeften kan voorzien.

Er is altijd voedsel en je kan wonen waar je wilt zonder bang te hoeven zijn om elk moment opgegeten te kunnen worden door je aardsvijand.
De mens heeft dus veel positieve factoren. Stel nou dat we een mens schapen (misschien niet het goede woord) dat zijn hele leven lang profiteerd van alle positieve factoren. Zij (een vrouw leeft gemiddeld langer dan een man :wink: ) groeit op in een woongebied met voldoende eten, kan gaan en staan waar ze wilt en alle moderne hulpmiddelen die ze nodig heeft krijgt ze. Hoe oud zou ze dan kunnen worden?

We vergelijken dit met een cavia, zelf heb ik er geen maar naar wat ik hoor worden deze beestjes toch echt niet veel ouder dan 4 jaar, terwijl ze voor hun doen in een soortgelijke omgeving zitten als ik net heb geschetst. (eten/drinken/genoeg ruimte/medicijnen wanner ziek/etc.) Dus je zou kunnen zeggen dat er een soort maximum leeftijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maximale leeftijd die de mens genetisch kan worden ligt ongeveer bij 120 jaar door de slijtage van het dna en het steeds langzamer regeneren zullen de cellen op die leeftijd sneller afsterven dan aangroeien waardoor de dood onvermijdelijk is .
Kanker is in feite een van de eerste zichtbare effecten van een defect doorgegeven dna waardoor ongebreidelde celgroei gaat plaatsvindenwat weer funest is voor de rest van het lichaam.
Ook genetische manipulatie heeft in deze niet veel zin omdat het dna in de cellen die je zou gebruiken (Eigen weefsel stamcellen)dezelfde leeftijd hebben als je orginele cellenen dus ook het dna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ik weet niet of jij in God en de Bijbel gelooft wat daar gezegd is maar in ieder geval God heeft gezegd een mens zal niet langer leven dan een dag en geen enkel mens sinds het begin(mensheid bestaat ongeveer 6000 jaar) heeft ooit 1 dag geleeft voor God (1 dag voor God is 1000 jaar voor mensen0 en het is eigenlijk ook symbolisch met de ene dag want Hij wil daarmee bekendmaken dat ie geduldig is en met die cijfers laat ie het zien, maar zoals ook in de Bijbel staat we leven in de laatste dagen en er zal binnenkort einde komen aan dit samenstel van dingen en er zal een paradijs komen en de mens zal dan 1000 jaar moeten leven om het volmaaktheid te bereiken en daarna zullen de mensen op de proef worden gesteld om te zien wie echt God liefheeft en daarna zullen ze de echte eeuwige leven ontvangen als ze standvastig zullen zijn tot het eind. dus als je God gaat geloven en iets voor Hem doet dan kun je in de toekomst eeuwige leven.