Wanneer is iets niets?

Er wordt al snel gezegd "er is daar niets". Maar als je er een paar wetenschappers op af stuurt, dan vinden ze altijd wel wat. Ook al is het maar 1 molecuul. De vraag is: bestaat er ergens een plaats waar echt helemaal niets is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je het hebt over de ons bekende driedimensionale ruimte dan is het lastig om te zeggen of er ergens binnen die ruimte een plek is waar "niets" is. Zoals sommigen wellicht weten gebeuren er rare dingen met de wetten der natuur als je de ruimte gaat opdelen in steeds kleinere stukjes. Op elementair niveau blijkt dit namelijk niet verder mogelijk dan tot een omvang met de grootte een bepaalde "quantummechanische" constante. De eerder genoemde ruimte tussen protonen en elektronen bestaat niet. Dit is gebaseerd op het niet bestaande model van de elektronen die als kleine planeetjes om een kern heen draaien. Dit is een totaal achterhaald model, dat ooit alleen maar bedacht is om aan middelbare scholier een bepaalde voorstelling te geven van hoe zo'n atoom "werkt", maar niet hoe het eruit ziet. Elektronen, neutronen en protonen kun je niet zomaar weergeven als kleine planeetjes. Het principe "vorm" kun je op die orden van grootte niet zomaar toepassen, laat staan het principe "ruimte". Op deze "minimale" quantummechanische ruimte kan er zelfs geen echt "niets" ontstaan. Het blijkt namelijk dat er op dit niveau spontaan deeltjes ontstaan, en weer verdwijnen. M.a.w. het echte pure vacuum bestaat dus niet echt in de drie dimensionale ruimte. Op dit niveau is het "niets" dus in feite een puur filosofisch principe.

De hell.! Daar is niets Alleen maar vuur... Toegevoegd na 8 minuten: Daar is vuur. Dus het moet ergens anders zijn...

Nee er is altijd wel wat :-) daar hoef je volgens mij geen wetenschapper voor te zijn om dat te ondekken.

'NEE'... Je geeft het antwoord namelijk zelf al dat ze altijd wel wat zullen vinden... Maar ik weet nog wel een paar vervelende mensen die ik kwijt wil en die je wel op zo'n zwart gat af mag sturen voor wetenschappelijk onderzoek;-)

'Overal' vliegen wel particles door de ruimte. Dus helemaal leeg is het nooit. Het gaat dan niet om deeltjes ter grootte van 1 molecul, maar veel en veel kleiner: een foton bijv.

Ja, er zijn plaatsen, heel ver weg in het heelal, daar is echt helemaal niets. Geen molecuul, geen lichtstraaltje, niets. Die wetenschappers kunnen daar niet komen, maar het bestaat wel... Toegevoegd na 15 minuten: En ik heb ook nog een bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/.21577

Hier op aarde is altijd iets. Als men zegt: "Er is daar niets", dan bedoelen ze dat er niets is wat ze zoeken, of wat te maken heeft met een bepaald onderzoek. Ik denk dat de enige plaats waar niets is ver buiten ons zonnestelsel is.

Er zijn twee soorten niets... De ene niets is de tegenpool van iets, dus van dualiteit... En er is een totale afwezigheid van iets, totale afwezigheid van alles... Dat niets, dat nonduale niets, daar kan niets over gezegd worden, maar het is er wel...

Tussen de banen die protonen en neutronen afleggen is niets. Als je een ruimte sterk vacuum zuigt dan is daar ook niets

@Lavendel die is goed: Als je steeds kleiner gaat kijken, en kleiner, en kleiner. Op een geven moment kom je uit bij niets. Uit het niets bestaan wij. Het is zo klein en tegelijkertijd zo groot. Je kan de hele wereld in een korreltje zand bekijken.

Als niets iets is

Iets is nooit niets. Dat is niet verder te verklaren of te onderbouwen. Want al zou je het toeschrijven aan niets, waarom zou er dan een woord voor zijn?

het woord dat jij nog niet kent - definieert niets want alleen dat wat nog niet in onze voorstelling voorkomt kan dit exact beschrijven. niets bestaat niet - zodra er een voorstelling van bestaat. (want dat is iets)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100