Kunnen (konden) mensen herinneringen "erven"?

In de boeken van de Stam van de Holenbeer worden mensen beschreven die ca 35000 jaar geleden leefden. In die periode leefden er zowel de cro magnon mens als de neanderthaler. Als ik het goed begrijp is "de Stam" waar het in dit boek over gaat de neanderthaler mens.
In het boek wordt beschreven dat deze mensen herinneringen hebben van vorige generaties.
Kan dit? Is dit een aanname van de schrijfster, of is hier wetenschappelijk bewijs voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (11)

Dit is een hele leuke (ze heeft er meer) THEORIE van de schrijfster, die uiteraard nergens op gebaseerd is. Of nergens is ook niet helemaal waar; ze baseert haar theorie op het feit dat Neanderthalers (wat de 'platkoppen' zijn natuurlijk) een plat voorhoofd (waar ons voornamelijke denkvermogen zit) maar een groot achterhoofd heeft. Dat grote achterhoofd (vooral nodig voor de sterkere kaakspieren trouwens) heeft ze 'plek' gegeven als zetel van 'overerfde herinneringen'.

Voor het erven van herinneringen of het bestaan van een collectief geheugen waaruit we kunnen putten bestaan meerdere leuke theorieen, maar geen enkele concrete aanwijzing.

Toegevoegd na 5 minuten:
Met name de Jungeriaanse psychologie heeft zich met dit gegeven bezig gehouden, maar heeft tot op heden de toets der kritiek niet kunnen doorstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha leuk, ik begrijp uit jouw woorden dat je de boeken ook hebt gelezen? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze baseert haar theorie op het goed gelezen hebben van werk van vele andere schrijvers met veel meer fantasie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje voor Jung!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelezen ?? Verslonden zul je bedoelen, Meermaals. Tot en met deel vier. Deel vijf heb ik me met veel moeite door de zweefteverij heen kunnen worstelen, om uiteindelijk teleurgesteld met dezelfde losse eindjes als van deel 4 achter te blijven, en deel 6 heb ik nog niet eens open durven slaan...ben bang dat ze verder is gegaan op het pad dat ze helaas in deel vijf is ingeslagen....jakkiebah. Doodzonde hoe een geweldige serie boeken met veel wetenschappelijke fictie (en feiten ook trouwens) kan verzanden in een vaag zweverig lulverhaal dat kant noch wal meer raakt. Het maakt de eerste vier boeken ook ene minder mooie herinnering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar je de eerste vier delen echt houdt van Ayla, wordt ze in deel een vervelende z***wijf. En boeken (en films ook) waarin je de hoofdfiguur niet (meer) sympathiek vindt, die werken niet meer. Laatst ook een of andere thriller gezien waarin ik maar blééf hopen dat de schurk de heldin te pakken zou krijgen, de bitch. Maar helaas....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK. Ben nu op de helft van het laatste deel, maar kan je mening over Ayla niet delen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel : dat is geen schande en vergt ook onderzoek ; de beste schrijvers zijn in eerste instantie goede lezers die hun klassiekers kennen. @Pinokkio : dat mag. IRL zullen we ook niet altijd dezelfde mensen leuk, aardig, sympathiek of vervelend, zeikerig, aanstellerig vinden. Mij is ze in elk geval halverwege - of wellicht zelfs al helemaal aan het begin- van deel 5 kwijtgeraakt. Ik merkte dat ik de hele tijd zat te hopen dat die Jondalar een leukere vrouw zou uitkiezen (hoewel ik hem ook een oppervlakkige eikel begon te vinden). Tja, en dan is het einde een beetje zoek he....