Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bestaat er geen auto die zuurstof produceert i.p.v. koolstofdioxide, net als planten?

Waarom is er nog geen auto uitgevonden, die ongeveer als planten werkt. Hij neemt koolstofdioxide op en verbruikt het en stoot zuurstof uit. Als je de cellen van de planten goed bestudeerd en ze kan nabootsen, dan moet het toch lukken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gvrox
13 jaar geleden
Planten doen dit onder invloed van (zon)licht, en ze maken ook suikers aan; dat is weer geen geschikte brandstof voor auto's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chloroplasten zijn zo idioot complex, überhaupt het namaken van zo'n ding is buiten een cel nooit gelukt. Enzymen en eiwitten, die cruciaal zijn bij dergelijke organellen, vallen ook snel uiteen in de buitenwereld. Het is echt veel ingewikkelder dan water plus koolstofdioxide is suiker plus zuurstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze die uitvinden dan koop ik er een!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Planten blijken dus een heel slimme ingenieur als bouwmeester hebben . Bescheidenheid zou bij velen die wetenschap bedrijven een grote deugd moeten zijn ,want men kan er in de verste verte nog niet in slagen een levend grassprietje,of een zelfontkiemend zaadje te maken! Ja ,leven is ,en blijft een wonder.
Bescheidenheid een deugd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Chemische reacties hebben altijd een endotherme (je moet er warmte instoppen) en een exotherme kant (er komt warmte bij vrij). Je wilt dus een exotherme reactie laten lopen als het om een auto gaat, dan kan je die warmte die vrijkomt namelijk gebruiken om de auto te laten rijden.

Aangezien je benzine moet 'verbranden' om er warmte bij vrij te laten komen, dwz laten binden aan zuurstof, zal er dus geen zuurstof bij vrijkomen, maar juist gebruikt worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel kort gezegd: Het produceren van zuurstof kost energie. En een oude heeft juist energie nodig.

(Bij planten kost het ook energie, dat ze uit zonlicht halen.)

Toegevoegd na 29 seconden:
*oude = auto
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik vind mijn min bij nader inzien onterecht. Er zijn namelijk wel exotherme reacties denkbaar waarbij zuurstof vrij komt. Maar de vraagsteller heeft het expliciet over "net als planten", en daarom klopt je antwoord wel. Dus je kan er 1 min vanaf trekken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(A)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij welke reactie komt zuurstof dan vrij? Nooit van gehoord namelijk :O
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou hier staan er bijvoorbeeld een hoop
http://www.scienceforums.net/topic/35950-chemical-reactions-producing-oxygen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
H2O2... Dat ik daar niet op gekomen ben..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@francois, ik weet toevallig dat die redoxreactie waarbij waterstofperoxide zich ontbindt, exotherm is, dus daar heb je er vast 1 :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, aan de andere kant, zuurstof is er genoeg, en CO2 is er teveel. Dus misschien is dat wel de insteek van de vraagsteller nu ik er zo over nadenk. Hij wil juist CO2 omzetten, ipv perse O2 produceren.
En als je er daarbij ook nog een motor op kan laten lopen is dat natuurlijk ideaal.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing