Wat is er aan de hand in de volgende situatie?

Persoon A is vrij stuurloos. Gaat veel te laat slapen en staat veel te laat op, maakt geen huiswerk, leert niet, eet opeens veel, heeft een wisselend zelfbeeld (positief/negatief), en niemand in de omgeving valt dit op. Dit komt doordat A goed kan liegen en er zelf nonchalant tegenover lijkt te staan.

Echter: we gaan er van uit dat dit niet de leefstijl is die A wil volgen.

Heeft iemand een suggestie over wat er aan de hand zou kunnen zijn met A, en op wat voor manier je A's leefstijl (zonder professionele hulp) zou kunnen veranderen?

Het is mogelijk om meer details over dit verhaal/A te vragen.

Toegevoegd na 4 dagen:
Epiloog:
Deze vraag was eigenlijk bedoeld om te kijken hoeveel mensen om details zouden vragen. Persoon A is volledig fictief. Er zouden meerdere dingen aan de hand kunnen zijn, hieronder drie voorbeelden;

(zoals de meeste mensen dachten)
Persoon A is een puber, die heeft aandacht nodig in de vorm van een paar goede gesprekken, samen uitgaan, meer discipline en structuur.
OF
Persoon A is een adolescent en heeft > ADD, depressie, verslaving; of zelfs een combinatie.

Bij de bovenste twee versies werd er ook van uit gegaan dat het probleem bij de waarnemer lag. Dat is een hele goede opmerking.

(mijn verzonnen versie die aan de mogelijkheden voldoet)
Persoon A is een Surinaamse vrouw van 43 die naar Nederland is gevlogen om te studeren. Ze heeft een monster van een jetlag en heimwee, maar wil anderen daar niet mee belasten.

Moraal: let goed op.

Weet jij het antwoord?

/2500

Gezien het feit dat hij/zij huiswerk heeft, lijkt 't me een doorsnee puber en vanwege het eetgedrag met momenteel een groeispurt. En iets als "we gaan ervan uit dat" houdt in dat hij/zij weldegelijk in de gaten wordt gehouden en dat benauwt 'm. En een kat in 't nauw maakt rare sprongen. Maar deze doet 't dan nog allemaal voorspelbaar en volgens het boekje.

Persoon A zou eigenlijk wel anders willen, maar doordat persoon A in zijn eigen wereldje leeft gebeurt dit niet. Persoon A zou ergens diep teleurgesteld in zijn en wellicht een depressie hebben. Misschien is er zonder dat iemand dit weet wel drugs in het spel. Mensen vinden dan ook alles minder belangrijk en leven hen eigen leven. Ik neem aan dat het hier om een tiener gaat. Onderneem samen iets. Ga naar een concert, musical of theater. Speel een gezelsschapsspel, en herbouw de band. Vaak is het ook een periode waar ze doorheen moeten, en of dat altijd zonder professionele hulp mogelijk is betwijfel ik. Wel kan het zo zijn door zelf positief naar persoon A te blijven en het "gewone" leven op te pakken langzaam aan weer de betere kant heen gaat. Hierdoor kun je wellicht wat meer gaan praten en tussen neus en lippen door eens wat vragen. Ik wens je veel sterkte, ik weet het is niet makkelijk, maar geef het wat tijd.

deze symptomen herken ik, als persoon A ook nog flinkt ruikt dan denk ik wiet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100