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen de hoofdmoot van het verhaal het niveau van een bouquetreeks kreeg (volgens mij ergens in deel 3) was voor mij de lol er af. Maar het gegeven waarmee de serie begon was geweldig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel één was vernieuwend afwisselend en spannend door het contrast tussen beide soorten mensen. Dee twee was spannend als 'survivalroman' deel drie door Ayla als messias-figuur en de gedetailleerde beschrijvingen van de verschillende volkeren in verschillende omgevingen. In deel vier begon de vanille-sex die 50% van het boek beslaat, tussen de betere passages door waarin de moeder eventjes niet werd geëerd al wat te vervelen maar allemaal werkten ze wel naar de Grote Verwachting aan het einde toe, als Ayla bij Jondalars volk kwam. Die verwachting is in deel 5 verre van uitgekomen - integendeel- en deel zes ; tja, ik wil hem ooit nog wel eens lezen, maar durf er geen 30 euro aan uit te geven. Waar bijvoorbeeld JK Rowling begint met een leesbaar kinderboek maar 6 delen later eindigt opeen zeer volwassen niveau met een zeer compleet, afgerond, bevredigend verhaal dat zelfs dán nog smaakt naar veel meer, lijkt Auel met een heel goed verhaal/idee te zijn begonnen en langzaam af te glijden naar een niveau waarop ze het ook niet meer weet. De vele seks lijkt het boek te moeten 'redden', maar voor vrouwen van na haar generatie is die al snel niet spannend genoeg meer, en het wordt inderdaad meer een deeltje uit de 'intiem'- reeks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, heel herkenbaar.
Ik wist het niet meer zo goed, maar inderdaad,
leuk om te lezen waarom ik er na deel 3 niet meer
verder ben gegaan. :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is triest om te zien hoe veel fantasy series dat pad bewandelen. Mag ik jullie trouwens heel erg van harte de boeken van Robin Hobb aanbevelen? Farseer, Liveship traders en Tawny man zijn geweldige series. Functionele seks, echte mensen die domme dingen doen en een ontwikkeling doormaken, originele fantasie. Ze heeft meer geschreven maar met deze 9 dikke pillen kun je voorlopig vooruit (en het is nog een leuk mens ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelfs een beetje huiverig geworden voor dikke series.
Zo heb ik ook de eerste vier boeken van William Sarabande met zo ongelofelijk veel plezier gelezen, dat ik er al tien op de plank had staan VLAK voor ik de vierde uit had. Maar in deel 5 is het niet alleen ineens tienduizend ofzo jaar later met andere hoofdpersonen het verhaal gaat ook ineens van geschiedenis/survivaprehistorische fictie of wat het genre ook mag zijn, over op een buitengewoon vaag verhaal waar geen touw meer aan vast te knopen is. Ik heb deel 5 nooit , nooit uitgekregen, en de andere 5 delen staan nog onaangeroerd in de bibliotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar, ik ben bij 'the wheel of time' van Robert Jordan ook afgehaakt na deel 6.
Het leuke van de series van Robin Hobb is dat ze 'maar' 3 boeken lang zijn. Ze spelen zich wel in dezelfde wereld af maar vormen echt een afgerond geheel.
Herinneringen erf je niet. Er is geen enkel bewijs voor het herinneren van dingen die je voorouders hebben meegemaakt, of dat nu binnen de eigen stamboom is (via de normale overerving) of buiten de eigen stamboom (via de hypothetische reïncarnatie).

