zou je door aan super hoge snelheid te (rijden of varen...) in de lucht kunnen geraken en zweven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Nee hoor dat kan niet, dan moet je iets van vleugeltjes monteren,dat je door de opwaartse druk om hoogwordt
getild.
12 jaar geleden
Ja hoor.

Nicky Lauda heeft dat op de Nurburgring bewezen, door verkeerde stand van de frontspoiler kreeg hij teveel lift waardoor de auto gelanceerd werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een hoge schans hebt. zou je mischien 3 sec of langer in de lucht kunnen 'zweven'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich niet (ook niet in Vlaanderen). Wel zullen oneffenheden en onregelmatigheden door de hogere snelheid dan aanleiding geven om los te komen van de baan of het water, maar dat is geen zweven maar verongelukken of crashen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Dat is namelijk precies wat een vliegtuig doet: heel hard rijden, tot op een gegeven moment de vleugels zoveel draagkracht leveren dat het vliegtuig omhoog gaat.

(De echte startprocedure is wat complexer, maar vroeger gebeurde het daadwerkelijk op die manier.)

--

Een andere manier waarop het kan gebeuren, is door zo snel te gaan dat de zwaartekracht je niet snel genoeg naar beneden trekt om de bolling van de aarde bij te houden.

Dit is wat het internationale ruimtestation doet, net als satellieten. Het ruimtestation valt heel gewoon omlaag: de zwaartekracht is daarboven weliswaar een tikje lager dan hier, maar er is nog steeds zwaartekracht die het ruimtestation laat vallen.

Maar: het ruimtestation heeft bij het lanceren een gigantische horizontale snelheid gekregen. Die is precies groot genoeg om het vallen te compenseren. Dus stel dat het ruimtestation in een bepaalde tijd een meter omlaag valt, dan heeft het in precies die tijd zo ver horizontaal bewogen, dat de aarde (door de bolvorm) ook een meter verder van het ruimtestation af is gekomen. Zo blijft het ruimtestation, ondanks de continue val, toch constant op dezelfde hoogte.

(Dit is een wat vereenvoudigde weergave van de onderliggende natuurkunde, maar ze maakt wel inzichtelijk wat er gebeurt.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb begrepen dat het zelfs een probleem kan zijn bij ultrahoge snelheid treinen, die als een soort buizenpost fungeren (geen luchtweerstand). Theoretisch zou je dan in een half uurtje in Milaan kunnen zijn en de kromming van de aarde wordt dan een factor om rekening mee te houden.

Er zijn ook plannen om dit soort constructies te gebruiken voor het lanceren van ruimtevaartuigen.