wat doe je aan extreme empathie?

ik heb er erg last van, dat ik voor alles en iedereen voel, meevoel.... het belemmerd mij in mijn eigen leven. Is er een pil, techniek, therapie of iets anders, wat me er vanaf kan helpen? of mij ermee kan leren omgaan?
(ik hoop dat ik de juiste categorie heb gekozen, zo niet, sorry..)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt er positief gebruik van maken. Je leeft met mensen mee, en je hebt heel snel door waar iemand mee zit. Je zou net kunnen doen alsof je niet hoogempathisch bent, maar paranormale krachten hebt. Jouw hoge empathie zorgt ervoor dat veel mensen je direct zullen geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt Cryo! Een heleboel hoog empathische mensen trekken er volle zalen mee! Je zou ook nog 'con artist' kunnen worden: meesteroplichter. Dat zijn vaak hoog empathische mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen goed punt.... Umria heeft er kennelijk problemen mee, en dat mag best zeer serieus genomen worden vind ik.
HSP zijn is niet altijd een lolletje..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HSP bestaat helemaal niet. Empathie wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een naam gegeven aan mensen met veel empathie en problemen daarmee en dat is HSP. Er wordt onderzoek naar gedaan. Vele psychologen werken ermee.
Zie de link bij mijn antwoord.
Fibromyalgie bijvoorbeeld wordt ook "betwist", maar is weldegelijk een naam voor een aandoening; er wordt onderzoek naar gedaan en er wordt door deskundigen mee gewerkt.
Ik vind het kort door de bocht om zomaar te stellen, dat het niet bestaat....
Cryofiel
12 jaar geleden
HSP is toch gewoon een combinatie van een bovengemiddelde empathie en het snel afgeleid zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HSP is veel meer dan dat Cryo. Het kan grote gevolgen hebben in je leven.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het kan inderdaad grote gevolgen hebben. Vooralsnog is het echter de vraag of het iets aparts is, of inderdaad gewoon een combinatie van al bekende dingen zoals hoge empathie, laag concentratievermogen en iets waarvan ik de naam niet weet, maar dat nauw verwant is aan de neiging tot piekeren - ik bedoel hier het niet kunnen loslaten van bepaalde gedachten/indrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrijf ook niet, dat het iets aparts is.... als je last hebt van extreme hooggevoeligheid, dan is het op z'n minst heel moeilijk om mee te leren leven. Ook de vraagsteller schrijft niets over"apart".
Of het een "gewone" combinatie is zoals jij schrijft weet ik niet, want wat is "gewoon"?
Een laag concentratievermogen hoeft daar trouwens totaal niet bij te horen is mijn ervaring, integendeel zelfs.
Waarom ik reageerde zoals ik deed is, omdat ik vind dat dit een groot probleem kan zijn, zoals de vraagsteller ook aangeeft, en dat dient serieus benaderd te worden; iets waarvan ik vind, dat jij hier niet doet. Dat vind ik kwalijk.
Deze vraag staat gesteld in de rubriek wetenschap, niet bij spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo alle hierboven, als eerste wil ik zeggen, dat t mij logisch lijkt, dat als je extreem empathisch bent ofzo... je dus niet kan gaan oplichten!! dat gaat toch niet samen? dus dat vind ik echt een beetje onnadenkende opmerkingen die meer over jullie zeggen dan wat dan ook... Dan WendyH, dank je wel dat je hier laat blijken mij wel serieus te nemen. Over t HSP gebeuren, daar vroeg ik niet naar, maar HSP staat voor hooggevoeligheid en ik heb het over extreem empathisch, en of dit nou komt omdat ik HYPERSENSITIEF verklaard ben door een vooraanstaande neuroloog, staat kompleet los van mijn vraag. en Hypersensitief is dus een neurologisch verschijnsel, voor zover mij verteld is , heeft het te maken met een net iets anders(verbonden?) zenuwstelsel of iets(of iets met de neuronen... vergeef me dak dat ff nie precies weet) in die trend, en dat maar een klein percentage van de mensen dit heeft... nogmaals, dit alles staat los van mijn vraag................. normaal reageer ik niet echt op deze manier op reacties maar dit keer, wilde ik toch even wat laten horen............ dank voor de aandacht.................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Umria, graag gedaan!
Kan je me uitleggen wat het verschil is dan met hypersensitief en hoogsensitief?
Bij mijn weten kan extreme empathie horen bij HSP?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hyper is een stapje erger nog dan hoog, de neuroloog zei na de test "je bent niet Hoog sensitief, maar Hypersensitief", en toen kwam ie met t verhaal over t zenuwstelsel.... het fijne weet ik er ook niet van, kop int zand, je weet mischien wel..?
ik weet dus in ieder geval wel, dat ik een medicijn heb, om mijn lichamelijke hs iets in te perken.. ik voel nu niet meer altijd de haarfollikels door mijn huid duwen als er een haartje rijp is en op aan t komen is, om maar iets te noemen....sorry dat ik niet meer weet, mischien over twee weken dan spreek ik de neuroloog weer............... Groetjes Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poe, heftig!!! Misschien is dat dan toch hetzelfde als zeer extreem HSP....? Ik weet het ook niet hoor. Het is heel lastig om te handelen, dát weet ik wel!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou , dat is het dus precies, zeer extreem hsp lol! ach ja, ik bof er vast mee, als ik ooit weet hoe ik er mee om moet gaan, maar ondertussen ist een last en ik word er soms echt bijna gek van, maar meer van het teveel aan empathie, dat is echt heel verrot, om maar even te zeggen, ik kan echt voor niemand slechte gevoelens hebben, als ik een dictator zie lijden bv, iets heel stoms, zeggen andere mensen, dat t zijn goed recht is, mischien is dat wel zo maar ik voel gewoon zijn pijn en lijden op dat moment, en ik kan niet anders voelen dan" tis toch een mens", nou ja, dat voert dus ook door in mijn dagelijks leven en tis niet handig om voor iedereen maar alles te voelen en dus te begrijpen en dus nooit boos te kunnen worden omdat je t begrijpt bla bla bla, t voert gewoon te ver , ook leer ik wel mijn punt te maken mijn grenzen te snappen, ik voel ze echt pas als t niet anders meer kan, als op overlevingsdrang aankomt........... beetje irritant dat je zelf met bijvoorbeeld, je verkrachten meevoelt en begrijpt en dus je eigen ellende amper in de gaten hebt, of dat t er eigenlijk niet kan zijn omdat je voor die ander voelt, ik ben niet verkracht hoor maar t was een heftig voorbeeld........................ nou ja, gewoon van alles dat ik nu niet ga noemen beinvloed het dus in mijn dagelijk leven, t weten en t voelen blijft een strijd en ik word er moe van van en gek en soms wanhopig, wil mijn brein stoppen!!!! whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa hihihi sorry ik zeg niet meer nu!.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn therapieën/technieken om bewuster met je gedachten te leren omgaan en te leren "omdenken".
Bijvoorbeeld cognitieve therapie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_gedragstherapie
en
Mindfulness: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
Misschien heb je er iets aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel, toevallig net begonnen met mindfulness hoop dat t wat is.................... zal t andere ook nog even bekijken............. dankkie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suczeven!!!!!!