Wat je wel kunt "erven" - maar het is de vraag of je dat nog "herinneringen" wilt/kunt noemen - zijn dingen die via de evolutie zijn aangeboren. Denk daarbij aan onze angst voor slangen, onze voorkeur voor bepaalde omgevingen, de directe alertheid wanneer we een brandlucht ruiken

Dat zijn dingen die vroeger onze overlevingskansen duidelijk vergrootten, dus die zitten nu in ons "ingebakken". Herinneringen zijn het niet, maar we erven die eigenschappen wel.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
zo simpel is het :)
Nee, hier is geen wetenschappelijk bewijs voor.

Het is een thema wat in de Fantasy en de science fiction vaak voorkomt: het overdragen van herinneringen van ouder op kind via een mechanisme in het DNA of anderzijds. Frank Herbert gebruikt het in Duin b.v. ook bij de dames van de Bene Gesserit.

Genetisch gezien is het gerelateerd aan enerzijds het overdragen van instinct, anderzijds op het mitochondriaal DNA wat van moeder op dochter wordt overgedragen en de lange lijn van moeders en dochters tot het begin van de mensheid met elkaar verbindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd in dubio gestaan, of ik deze "dames"nu sympathiek moest vinden of niet.
Ze riepen altijd een tweeslachtig gevoel bij mij op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tweeslachtig, daar zeg je zo wat. Het lijkt wel de echte wereld, geen goed, geen kwaad! Trouwens over tweeslachtig gesproken: Duisters Linkerhand, van Ursula LeGuin. Dat heb je dan vast ook wel gelezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ging dat nier over de gezant van de verenigde menselijke planeten, die moest onderzoeken of een bepaalde planeet wel geschikt was, deel te nemen aan hun federatie?
En waarvan de bewoners idd tweeslachtig waren.
Helaas ben ik de Engelse taal niet in die mate machtig, dat ik de originelen kan lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt, een van de bekendste sf-boeken uit de feministische golf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mensen betreft, weet ik het niet! Heb mijn twijfels. Maar herinneringen erven is bijna synoniem aan collectief geheugen.
Het schijnt dat sommige insecten dit hebben\kunnen;
Bijen
Mieren
Termieten.
Met het erven van instincten houdt het erven van "herinneringen" wel op.
Toch woon je 9 maanden IN je moeder en krijgt dan veel onbewust mee, muziek (geluiden) maar ook drank en andere genotmiddelen alsmede smaakvoorkeur.
Op onderbewust niveau meen je dingen vanuit de baarmoedertijd mee.
Dit kan gemakkelijk gezien worden als genetische herinneringen maar dat hoeft niet.
Zo zijn kinderen van mishandelde moeders (welke gek mishandelt nu een (zwangere) vrouw) blootgesteld aan stresshormonen die later mogelijk een grotere kans veroorzaakt op een neurotische karakterstructuur.
Bovengenoemde zaken zijn bedoeld als voorbeelden en niet als discussiepunten.
We pikken dus vanaf ons bestaan al dingen op die ons vormen en karakter is deels erfelijk. Daaruit kan de onjuiste indruk ontstaan dat we herinneringen overerven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens bepaalde bronnen kan dit zeker, al is het niet zo letterlijk op te vatten. Het is dus niet zo dat jij bv. herinneringen overgeërfd hebt in de zin van "de eerste schooldag van je moeder" of zo.
C.G. Jung heeft dit fenomeen van overgeërfd geheugen bestudeerd en noemde dit het zg. "collectief onbewuste". Kenmerkend hiervoor zijn archetypes die nrgl. de cultuur bestaan en intergenerationeel worden doorgegeven. Bekende archetypes bij ons zijn "de heks", "de boze geest (boeman)", "de engel" etc.
Kijk maar eens naar kleine kinderen die bang zijn in het donker omdat ze denken dat er dan een soort "boeman" zit die hen iets zal aandoen. Tegen deze kinderen is er daarom niet verteld "pas maar op, er kan een boeman in je kamer zitten". Dat beeld bestaat gewoon in hun hoofd.
Sprookjes werken zeer vaak met archetypes : het is een manier om het collectieve onbewuste door te geven op bewust niveau. Herinner je de eerste keer dat je het verhaal hoorde van Hansje en Grietje. Wist je dan meteen wat een "heks" was zonder dat men je dit hoefde uit te leggen?(dat was bij mij in ieder geval wel zo...).
Anderzijds mag je het collectieve geheugen niet verwarren met het geweten. Hierover bestaan er verschillende theoriën. Eén theorie zegt dat er bepaalde waarden met de genen worden doorgegeven, zie bv. het incesttaboe. Je vrijt niet met een dicht familielid omdat je instinctief weet dat het nageslacht dat daaruit voortkomt minder sterk zal zijn. Het gaat dus om het behoud van de soort.
Toch zijn er culturen waar het doodnormaal is dat je met relatief dichte familieleden trouwt. Ik ken bv. een Turkse vrouw waarbij er al generaties lang gehuwd werd met iemand uit hetzelfde dorp en met dezelfde achternaam. Er waren ondertussen al heel wat gehandicapte kinderen ter wereld gekomen, maar toch bleef men dit gebruik houden voor de "zuiverheid van het bloed" (!).
Sommige mensen denken ook dat het besef van goed en kwaad wordt overgeërfd.
Persoonlijk denk ik dat het geweten (en het verschil tussen "goed" en "kwaad" vooral aangeleerd is, het is de verinnerlijking van de cultuur. Dus niet iets dat je je vanaf je geboorte al herinnert vanuit de waarden van een vorige generatie...
12 jaar geleden
Met de wetenschap in de ene hand en het graag willen weten in de andere, komen we nergens.
Natuurlijk is hier onderzoek naar gedaan en geen enkel bewijs gevonden, maar hebben we wel hard genoeg gezocht, of blijven we ons verschuilen achter eerdere rapporten, die allemaal beweren dat het onmogelijk is.
Dan komen we natuurlijk nooit een stap verder.
Als we kijken naar de instincten van dieren, dan is dat eigenlijk ook overerfde informatie en ervaringen van vroeger.
Omdat we dat al amper kunnen begrijpen, ondanks veel onderzoek en zelfs veel zaken totaal niet begrijpen.
Genetisch bepaalde eigenschappen van de mens, zijn ook overgeërfde eigenschappen, hiermee komen we al aardig in de buurt van de hier gestelde vraag.
Ik schat de kans dat het wel mogelijk is, net zo groot dan die van onmogelijk.
Is het niet de mens zelf, die nog niet in staat is, het te begrijpen, is het niet de mens zelf, die verstrikt raakt in zijn eigen kennis.

