Dat je niet tot in het oneindige decimalen achter de komma hoeft te schrijven maar gewoon mag afronden(soms staat er bij tot hoeveel decimalen achter de komma je mag stoppen, 2 is meestal de norm dacht ik).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met benaderen wordt bedoeld; zo dicht mogelijk bij de uitkomst komen.
amc
12 jaar geleden
Het ligt een beetje aan de opgave, dus misschien kun je die bijvoegen in de omschrijving?
Maar wat ik me kan herinneren van wiskunde op de middelbare, is dat met benaderen juist bedoeld wordt dat je in plaats van de uitkomst te berekenen, ook door inzicht een goeie "gok" kan doen naar wat de uitkomst ongeveer zal zijn.
Dus geen exacte berekening, maar een bepaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat erom dat je laat zien hoe iets berekend moet worden. Het antwoord hoeft niet precies te kloppen. Mag ongeveer 5% afwijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer in een wiskundeopgave gevraagd wordt om 'benader', betekent dat meestal dat er geen exact antwoord voor het vraagstuk is en dat je dus het antwoord moet berekenen, rekening houdend met het aantal significante cijfers in de gegeven waarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wordt ook een Taylorreeks bedoeld, dan gebruik je alleen de eerste twee of drie termen van een reeks. De oneindige reeks is dan de exacte oplossing, maar onhaalbaar op praktische gronden.

Hetzelfde geldt voor allerlei ingenieuze formules voor pi. Ook geniale benaderingen zijn mogelijk in dit geval, zoals die van Ramanujan voor de omtrek van een ellips.

Soms is het ook handig om effecten te verwaarlozen. Het zwaartekrachtveld van de Aarde is niet homogeen met de afstand, maar voor een voorwerp dat van 6000,002 km valt naar 6000,000 km maakt dat niet zoveel uit en je gebruikt een constante g.