Is alles wat er gebeurt een natuurverschijnsel?

Dus ook het doen en laten van mensen? Want uiteindelijk komen we voort uit diezelfde natuur.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dat is eigenlijk een filosofische vraag. Als termieten een grote berg bouwen is dat een natuurverschijnsel. Toch is deze vaardigheid er evolutionair langzaam ingeslopen bij deze beestjes.
Mensen hebben denkvermogen gekregen. Dat is ook een natuurverschijnsel. Je zou kunnen zeggen dat de gevolgen van hun denken daaruit voortvloeit. Dan is alles een natuurverschijnsel, ook een exploderende kernbom.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat lijkt me niet... als ik in mijn auto rijd is dat nou niet bepaald een natuurverschijnsel hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een natuurverschijnsel is iets dat op natuurlijke wijze ontstaat.
De mens komt wel voort uit de natuur, maar heeft een eigen wil. Dus iets wat de mens doet hoeft niet natuurlijk te gebeuren, maar kan ook opzettelijk zijn.

Dus geen natuurverschijnsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een natuurlijk antwoord....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent natuurlijk ook niet anders gewend van me haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja das waar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet alleen niet zoveel van die eigen wil; waarom gaan we dan niet op een meer verantwoorde wijze met de Aarde om? We leven als muizen in een provisiekast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal Feniks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je ziet juist veel van die eigen wil. Want de wil van de (meeste) mensen is: Ikke, ikke, ikke!! Iedereen roept wel hard om het verantwoord omgaan met de aarde, maar als het erop aankomt willen een hoop mensen geen steentje bijdragen als dat moeite/geld kost.
naar mijn idee is het doen en laten van mensen geen natuurverschijnsel.
mensen doen en laten dingen min of meer gericht en bewust.
natuurverschijnselen zijn ongericht, en hebben geen bedoeling.
dingen als het noorderlicht, regenbogen, tornado's, dat zijn in mijn ogen natuurverschijnselen.
14 jaar geleden
Nee, hoor... De massale bomenkap kan ik toch geen natuurverschijnsel noemen... De onttrekking van het grondwater in centraal-Amerika kan ik toch geen natuurverschijnsel noemen... En ga zo maar door...

Maar de natuur integreert wel alles, slikt wel alles en moet er mee omgaan NATUURLIJK...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de evolutie theorie als waar ziet is alle menselijke activiteit tot en met de atoombom puur natuur.
De mens heeft weliswaar meer cultuur dan andere dieren, maar cultuur beperkt zich niet tot de mens alleen.
Kom maar met de minnetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lavendel;

Nee, volgens mij moet je verschijnselen die uit menselijk handelen zijn te verklaren eerder onder cultuur dan onder natuur rangschikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord natuurlijk heeft een aantal verschillende betekenissen. Niet-kunstmatig en niet-bovennatuurlijk zijn de belangrijkste daarvan. Het doen en laten van mensen is volgens mij kunstmatig en niet-bovennatuurlijk.

In de filosofische stroming van het naturalisme wordt alles wat bestaat als natuurlijk gezien en bestaan bovennatuurlijke zaken per definitie niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie is oneindig.
Een natuurverschijnsel is tijdig.