Toegevoegd na 1 uur:
Mooi voorbeeld in de natuur, de koekoek legt zijn ei in een ander nest, liefst van een klein zangvogeltje.
Het koekoeksei komt enkele dagen voordat de andere eieren uitkomen ,al uit.
Direct begint het koekoeksjong de eieren uit het nest te werken, komen er wel eieren uit, dan zal hij alles doen, om de andere jongen uit het nest te gooien, wat uiteindelijk altijd zal lukken.
Zo blijft alleen het koekoeksjong over, dat weldra in het nest veel groter is dan zijn nep ouders.
Het koekoeksjong heeft dat nooit geleerd, niet gezien, niet afgekeken, maar hij "weet" wat hij moet doen, ooit uit ervaring geleerd, we noemen dat instinct.
Overerfelijke dwangmatige handelingen.
Genetisch overgedragen.
Natuurlijk zijn dat geen herinneringen, maar zit er wel erg dicht tegen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een hele goeie. Bepaalde eigenschappen word ons niet aangeleerd maar zit in ons. Zoals de drang om te vermneigvuldigen bijvoorbeeld in elk levend wezen zit. Dat is ons nooit aangeleerd, maar toch weet elk wezen hoe het moet. Die "instincten" moeten op de een of andere manier overdraagbaar zijn. Maar op welke manier? Of het in de genen opgeslagen zit? Ik kan me voorstellen dat de genetische code veel informatie bevat. Maar of we alles kunnen herleiden naar de genetische code lijkt me sterk. Ik geloof zelf wel in een soort van algemene energie die ons van informatie voorziet. Deze energie bevat alle informatie van alle instincten van alle levensvormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bewust bepaalde spirituele zaken er buiten gelaten in mijn antwoord, als je daar naar kijkt, is er wel veel verklaarbaar.
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies, genetisch overgedragen gedrag. En genetisch overgedragen voorkeuren. Zo zal een muis een genetisch bepaalde voorkeur hebben voor gras, bladeren, struikgewas, of zijn holletje - maakt niet uit wat, als het hem maar beschermt tegen de roofvogel en de vos. De muis hoeft niet eens te weten *waarom* hij die voorkeur heeft voor "bedekt zijn" - hij heeft gewoon die enorme drang naar zo'n verborgen plekje, en hij voelt zich gewoon niet senang in een grote, open ruimte. Is het een overgeërfde herinnering? Nee. Het is instinct. Natuurlijk, aangeboren gedrag. Bij sommige dieren is dit gedrag deels aangeleerd. Als de ouders in bepaalde situaties steevast heel gestresst reageren, zullen de jongen dat oppikken, en vergelijkbare situaties mijden. Ook als ze de reden niet kennen. Is dat een geërfde herinnering? Nee, het is aangeleerd gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit een pantheistische hoek bekeken kunnen we allemaal putten uit een enorme 'pool' gezamenlijk bewustzijn. Daar kun je ook heel leuke boeken over schrijven (Stranger in a Strange Land, Heinlein).
We kunnen het nu nog niet in het echt, maar we werken er hard aan. Filosofen beargumenteren dat DAT het doel van de mensheid is: een gemeenschappelijk bewustzijn toekennen aan het universum. Eigenijk is Google een minuscuul voorzetje van een gezamenlijk bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stippel, fijn dat je het zo breed kan bekijken.
En, nee, we kunnen er nog niets mee, maar je weet maar nooit.
Ik ben bekend met een paar manieren om herinneringen te "erven" (zolang je daarmee bedoelt dat de herinneringen bewaard blijven in de komende generaties);

- Vastleggen op beeld- en geluidsdragers, zodat de ervaring op latere momenten kan worden aangehaald.

