Waarom kan je een straaltje water met een statisch geladen stuk plastic afbuigen , maar met een magneet niet ?

Straaltje water uit een kraan , een statisch geladen plastic sheet kan het straaltje ombuigen , bijna tot horizontaal toe.
Maar met een magneet lukt dat niet . Of zou het met een super sterk magnetisch veld toch lukken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

nee, want een magneet trekt alleen specifieke metalen aan, en water bevat die metalen niet of niet genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Magnetische straling werkt alleen op bepaalde metalen. Water is geen metaal en daarom redelijk ongevoelig daarvoor. Aan de andere kant is ieder water molecuul opgebouwd uit 2 waterstof atomen (lading +1, samen dus +2) en 1 zuurstof atoom (lading -2), dus zit er aan iedere watermolecuul een positieve en negatieve electrische kant. Het statisch geladen stokje trekt dan met zijn (ik meen negatieve) lading aan het water (de positive waterstof kant) waardoor de straal afbuigt. Magnetische straling is heel wat anders dan electrische straling.