Haalt tijd alle kennis in?

als je bijv. leert hoe je een operatie moet uitvoeren, maar die kennis nutteloos wordt omdat er een betere operatiemethode is. Of als je software-ingenieur bent, maar er steeds nieuwe software op de markt komt met andere technieken etc. Of in astronomie als je bepaalde wetten hebt geleerd maar dat met de tijd veranderd bijv. laatst met de ontdekking dat er wel iets is wat sneller is dan het licht?

Bestaat er absolute kennis of is alle kennis relatief?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Daarom moet juristen, artsen, tandartsen, technici enz. steeds weer bijscholen. Kennis is vlug verouderd in sommige beroepen, omdat er zich steeds nieuwe ontwikkelingen voor doen.
Zelfs kennis over opvoeden verandert door de jaren heen. De kennis die ik daarover had toen ik van school kwam, is bijna volledig door de tijd ingehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als er absolute kennis bestond waren wij alwetend en perfect.ben er ook van overtuigd dat wij altijd zullen blijven leren ,iedere minuut van ons leven.dat is ons doel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Technieken en methodes veranderen, maar door de jaren heen worden de mensen die dit gebruiken ook vervangen.

Simpel gezegd: iemand leert een oude programmeertechniek, en zal deze vaak lang blijven gebruiken. Inmiddels komt er een nieuwe generatie schoolverlaters, die nieuwe technieken gebruikt. Dan zal je zien dat die op een andere manier werken en denken dan zijn oudere collega.
12 jaar geleden
naast alle technieken zijn er natuurlijk ook technieken die al een lange tijd zeer stabiel zijn.
denk maar aan het schrijven van een boek.
uiteraard is dit van handgeschreven, naar typmachine naar computer maar de essentie van het schrijven van een boek is nog "redelijk" hetzelfde.

of wat dacht je van lichaams gerelateerde technieken.
uiteraard verandert de zwemtechniek die je als topsporter moet kunnen iedere keer weer iets om net een honderdste seconde sneller te gaan maar voor de doorsnee zwemmer verandert het praktisch gezien nooit.

daarnaast word oude kennis niet altijd nutteloos, soms hoef je de geleerde kennis enkel iets aan te passen.
nieuwe computerprogramma's zijn iedere keer anders als de oude maar het kost toch een stuk minder tijd om ze te leren omdat je de oude versie al onder de knie had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt! plus1
Dat 1+1=2 staat als een huis. De absolute vorm moet je meer in de wiskundige kant zoeken. Bijna al het ander is waar tot het tegelendeel wordt bewezen. Meestal gebeurt dit ook.

Toegevoegd na 3 minuten:
even voor de duidelijkheid niet alle wiskunde formules zijn absoluut. Maar wel de basis. En in alles vind je uitzonderingen. Maar die bepalen echt niet de regel.

Toegevoegd na 10 uur:
Tegelendeel moet natuurlijk tegendeel zijn :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kennis bestaat bij de gratie van hen die zich kennis eigen -kunnen- maken. ja, er is kennis die zich laat inhalen door de tijd. En er is kennis die tijdloos is.
het gaat uiteindelijk om wat we doen met de ons eigen gemaakte kennis.
we zijn altijd lerende wezens.
wat in de geest kan en mogelijk is qua kennis zou op een goed moment ergens in de tijd oneindig kunnen blijken.
daar waar dan kennis is, is tijd geen bepalende factor, zo denk ik er over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tijdloos is de kennis van de liefde
van het weten, van het leren, van het bestaan
gaat altijd maar door en door...