- Vastleggen op schrift, hoewel minder betrouwbaar dan het bovenstaande, kan ook ideeën, kennis, en ervaringen bewaren voor latere generaties.

- Mondelinge doorvertelling, hoewel minder betrouwbaar dan de beide hierboven genoemde methoden wegens vertekening en aanpassing wat er makkelijker insluipt.

Een minder praktische manier om herinneringen uit het verleden op te halen, is keiharde archeologie. Het probleem hiervan is, dat wanneer er geen van de bovenstaande methoden bij beschikbaar zijn, men geheel op basis van de (altijd gebrekkige) vondsten moet uit zien te vogelen wat de ervaring van de betrokken personen geweest is. Dit kan over het algemeen prima gaan, maar je kunt moeilijk met 100% zekerheid vaststellen hoe de betrokken personen de zaken hebben ervaren, en dus zich zouden hebben herinnerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als jouw ouders altijd heel paniekerig werden zodra ze door een bos moesten, is er goede kans dat jij ook paniekerig wordt van een bos. Dat is (in dit geval) irrationele angst. In de Middeleeuwen was dit rationele angst, want in het bos zaten rovers. Hoe dan ook, dit is feitelijk gewoon leren. Maar je kunt het wel degelijk zien als een manier om een herinnering te "erven": jij bent bang voor het bos omdat je overgrootmoeder zich nog goed kon herinneren hoe de broer van de burgemeester in een bos werd beroofd en mishandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad een beetje de insteek die ik zocht. Het heeft geen enkele genetische basis, maar is meer een memetische wijze van overerving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het het dan geen raakvlakken, volgens jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, geen raakvlak. Nou ja, geen... Niet ieder organisme kán op memetische wijze ervaringen, gedragingen, tradities, en dergelijke overdragen. Maar het raakvlak is minimaal.
Er wordt hier gevraagd naar wetenschappelijk bewijs. Dat is er niet, althans niet voor het soort herinneringen zoals die in het boek voorkomen. Voor het overerven van herinneringen in de vorm van beelden of woorden bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs. Er is ook geen theorie bekend die een dergelijke overerving zou ondersteunen. Dat heeft onder andere te maken met de wijze waarop men denkt dat het geheugen werkt. Dat gaat niet met stofjes, maar met het leggen van verbindingen in de hersenen.

Het erven van herinneringen is een vorm van overerving van tijdens het leven verworven eigenschappen. Het gaat hier strikt om overerving, dus zonder tussenkomst van enig leerproces, ook niet in de baarmoeder. Dit proces wordt wetenschappelijk aangeduid als "Lamarckisme", een pre-Darwiniaanse evolutietheorie van
Jean-Baptiste Lamarck. Deze theorie is geheel achterhaald met de komst en brede aanvaarding van de evolutietheorie van Darwin.

Dat gezegd hebbende is er toch een betrekkelijk nieuwe tak van wetenschap die zich bezig houdt met vormen van overerving die erg Lamarckiaans aandoen. Het gaat dan om epigenetica waarbij de basenvolgorde van het DNA an sich niet veranderd, maar de beschikbaarheid van stukken DNA wel. Er blijkt een mechanisme te zijn waarmee genen min of meer kunnen worden aan- en uitgezet op basis van ervaringen tijdens het leven. Die toestand van het DNA blijkt overerfbaar waardoor het nageslacht deze verworven eigenschappen dus ook kunnen hebben. Het overerven van deze verworven eigenschappen kan daarbij meerdere generaties aanhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, goed punt. Epigenetica is de enige manier om te verklaren waarom de kinderen van mensen die in hun jeugd een hongersnood hebben meegemaakt, tot wel in de vierde generatie een andere stofwisseling hebben dan andere mensen. Maar toch: dit is een vorm van vastlegging van een omstandigheid in het genetische materiaal. Ik zou het niet als het erven van een herinnering willen duiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is zeker geen erven van een herinnering. Ik dacht dat ik dat duidelijk had aangegeven, met name door te wijzen op de werking van het geheugen. Ik maak een zijstap waar ik aangeef dat er tegenwoordig wel weer een model is voor het erven van verworven eigenschappen. Dat is wel leuk omdat we lange tijd hebben gedacht dat dat niet mogelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
keekie, als ik je goed begrijp, worden ervaringen tijdens een leven, omgezet in een soort van code,die daarna wel genetisch doorgegeven kan worden aan een volgende generatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wel en niet wordt "opgeslagen" is nog niet helemaal bekend, maar het ligt niet voor de hand te denken aan "gewone" ervaringen. Het voorbeeld van Cryofiel, van kinderen die in de hongerwinter zijn geboren (dat onderschrijf ik), geeft aan wat in elk geval wel kan worden doorgegeven via epigenetische signalen. Zo'n periode met voedselgebrek is natuurlijk een ervaring, maar het is natuurlijk iets heel anders dan computerervaring, of buitenlandervaring. Wat ik me soms afvraag in deze is hoe een vogel heeft geleerd een nest te bouwen. Het nest waarin hij geboren is, is immers al af voordat hij het licht ziet. Het lijkt me niet dat je mag aannemen dat dit bij de opvoeding hoort. Ik vermoed dat een nest bouwen dus aangeboren kennis is. Maar kennis zit volgens mij in verbindingen tussen neuronen en we gaan ervan uit dat "verbindingen" in de hersenen niet overerven. Misschien wel een neiging tot het leggen van bepaalde verbindingen. Voor alle duidelijkheid, dit gaat niet om aangeleerde kennis die overerft, maar aangeboren kennis. Desalniettemin wijst dat erop dat de genen ook iets van kennis bevatten. En als het in de genen zit, kan het wss ook epigenetisch worden overerft. Weet je wat, ik maak er een vraag van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord, erg interessant onderwerp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/vogel-nest-bouwen.280511
In de boeken van de Stam van de Holenbeer worden mensen beschreven die ca 35000 jaar geleden leefden.

Wat een fantasie , welk bewijs ligt hier aan ten grondslag dat er toen al mensen leefden ??
Nul, komma nul bewijs dus dat is alleen puur op fantasie gebaseerd en sommige mensen hechten daar ook nog waarden aan , ach een mens wil besodemietert worden en dat blijkt hier al wel weer uit.
En dan de vraag of wij herinneringen erven .

Ja zeker, ik weet nog mij te herinneren wat mijn overgrootvader vroeger, heel vroeger zei tegen zijn vrouw toen hij zijn salaris verzopen had.

Mens , mens toch waar zit toch tegenwoordig ons verstand

Zaken die we wel erven willen we niets van weten en zaken die voor elk mens apart komt naarmate men leeft gaat men in twijfel trekken.

Ach, de mens meent toch zo wijs te zijn tegenwoordig met al die behaalde diploma's, bullen enz. en het normale weet men niet eens meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wát een goed antwoord precies wat ik weten wilde. Dankje wel voor je input. Hier kan ik wat mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor, maar iets wat jezelf ook wel kunt bedenken als een verhaal totaal zomaar uit de lucht gegrepen wordt en om daar dan iets van te maken of te denken dat we als mensen zoveel eeuwen verder nog iets zouden over erven , nee, echt dat je daar nog een vraag over kunt stellen naar aanleiding van een fantasieverhaal , dat is pas echt intelligent. Als je zulke vragen stelt kun je ook van het zelfde niveau antwoorden ontvangen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens en zelfs verschillende soorten mensen, leven al veel langer op onze aarde.
De laatste van die "andere" soorten mensen , de Neanderthaler, stierven ruim 30.000 jaar geleden uit, nadat ze daarvoor een paarhonderd duizend jaar op aarde hadden geleefd.
Het is een aanname van de schrijver want je geeft alleen dingen uit je DNA door, en je herinneringen zitten in je hersenen waar zich geen doorgeefbaar DNA in bevind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een aanname van de schrijfster. Op basis van onze hedendaagse kennis van het menselijk lichaam is duidelijk dat dit niet mogelijk is.