Hoe ontstaat humor?

Overal op de wereld heb je verschillende soorten humor. De ene persoon vindt Hans Teeuwen geweldig, de ander vindt hem weer te grof. Je kunt racistische humor leuk vinden zonder racistisch te zijn. Wat de ene groep hilarisch vindt is voor de andere groep totaal niet leuk.

Hoe komt het nou dat bepaalde humor ontstaat binnen bijvoorbeeld vriendengroepen? Bestaat er ook zoiets als 'internationale humor'; humor waarvan iedereen de humor wel inziet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, ik hoopte eigenlijk op nog meer reacties en antwoorden =(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar is die reactie van Wezztah nou gebleven? Was een heel goed antwoord...

Het beste antwoord

Humor kan je heel ruim bekijken, maar vaak wordt het vanuit een heel serieus standpunt benaderd. Daardoor komt het ook dat je een komediant meestal zelf nooit ziet lachen met zijn eigen grappen en grollen. Dit komt door de sterke associatie van de humorist met hetgeen hij/zij brengt. Mensen die constant met zichzelf moeten lachen worden over het algemeen niet echt serieus genomen.

Moehahahahaha !!

Nu serieus... Anderzijds snappen de toeschouwers al snel dat de serieuze associatie met iets absurds niet klopt. Het kan ook zijn dat door de acteur/humorist een andere emotie of beleving wordt uitgebeeld dan dat past bij het onderwerp (bvb wel lachen met iets erg triests), of dat de timing van een reactie helemaal verkeerd is (drie seconden na met je vinger tussen de deur te zitten pas 'auw' roepen). H!erdoor kunnen de toeschouwers afstand nemen van een bepaald hekel punt (racisme, angsten, relatieproblemen, ...) en het meer relativeren. Zo krijg je een dubbele bodem die zo absurd wordt, dat men erom moet lachen. Dit gebeurt doordat de prefrontale cortex (voorste gedeelte) van de hersenen gestimuleerd wordt. Dit deel van de hersenen is ook erg actief bij beloningen, dus daarmee dat men geniet van het lachen (zelfs als je buik begint zeer te doen en je wangen verkrampen).

Om echt over internationale humor te spreken is moeilijk, want de appreciatie voor een bepaalde vorm van humor is sterk afhankelijk van het individuele gegeven per persoon (achtergrond, afkomst, IQ, relativeringsvermogen, karakter) alsook met meer breder gelegen sociale aspecten (cultuur, geloof, algemene politieke toestand).
Wat wel een gegeven is, is dat mimiek en uitbeelding van basisemoties en menselijke ervaringen vaak wel als universeel grappig gezien worden, in vergelijking met het gesproken woord. Lichaamstaal is iets wat men overal verstaat. Daarom ook dat Laurel & Hardy of Mr. Bean wereldwijd bekend zijn geraakt. Zij haalden hun humor vooral uit leedvermaak of menselijke fouten die in iedere cultuur als hilarisch overkomen. Ikzelf werk als mediclown (bij zieke kindjes in België) en moet toegeven dat grappig zijn erg veel intelligentie en creativiteit vereisen om in een fractie van een seconde een situatie of omgevingsfactor aan te grijpen en tot iets grappigs om te buigen. Hier werken ook vooral leedvermaak (zelfspot of gefakete pijn) en uitbeelding van een basisgevoel (boosheid, blijdschap, verwarring ...) het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik denk dat humor spontaan onstaat
er gebeurd iets of er wordt iets gezegd en daar wordt dan om gelachen

neem nou gisteren de uitzending;krasse knarren
van de oud burgemeester zakte de broek af terwijl ze aan het midgedgolven waren
hij pakte het goed op door te zeggen ;alle ballen willen meedoen

nou als dat geen humor is, hier konden we er iniedergeval wel om lachen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie humor als een vriendschappelijke vorm van verrassing.

Je wordt geprikkeld doordat je op een leuke manier wordt verrast. Dat brengt je aan het lachen. Neem als simpel voorbeeld een mop. Je wordt een tijdje in een verhaaltje getrokken die plots wordt afgesloten met een onverwachts einde waar je even over moet nadenken (prikkel) en lachen (leuk einde).

Een grappig persoon is ook iemand die je regelmatig verrast, bijvoorbeeld met een grappige opmerking uit een onverwachte hoek.

Een grappige film zit ook vol (kleine of grote) verrassingen.

Ik denk daarom dat humor een combinatie is van een leuke verteller (sympathie) die je verrast.

De reden dat humor zo verschilt tussen mensen met verschillende smaken, is omdat niet iedereen even snel is verrast (een voorspelbare mop is niet grappig) en niet iedereen elkaar even sympathiek vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Humor ontstaat zomaar tussen mensen! Gewone situaties kunnen plots door 'n bepaalde verwoording en/of uitdrukking een (glim)lach uitlokken. Natuurlijk moeten de betrokken personen wel enige aanleg hiervoor hebben....