Door de sneeuw is het juist minder koud geworden hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je? Ik vind nu -18 graden snachts met sneeuw veel kouder dan vorige week -7 snachts zonder sneeuw.
omdat de kou daar makkelijker bij kan de sneeuw die eronder ligt word beschermd door de andere sneeuw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sneeuw vormt een isolerende deken op de aarde.
Door de aardwarmte wordt de onderkant van de sneeuwlaag warmer. De bovenkant van de sneeuwlaag kaatst veel zonlicht terug, en blijft daardoor kouder.
Reddie
12 jaar geleden
Sneeuw verdampt. Overgaan van vast naar damp heet eigenlijk sublimeren. En dan kennen we het principe uit de fysica: de verdamping onttrekt warmte uit de omgeving. Dat maakt het oppervlak van sneeuw koud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sneeuw dient een beetje als isolatie tss de grond en de lucht erboven. Boven de sneeuwlaag heeft u de omgevingstemperatuur terwijl eronder die iets hoger zal zijn door de warmte van de grond eronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is om meerdere redenen:
- sneeuw 'sublimeert' (verdampt) en onttrekt daarbij warmte uit de directe omgeving (dus uit de sneeuw zelf en de luchtlaag er direct boven), maar dan gaat het om hele kleine beetjes energie (mijn eigen boerenwijsheid, hoor);
- sneeuw weerkaatst (verstrooit) veel meer zonlicht dan een donkerdere ondergrond. Wanneer zonlicht schijnt op bijvoorbeeld asfalt, steen, aarde, gras, wordt er een deel van het licht geabsorbeerd. Daar weer een deel van wordt direct verstrooid - dit maakt de 'kleur' van de grond, zoals bijvoorbeeld groen licht bij gras - maar een groot deel wordt geabsorbeerd door de materie en omgezet in warmte. Zo voel je dat donkere ondergronden in de zon opwarmen. Op deze manier wordt het zonlicht omgezet in warmte en die warmte wordt vervolgens afgegeven door de materie, ook nog na zonsondergang. Dit verwarmt uiteraard de lucht boven de materie.
Sneeuw is wit, omdat al het (zichtbare) licht direct wordt verstrooid (en al dat zichtbare licht bij elkaar wordt wit; wit licht bestaat uit alle kleuren van het zichtbaarlichtspectrum). Er wordt dus geen licht omgezet in warmte in de sneeuw en de sneeuw straalt dus geen warmte uit naar de lucht erboven.

Met ijs is het trouwens zo dat het licht ook niet wordt geabsorbeerd. Toch is ijs niet wit (tenzij je het beschadigt). IJs warmt niet op, omdat licht er diep in kan doordringen - het laat licht voor een groot deel ongemoeid, net als glas. Onder ijs kan een voorwerp dus wel opwarmen. IJs smelt vaak van onder af, in de zon, omdat de grond eronder licht door het ijs heen absorbeert, omzet in warmtestraling en het ijs van onderaf verwarmt. Vaste stoffen hebben vaak een grotere warmtecapaciteit dan de lucht boven het ijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sneeuw heeft een hoge emissie in het infrarood en een lage absorptie in het zichtbare licht. Omdat de sneeuw de warmte slecht geleidt kan de warmte aan het uitgestraalde oppervlak niet van onderen weer aangevuld worden, zoals bij uitstraling vanuit een goed warmtegeleidende ondergrond.

Door een glad sneeuwdek is er minder turbulentie en daardoor minder wind en warmteuitwisseling vlak aan het oppervlak, zodat het vlak boven het sneeuwoppervlak kouder wordt.