Hoe kan je aan de natuur het weer voorspellen?

Bij de Wereld Draait Door bellen ze nu elke dag met iemand of de eenden kwaken, omdat als ze niet kwaken het betekend dat het niet gaat dooien. Welke dingen kan je hier nog meer voor gebruiken, en klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb van mijn wijze oude opa geleerd, dat veel eikels en veel beukenootjes in de herfst betekent, dat er een strenge winter aankomt.
En we kennen allemaal de trekkende ganzen, die een weersverandering aankondigen, afhankelijk van welke richting ze opvliegen : naar het zuiden wordt het kouder, naar het noorden komt het voorjaar eraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vruchten voorspellen niets, maar zijn het resultaat van het voorgaande jaar.

Andere antwoorden (7)

Als er in de herfst veel eikels zijn, wordt het een strenge winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bakerpraatje. De hoeveelheid eikels heeft vooral te maken met hoe goed de eiken het voorjaar en de zomer zijn doorgekomen: was het warm genoeg tijdens de bloei, hebben ze genoeg vocht gehad, zijn ze niet compleet kaalgevreten door rupsen? Als dat allemaal in orde is, kunnen er veel vruchten rijp worden. Het zegt dus wel iets over het afgelopen jaar, maar niets over de komende winter.
Die eenden die niet kwaken, was een bericht van de voorzitter van de Elfstedentocht-commissie (of hoe dat clubje ook heet). Als de eenden niet kwaken, vriest het hard...En dus is er eventueel kans op een elfstedentocht.

De natuur heeft zo zijn verschijnselen op grond waarvan je voorspellingen kan doen:

Morgenrood is water in de sloot (als je mooi avondrood hebt, gaat het de volgende dag regenen) is zo'n bekend gezegde dat op zich wel klopt.

En let maar eens op: als de lucht in de zomer bijna geel ziet, kun je er donder op zeggen dat het gaat onweren en spoken. Onweer voel je vaak ook aankomen, of de lucht nou geel ziet of niet; vaak hangt er dan zo'n dreigende, benauwde sfeer die gewoon vraagt om een flinke regen- en onweersbui.

Je kan het soms ook ruiken. Als er veel ozon in de lucht zit, ruik je dat. Meestal gaat het dan onweren (ook weer in de zomer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Als de mollen in de winter ineens aktief worden: binnen een paar dagen vorst.
- In de zomer geven vliegtuigstrepen aan dat het gaat regenen binnen een paar dagen
- Als ik het koud heb terwijl de kachel op 20 staat gaat het sneeuwen.
- Als de maan vol, of nieuw is _kan_ het weer omslaan.
Dit zijn dingen die in mijn beleving heel vaak uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elzenhout vroeg in de knop,
een strenge winter wacht ons op.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij alle Brabanders bekende weerman Johan Verschuren heeft er een compleet boek vol, hier een paar van hem:

Als de sneeuw negen dagen zit, blijft het negen weken wit

In de morgen regen, in de middag droge wegen

Houden de kraaien school, zorg dan voor hout en kool

Als de kikkers veel kwaken, zal het tot nat geraken

Ruikt men nou het roet in de schouw, dan komt de regen gauw

Want zijn er eind december veel mollen, dan laat de winter met zich sollen.

Heldere maneschijn zal voor de bloesems schadelijk zijn

Planten en de struiken hebben tweemaal gebloeid op rij, dan zal de winter duren tot mei

Als de merel roept de hele dag, dan komt er een regendag.

en zijn aller bekendste:

Als het regent in september, valt kerstmis in december

Toegevoegd na 5 uur:
Nog 1:

Valt er sneeuw in de slijk staat de winter aan de dijk.

Toegevoegd na 4 dagen:
Komt er nog een:

Blijft na een vorstperiode restjes sneeuw liggen na een dooi aanval blijft deze wachten op nieuwe sneeuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij lijkt te kloppen: als de zwaluwen laag vliegen, gaat het regenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het heeft geen voorspellende waarde, sinds we weersatellieten en grote rekencentra hebben, waardoor je vrij goed kunt zien welke luchtmassa's op ons afkomen. Dan is er ook nog het straalstroompatroon, dat vrij stabiel is over een schaal van weken, waardoor je redelijk goed kunt zeggen of een trend van langslopende depressies of een trend van stabiele hogedrukgebieden nog een tijdje aan zal houden. Dieren en zeker planten hebben maar 1 plaats waar ze hun gegevens vandaan kunnen halen, maar wij kunnen op de buienradar de onweersbuien al in Zeeland zien aankomen.

Je kunt zelf wel erg veel zien aan weersomslagen en dergelijke, daarvoor kun je Minnaert online raadplegen. Punt is dat je eigen voorspellingen dan gebaseerd op het gedeelte van de atmosfeer dat je kunt waarnemen, en daaruit kun je weer afleiden op welk punt in de depressie je bevindt. Dat is nu niet meer echt nodig, vanwege de beschikbaarheid van satellietbeelden, maar wel leuk om te weten.

Dat eenden niet kwaken als het vriest dat het kraakt, is logisch, omdat ze druk bezig zijn met overleven. Voorspellende waarde: "als het erg hard vriest is de kans op een elfstedentocht groter".

Al dit soort dingen dateert uit een tijd dat de boeren geen gedetailleerde meteorologische gegevens online kregen, en het moesten doen met wat ze ter plaatse aan de hemel en aan de grond konden waarnemen en overgeleverde en opgedane ervaring. Verstandige boeren nemen nu gewoon contact op met meteoconsult als ze willen weten of het verstandig is te gaan hooien of niet.