Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een toegankelijk boek over elementaire deeltjes?

Ik lees wel eens wat over elementaire deeltjes, (protonen, quarks, etc) en vroeg mij af of daar een toegankelijk boek over beschikbaar is, wat het kan uitleggen aan iemand met een klein beetje basiskennis. Ik heb al eerder Big Bang in je binnenzak van Govert Shilling gelezen, dit gaat daar niet hoofdzakelijk over maar illustreert wel waar ik ongeveer naar op zoek ben.

B.V.D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
299

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Brian Greene: "De ontrafeling van de kosmos"
Zoals de titel al laat zien gaat het over meer dan alleen protonen en quarks. De uitleg is wel erg goed in dat boek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is een boekje van Gerard t Hooft (De bouwstenen van de schepping: Een zoektocht naar het allerkleinste) over elementaire deeltjes, maar ik heb daar waat gemengde gevoelens bij. Het is denk ik persoonlijk, want ik begrijp nog niet goed genoeg wat ijktheorieen, renormalisatie en abelse groepen precies inhouden. Daarvoor moet je er eerst eens mee gewerkt hebben denk ik. De eerste hoofdstukken bieden wel een goed overzicht en inzicht in de wereld van de elementaire deeltjes. De latere hoofdstukken gaan over de puzzeltocht naar bruikbare ideeen voor de totstandkoming van het standaardmodel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding