Hoeveel mensen zijn er momenteel op zoek naar een koopwoning?

Actief op zoek

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden omdat het lastig is om een precieze definitie te geven, wat nou precies "actief op zoek" is.

Iemand die gek wordt van zijn buren, en zo snel mogelijk weg wil, is actief op zoek. Maar iemand met 2 kinderen in een te klein appartement, en denkt "mijn tijd komt wel" is ook op zoek naar wat anders.
En wat te denken van iemand die het makelaarskrantje goed in de gaten houdt, en zodra hij iets ziet wat hem bevalt, actief gaat bezichtigen, of een starter die dringend op zoek is naar een huis, maar het nog niet kan betalen. Is dat op zoek, actief op zoek, of passief op zoek?

En dan niet te vergeten al die mensen, die nu een eigen huis hebben, actief op zoek zijn, maar steeds afhaken, omdat ze doodsbang zijn, dat ze hun huidige huis niet kwijtraken. Ze zijn wel actief op zoek, maar er komt niks van terecht, omdat de woningmarkt op slot zit.

Om hier enig inzicht in te krijgen, zou je de vraag iets anders kunnen stellen. N.l. hoeveel huishoudens hebben er verhuisplannen? Dàn wordt het veel eenvoudiger.

1 op de 12 huishoudens is van plan om tussen nu en één jaar een woning te kopen. Onderstaande informatie is van ruim een half jaar geleden, maar er is niet zoveel reden om aan te nemen, dat allerlei gegevens drastisch veranderd zijn.

"Flinke toename aantal huishoudens met verhuisplannen
Met ingang van 15 juni 2011 is het tarief van de overdrachtsbelasting verlaagd van 6% naar 2%. Het nieuws van deze tijdelijke verlaging is inmiddels goed doorgedrongen tot de Nederlandse woonconsument; momenteel is 69% op de hoogte van deze maatregel. Daarnaast is 1 op de 12 huishoudens van plan binnen nu en één jaar een woning te kopen. Van deze huishoudens was de meerderheid al voor het invoeren van de maatregel van plan om binnen één jaar een woning te kopen. Vooral mensen die al eigenaar zijn van een koopwoning hadden reeds verhuisplannen. Van alle Nederlandse huishoudens geeft 1% aan nu zeker binnen één jaar een woning te willen kopen dankzij de verlaging van de overdrachtsbelasting; 2% geeft aan dat de kans dat men binnen één jaar een woning gaat kopen, door de regeling is toegenomen."
http://www.usp-mc.nl/uspdate.php?maand=jul&jaar=2011&page=wonen-Verhuisplannen-nemen-toe-dankzij-verlaging-overdrachtsbelasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dus WEL dat het aantal mensen dat wil verhuizen anders is dan net na het verlagen van die overdrachtsbelasting. De hele markt is ingestort vlak daarna terwijl in die tijd geen enkele makelaar een vrije dag mocht hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, je hebt het over "anders", maar je bedoelt waarschijnlijk "lager". Ik denk dat het aantal verkochte woningen nèt na de nieuwe overdrachtsbelasting-maatregel flink piekte, en dat het daarna weer afnam. In zoverre heb je gelijk. En je hebt ook gelijk dat de markt is ingestort. Toch denk ik dat het aantal verkochte huizen, (of te koop staande huizen) niet zoveel met het aantal mensen te maken heeft, dat verhuisplannen heeft. Die plannen blijven wel, maar er zijn steeds minder mensen die die plannen omzetten in daden. ;-)