Het beste antwoord

Er is een naam voor mensen met extreme empathie: HSP, oftewel Hoog Sensitief Persoon.
Daarin zijn vele gradaties.

Onderstaand wat meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon

In deze link vind je ook wat info over wat je kunt doen aan overprikkeling.
Het voert te ver, om hier uitgebreid info te geven.
Misschien kan je zelf googelen op HSP.
Het is ook mogelijk, om met een psycholoog te praten; ook zij kunnen je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je reactie maar alle psychologen / iaters die ik ooit gesproken heb, hebben niets met hsp, engergie of wat dan ook, en als je dat opbrengt zegt dat voor hun weer iets over je "ziekte beeld". helaas voor de gemiste kans in de psychiatry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ja! sorry Wendy dit is niet een reaktie op jou antwoord hoor! er stond er een over met de psychiater te gaan praten, daar reageerde ik op, en toen ik klaar was, was dat antwoord opeens weg............ ik ben zeker gek? mischien wel................. jij dank voor je antwoord! wilde juists niet over hsp enzo beginnen, kan dr zo weinig mee.... vind t zelf nogal vaag maar ben toch bang, dat ik er op dag toch wat mee moet doen........blehhhhhhhhhhhhh vooralsnog hoop ik dat de neuroloog intussen een behandeling of wat ook ... Maar ik heb de boeken over hsp van a tot z , vind t gewoon niet praktisch en wil toch perse praktisch proberen t op te lossen................. tot ik er echt gillend gek van word, en dan moet t wel, of t moet helemaal klaar zijn.......... zien we tegen die tijd wel........... dank je weer voor je goede antwoord....... vooral over t overprikkeld zijn/raken , daar heb ik nu wat aan.. respectvolle groeten, Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik schaam me kapot!! ik ben ook zooooooooo vaag he?! zie dat t wel voor jou reaktie was maar voor een deeltje ervan..pffffffffffffffffffttttttttttttttttttttttttt jaja ook dat ben ik................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahaha, ik begreep je reactie ook niet helemaal bij de reacties onder je vraag, maar misschien kan je mijn vraag daar toch beantwoorden?
Ik ben zelf ook HSP, en extreem, dus ik weet er wel iets van ;-) Het kan heel zwaar zijn!
Belangrijk is, om je rust te nemen (die overprikkeling hè...pfff...) en wat voor mij werkt is aanvaarden dat het is zoals het is en dat het gewoon bij mij hoort. Maar daar is wel een heleboel aan vooraf gegaan hoor!!! En ik heb inderdaad baat gehad en nog van deskundige hulp.