Virussen zijn het kleinste leven maar wat eten ze dan?

dat is dan nog kleiner

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Virussen eten niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is een virus? Eet het mijn computer op? Heb je een foto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
let maar goe op hoor want moderne virussen lusten ook wel katoen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan geef ik ze !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een echte opkikker ;)

Antwoorden (5)

Virussen hebben geen eigen metabolisme, ze reproduceren zichzelf via een gastheer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze kunnen niks eten. ze planten zich voort door van een cel er 2 te maken enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Virus_(biologie)
Ten eerste: Virussen zijn geen levende wezens, aangezien ze zich niet zelfstandig kunnen voortplanten.
Ten tweede: Virussen eten niet.

Wat virussen wel doen is binnendringen in een cel van een organisme en die dan zo veranderen dat de cel meer virussen gaat maken.
Dit doet een virus door het DNA van de cel te vervangen door zijn eigen DNA.

Toegevoegd na 1 dag:
Correctie eerste zin:
Virussen zij geen levende wezens, aangezien ze niet voldoen aan alle levenskenmerken. Virussen kunnen zich bijvoorbeeld niet onderling voortplanten, maar hebben een gastheer nodig (een cel van een ander organisme).

Toevoeging laatste zin:
Er zijn ook virussen die hun DNA of RNA alleen in de cel injecteren, waardoor het los in het cytoplasma (vloeistof in de cel) terecht komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Afgezien daarvan is het het beste antwoord tot nu toe. Het eerste antwoord dat (correct) vertelt dat virussen niet leven, en dat ze zich niet voortplanten maar dat ze zich laten kopiëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Virussen ondergaan wel evolutie, daarom dacht ik altijd dat ze wel leefde, @cryofiel en Bas, waarom zouden ze dan niet leven? @alice, een mens kan zichzelf ook niet zelfstandig voortplanten, leeft deze nu ook niet?
Cryofiel
12 jaar geleden
@Jorryt, virussen ondergaan evolutie doordat de geïnfecteerde levende cel (aan wie de virussen hun voortplanting hebben uitbesteed) foutjes maakt bij het kopiëren van het virus. Er treden extra veel foutjes op wanneer de cel zo vol zit met virussen, dat hij al bijna openbarst. Normaal gesproken ontstaan er altijd foutjes bij het kopiëren van DNA, ook bij het kopiëren van het DNA van de cel zelf. Daarom heeft een cel controlemechanismen die ervoor zorgen dat die foutjes worden hersteld. Die controlemechanismen worden onbetrouwbaarder naarmate de cel voller raakt met virussen; de later gemaakte virussen zullen dus meer afwijkingen van het origineel vertonen dan de eeder gemaakte virussen. Daarnaast ondergaan virussen evolutie doordat soms twee verschillende virussoorten dezelfde cel infecteren. Dat kan leiden tot het vermengen van het DNA (of RNA) van beide virussen. De grote angst bij bijvoorbeeld vogelgriep is, dat een besmettelijk maar ongevaarlijk virus wordt gemengd met een niet-besmettelijk maar gevaarlijk virus; er zou dan een niet-besmettelijk ongevaarlijk virus kunnen ontstaan (joepie!), maar er zou net zo goed een zeer besmettelijk zeer gevaarlijk virus kunnen ontstaan (ernstige pandemie). Dit is genetische modificatie in de praktijk, puur natuur... Wat leven betreft: mensen kunnen zich voortplanten. Niet in hun eentje, wel als soort. Virussen kunnen zich niet voortplanten. Ook niet als je duizenden virussen bij elkaar kiepert. Zoals Bazzz al uitlegde: virussen eten en drinken niet (ze hebben geen stofwisseling), ze reageren niet op hun omgeving, ze planten zich niet voort (het is de geïnfecteerde cel die zo vriendelijk is een paar miljoen kopiën van het virus te maken) - wat is nu helemaal het verschil tussen een virus en een zandkorrel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bazz, je hebt helemaal gelijk wat betreft mijn laatste
zin!
En eigenlijk is mijn eerste zin ook niet geheel juist.
Wat bij de mens eten noemt dat noemt bij de virussen endocytose en fagocytoze.
Meer info hierover vind je onder andere via bijgevoegde link.

Er bestaan nog vele andere levensvormen die kleiner zijn dan de virussen.
Onder andere:
viroïden en prionen (dit zijn sub-virale levensvormen)

Het is echter niet omdat ze kleiner zijn dat ze automatisch het voedsel voor de virus vormen hé.

Verder is er ook geen eensgezindheid over het toekennen van de status 'levensvorm' aan de virussen.
Via de tweede link over de kleinste levensvorm lees je daar meer over.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat ook alles wat thans dood lijkt toch een zekere vorm van leven en/of bewustzijn huisvest doch dat het bij de ene vorm reeds duidelijk waarneembaar is en bij de andere niet.
Of ik gelijk heb zal de toekomst uitwijzen.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik vind het best een boeiende vraag dus van mij krijg je een virusvrije + ;-) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Correct, Bazzz - dat wilde ik ook net opmerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben je soms een eh virus? Bazz?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ja, je weet er veel van. Maar zonder grapjes, ik lees graag je antwoorden en leer er veel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit lijkt me een zeer duidelijke uitleg. een plus hoor. Als je er een antwoord van zou maken.....?
Virussen leven zelf niet (ze hebben altijd een gastheer cel nodig om zicht kunnen voort te planten) dus ze eten zelf ook niet.

Virussen zijn eigenlijk gewoon kleine pakketjes DNA of RNA (dat is een tussenstof die je nodig hebt om van DNA eiwit te maken) die verpakt zijn in een laagje eiwit ter bescherming. Soms zit daar ook weer een suiker laagje omheen. Als een virus een cel binnenkomt neemt hij hem als het ware over. De cel ‘vergeet’ wat ie aan het doen was en gaat doen wat het virus hem verteld namelijk nieuwe virussen maken. Als er dan genoeg virussen gemaakt zijn springt de cel open en komen de virussen eruit. Ze zullen dan proberen om bij cellen in de buurt binnen te dringen en hetzelfde trucje weer uit te halen.