Kan een mensaap een man doodslaan met één vuistslag?

Een gorilla dus. Is een vuistslag al fataal (al dan niet in het gezicht)? Hoe hard kunnen ze slaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zo'n zilverrug ziet, kan hij denk ik wel 3 volwassen mannen in één keer doodslaan. 1 bonk spier is dat.

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat het te meten is, hoe hard een gorilla kan slaan, maar met zijn lange en zwaar bespierde armen komt er veel energie vrij bij een goeie zwaaislag. Trouwens het gaat niet altijd om de kracht om iemand dood te slaan, het op de juiste plek raken is veel belangrijker. Dus, ja, een gorilla kan een mens met één klap doden.
12 jaar geleden
Makkelijk. In deze link staat dat een ontsnapte mensaap een motor optilde en die enkele meters ver weg smeet. Ze zijn oersterk.
12 jaar geleden
Ongetwijfeld. Hij zal dan wel de juiste plaats moeten treffen. En in dit geval kan een mens het ook. Een slag op de schedel moet al heel ongelukkig treffen wil het meer dan een zware hersenschudding veroorzaken.
In de Japanse en Koreaanse vechtsporten (o.a. het ons bekende karate, maar er zijn meer), worden door de leermeesters bij hoge uitzondering aan de adepten (6e Dan) de laatste geheimen onthuld. Waarbij ook de dodelijke slag. Hierbij wordt met de rand van de hand als bijl een slag op een precies bepaalde plaats geslagen. De dood treedt onmiddellijk in door hartstilstand.
Hiervan zijn in de Aziatische wereld (Hongkong) gevallen bekend. De doodsoorzaak van slachtoffers was na pathologisch onder zoek niet vast te stellen, maar er waren zijdelings voldoende aanwijzingen dat dit op zodanige wijze was voltrokken.
Ik sprak in mijn opening over een slag op de schedel. Er is echter een plaats die in zeldzame gevallen dodelijk kan zijn. Het gebeurde in de 1e helft van de vorige eeuw. Een biljartspeler tikte plagend met een biljartbal tegen het hoofd van zijn medespeler. Deze viel neer, en bleek dood te zijn. Bij onderzoek bleek het slachtoffer zeer dunne slaap- en wiggebeenderen te hebben. Dit zijn de delen van de schedel naast het oog. De enige conclusie was toen dat de tik met de ivoren bal dodelijk moet zijn geweest.