Is de toekomst er al?

Ik las ergens dat de wetenschap elke dag wel iets nieuws en verbeteringen uitvindt. Alleen worden die niet altijd naar buiten gebracht. Zou het kunnen dat de toekomst er al is, maar de maatschappij er nog niet klaar voor is?

Toegevoegd na 1 week:
Beter:
zijn er ontwikkelingen in de wereld waar wij als maatschappij en samenleving nog niets vanaf weten, maar die áls ze gebruikt worden, er een geheel NIEUW tijdperk aanbreekt. Zoals bijvoorbeeld: de industriele revolutie.

Dankjewel Michele! Mijn excuses voor de verwarde uitleg

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Alles wordt naar buiten gebracht, of kan naar buiten komen. Wetenschap is geen geheim genootschap, het is niet occult of zo.

Natuurlijk is het wel zo dat niet elk tussenresultaat wordt gepubliceerd. Dat is nergens voor nodig, het is saai, en het is vaak niet nuttig: een fragmentje zegt helemaal niets, het gaat in de wetenschap juist om het geheel. Dat geheel moet dan ook nog eens door een onafhankelijke bron worden bevestigd, anders is het slechts een loze bewering.

Dat niet alles in de krant komt is weer een ander verhaal. Dat ligt eerder aan de selectie die de journalistiek maakt.

Neem bijvoorbeeld de laser. Dat was een oplossing die 20 jaar heeft gewacht tot het bijbehorende probleem zich voordeed. Ik bedoel, de laser was al uitgevonden, en natuurlijk openbaar gemaakt. Alleen wist men eerst niet wat men er nu mee zou kunnen. Het was een curiositeit.

Pas 20 jaar na de uitvinding van de laser kwam men op ideeën hoe je die curiositeit nuttig zou kunnen toepassen.

In die zin is de toekomst er dus al. Er liggen nog veel meer "lasers" klaar, dingen die we nu nog als nutteloze curiositeit zien. Die zijn openbaar, voor iedereen in te zien. Maar niemand heeft belangstelling, want: je hebt er toch niets aan?

Maar dat komt vanzelf wel.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ja, vanaf negen uur vanmorgen heb ik ergens gelezen... Toen begon de toekomst... Maar is nu al wel een beetje achterhaald...

Morgen weer een kans...

Toegevoegd na 1 minuut:
De maatschappij loopt toch altijd achter de feiten aan, dus let daar maar niet op... Het gaat om jou en ALLEEN OM JOU... Jij bent toch het centrum van het universum, zeg nou zelf?

Toegevoegd na 1 minuut:
Hele goede vraag overigens... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardige avitar. Draag je een topje of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat is helaas voor jou ook doorzichtig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof niet dat je de vraag hebt begrepen XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Michele, dan weet ik zeker dat je mijn antwoord niet begrepen hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor deze reactie
Slechte vraag.

Nee. De toekomst is er nog niet. Dit omdat de toekomst betekend: De tijd die nu niet is, maar nog op ons toe komt.

Verleden tijd, heden, toekomst.

De toekomst van nu is niet de toekomst van nu. Dus in dat opzicht is de toekomst er al op elk moment dat je beseft dat je je afvraagt of de toekomst er al is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is onderweg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Neo9876;

Kwestie van geduld; hij komt vanzelf een keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is men al bezig met de uitvindingen van morgen. En het duurt even voor prototypen goed genoeg zijn om op de samenleving losgelaten te worden. Met hele nieuwe dingen is daar ook een goede marketingstrategie voor nodig. De mens moet klaargemaakt worden om het nieuwe te omarmen en te denken niet meer zonder te kunnen.
De toekomst is echter het moment na het nu. Als je met je ogen knippert is de toekomst alweer verleden tijd. Het enige waar een mens zich echt mee bezig kan houden is het nu. Nu gebeurt het, laat het niet voorbij gaan...
Door je met de toekomst bezig te houden, vergeet je in het nu te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik dit dan eens politiek correct beantwoorden zonder bronnen prijs te geven: 'JA'

Maar je kan het natuurlijk ook anders bekijken: 'Ik(Jij) ben(t) het heden, verleden en de toekomst!'

En dan moet jij je gelijk even afvragen, waarvan jij wilt dat iedereen weet, wat jij voor morgen, of volgende week al gepland hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu is de toekomst. En nu is de toekomst. Nu was het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toekomst zal het uitwijzen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt twee vragen:
- is de toekomst er al
- is het wijs om de uitvindingen al op de markt te brengen, omdat de maatschappij er niet klaar voor is

Om met punt 2 te beginnen:
- ik geloof dat dat zeker waar is dat er uitvindingen zijn waar de maatschappij niet klaar voor is. Maar dat zijn dan vooral economisch financiele belangen.

Punt 1:
de toekomst.... Het is zo betrekkelijk. Wij leven met de klok en daarin is er altijd iets wat nog komt. Vanuit het heelal, het goddelijke bestaat er de eeuwigheid, daarin is geen tijd. Dus ja, de toekomst is er nu en gaat nog komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toekomst IS er nooit, want dan mag het geen toekomst heten. Maar dat bedoel je niet, natuurlijk.

Er zijn zeker al dingen te noemen die nog niet op grote schaal geproduceerd worden. Met name de oplossing
voor het tijdperk dat de olie-reserves op zijn, schijnen
al ver gevorderd te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hij was er gisteren al.

Maar nu niet meer. Het is in het verleden, dat de toekomst er al was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is de toekomst er al?
eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen... eventjes wachten... daar begint het al te komen...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de toekomst is er altijd. Een seconde later dan nu is het al toekomst, op korte termijn gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de geschiedenis zich maar vaak genoeg herhaald...... weet je wat de toekomst (kan) worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er is geen toekomst.
Toekomst bestaat niet. Verleden bestaat ook niet.
Er is alleen het HIER en NU.