Waar vind ik informatie dan wel geschiedenis over dienstbodekasten?

Ik vind vooral sites die handelen in deze soort kasten. Ik wil graag meer informatie hebben, aangezien ik er een ooit eens heb gezien. Ik wil het niet kopen, (zo rijk ben ik niet), ik wil alleen de geschiedenis in het algemeen kennen over de dienstbodekasten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Heb op wiki wel een beschrijving gevonden van een penantkast, een ander woord voor dienstbodekast.

Bronnen:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Penantkast

Volgens mij zijn ze 'bekender' onder de naam (dienst)meidenkastje? Maakt ook niet veel uit; het moge al duidelijk zijn dat de destijds door de dienstbodes of dienstmeisje op hun kamer stonden. Meestal waren dit ongehuwde jonge (ook wel een dienstmaagd genoemd) dames die intern waren bij hun werkgever en tegen kost en inwoning wat 'zakgeld en fooien' kregen. Laatste was dan zodra er in den huize bv een groots diner was geweest ;) Op komische en sfeervolle manier beschreven waar deze kasten voor 'dienden' is dit deeltje: *... Wiens gesteven hemden en beddenlakens op mijn legplanken zullen rusten, wiens zakdoeken en kasboeken ik in mijn lade mag huisvesten en - o nee. O nee! Ik wil GEEN directoires meer in mijn binnenste. Als ik érgens houtrot van krijg is het daarvan. Al was het alleen maar om de kantjes aan die halflange pijpen die zo allerakeligst kriebelden in mijn scharnieren. Ja, ik weet best dat wat die wichtjes nu dragen in hun eigen holle kies verborgen kan worden, maar er zullen toch ook nog wel meidjes zijn die hun eh.. derrière ( niet doormidden gezaagd willen hebben door die eh, strings? Nee, ik vind het maar niks, die kledij van het jonge volkje. Wat zeg ik?! Als men nog van kledij kan spreken, ze hebben verdraaid nog an toe soms echt nauwelijks iets aan hun eh, excuses! Dat was ook mijn probleem bij de directoires die ik placht te behoeden voor mot en ander ongerief. Mejoffer kwam dan in de vroege ochtend- ze moest uiteraard ontwaken voor Mevrouw de ogen opsloeg- haar sponde uit en ging in nachtgewaad naar de lampetkan, net uit mijn zicht gelukkig, nee zeg, hemeltjelieve! Maar op zaterdagavonden was het mis. Dan kwam ze in haar kamizooltje voor me staan- ik krijg het er nog warm van en het is al jaren geleden, ik kleur gansch mahonierood. Dan trok ze aan de vakkundig gesneden houten knop mijn lade naar zich toe en nam een keurig gestreken directoire van het stapeltje. Maar dan, ik krijg er weer kramp van in mijn zwaluwverbindingen, alleen bij de herinnering; dan tilde ze de geborduurde zoom van haar hemdje op en o! voor ze heur nachtgewaad liet zakken, zich verschoond had! Was ik een broodkast geweest dan had ik geen schaamtegevoel ontwikkeld maar nu, foei toch! Goed, ik begrijp wel dat die arme meid ook niet weten kon dat ik, als zij zo weinig om het lijf had......* De rest kan je verder lezen op: http://mo-en-zo.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=24441&De_geschiedenis_van_het_oude_kastje_-_een_verhaal

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100