Virussen zijn het kleinste leven maar wat eten ze dan?

dat is dan nog kleiner

Weet jij het antwoord?

/2500

Virussen hebben geen eigen metabolisme, ze reproduceren zichzelf via een gastheer

ze kunnen niks eten. ze planten zich voort door van een cel er 2 te maken enz.

Ten eerste: Virussen zijn geen levende wezens, aangezien ze zich niet zelfstandig kunnen voortplanten. Ten tweede: Virussen eten niet. Wat virussen wel doen is binnendringen in een cel van een organisme en die dan zo veranderen dat de cel meer virussen gaat maken. Dit doet een virus door het DNA van de cel te vervangen door zijn eigen DNA. Toegevoegd na 1 dag: Correctie eerste zin: Virussen zij geen levende wezens, aangezien ze niet voldoen aan alle levenskenmerken. Virussen kunnen zich bijvoorbeeld niet onderling voortplanten, maar hebben een gastheer nodig (een cel van een ander organisme). Toevoeging laatste zin: Er zijn ook virussen die hun DNA of RNA alleen in de cel injecteren, waardoor het los in het cytoplasma (vloeistof in de cel) terecht komt.

Wat bij de mens eten noemt dat noemt bij de virussen endocytose en fagocytoze. Meer info hierover vind je onder andere via bijgevoegde link. Er bestaan nog vele andere levensvormen die kleiner zijn dan de virussen. Onder andere: viroïden en prionen (dit zijn sub-virale levensvormen) Het is echter niet omdat ze kleiner zijn dat ze automatisch het voedsel voor de virus vormen hé. Verder is er ook geen eensgezindheid over het toekennen van de status 'levensvorm' aan de virussen. Via de tweede link over de kleinste levensvorm lees je daar meer over. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat ook alles wat thans dood lijkt toch een zekere vorm van leven en/of bewustzijn huisvest doch dat het bij de ene vorm reeds duidelijk waarneembaar is en bij de andere niet. Of ik gelijk heb zal de toekomst uitwijzen. Hopelijk heb je iets aan dit antwoord. Toegevoegd na 3 minuten: ik vind het best een boeiende vraag dus van mij krijg je een virusvrije + ;-) ;-)

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Endocytose
http://www.nu.nl/algemeen/40476/kleinste-l...

Virussen leven zelf niet (ze hebben altijd een gastheer cel nodig om zicht kunnen voort te planten) dus ze eten zelf ook niet. Virussen zijn eigenlijk gewoon kleine pakketjes DNA of RNA (dat is een tussenstof die je nodig hebt om van DNA eiwit te maken) die verpakt zijn in een laagje eiwit ter bescherming. Soms zit daar ook weer een suiker laagje omheen. Als een virus een cel binnenkomt neemt hij hem als het ware over. De cel ‘vergeet’ wat ie aan het doen was en gaat doen wat het virus hem verteld namelijk nieuwe virussen maken. Als er dan genoeg virussen gemaakt zijn springt de cel open en komen de virussen eruit. Ze zullen dan proberen om bij cellen in de buurt binnen te dringen en hetzelfde trucje weer uit te halen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100