Waarom kent de wereld verschillende talen en spreekt niet iedereen de zelfde taal?

Waarom zijn er zoveel talen op de wereld? Het was toch veel makkelijker als iedereen de zelfde taal sprak!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Doordat volkeren vroeger van elkaar afscheiden en over grootte afstanden geen onderling contact onderhielden over taalverandering. Zo ontstonden gelijktijdig meerdere woorden voor dezelfde dingen en gingen groepen mensen onafhankelijk van elkaar verschillende accenten ontwikkelen. Taal verandert constant, kijk maar naar de Neerlansche taal van een paar eeuwen terug, daar snap je niks meer van. Als er nou een groep was geweest die dat heel consequent had aangehouden zou je van een andere taal kunnen spreken (wij zouden dan natuurlijk de andere taal spreken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja, dat was inderdaad veel makkelijker geweest, als iedereen met dezelfde taal zou opgroeien.

in het verleden, toen de verschillende talen zijn ontstaan, was de wereld nog niet zo aaneengesloten als tegenwoordig. verschillende volkeren hebben zo hun eigen taal ontwikkeld. hun moedertaal. veel mensen leren tegenwoordig ook wel buitenlandse talen, zoals engels en spaans, echter de moedertaal blijft ook bestaan en wordt door de meeste mensen beter gesproken dan hun tweede taal, mochten ze die al spreken.
12 jaar geleden
Dit is geprobeerd:

Esperanto is een door Lejzer Zamenhof ontworpen, makkelijk te leren, politiek neutrale, internationale taal (kunsttaal). In 1887 publiceerde hij onder het pseudoniem Dr. Esperanto - "iemand die hoopt" - het eerste boek over de taal met de titel: “La internacia lingvo” (de internationale taal). De taal werd echter bekend onder Zamenhofs pseudoniem en kreeg zo de naam Esperanto.

Esperanto wordt inmiddels in meer dan 115 landen gesproken en heeft rond de twee miljoen sprekers. [1] Er vinden jaarlijks wereldwijd vele congressen plaats in het Esperanto.[2] In 1905 werd het eerste internationale congres met Esperanto georganiseerd in Frankrijk.

Esperanto is speciaal ontworpen om mensen uit verschillende culturen met elkaar te laten communiceren. Het is gemakkelijker te leren dan welke nationale taal ook, door de grote regelmatigheid en simpele grammatica. Daarbij is de taal politiek neutraal wat ervoor zorgt dat eventuele nationale belangen tussen partijen buiten spel worden gezet. Dit zorgt ervoor dat de sprekers op gelijkwaardige voet met elkaar kunnen communiceren in het Esperanto.

De meeste mensen die Esperanto spreken hebben er bewust voor gekozen de taal te leren, al zijn er inmiddels ook mensen die het Esperanto als moedertaal hebben. Esperanto wil een taal zijn die mensen leren naast hun eigen regionale en/of nationale taal, om te kunnen communiceren in de internationale wereld. Het wil dus uitdrukkelijk niet andere talen verdringen of vervangen. Het belangrijkste doel van het Esperanto is het vervullen van een brugfunctie tussen verschillende culturen.[3]

Deze brugfunctie komt onder andere goed tot uitdrukking in het internationale reisnetwerk van Esperantisten met de titel Pasporta Servo. [4] Dit netwerk stelt Esperantosprekers in staat om goedkoop en gemakkelijk te reizen en andere Esperantosprekers van over de gehele wereld op te zoeken. Op deze manier heeft een persoon die Esperanto spreekt de mogelijkheid om de cultuur en gebruiken van het land en de inwoners via de mensen zelf te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er nu eenmaal vroeger en ook nu verschillende culturen bestaan.
Vroeger woonden deze culturen niet met elkaar samen (nu trouwens ook niet in sommige gebieden) ze spraken dus allemaal een verschillend taal.

Vroeger waren er nu eenmaal verschillende bevolingsgroepen met elk hun eigen taal, en die talen hebben ze behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger kende iedereen elkaar nog niet dus creëerde iedereen een eigen taal.
Toen iedereen eindelijk goed met elkaar in contact kwam was het al te laat en wilde niemand meer een andere taal praten dan hun eigen taal.
Verden bedachten sommige kolonies die net zelfstandig waren geworden een eigen taal om te laten zien dat ze echt zelfstandig waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals dus al eerder is gezegd.
In de bijbel staat een stukje verklaring hierover dat het een straf zou zijn van God. Zie ook Torenbouw van Babel (Gen. 11) op http://nl.wikipedia.org/wiki/Genesis_(boek). Of dit waar is weet natuurlijk niemand zeker.