Klopt het dat de mensheid zichzelf reguliert? Dus dat er eigenlijk sprake is van een natuurlijke selectie om overbevolking te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker, zo'n natuurlijke selectie bestaat er. We zijn het alleen steeds te slim af.

"Overbevolking" betekent dat er in een gebied niet voldoende middelen zijn om ieder individu dat er leeft te voeden. Het is niet alleen maar het aantal individuen dat op een bepaald oppervlak leeft. Een gebied waar heel weinig kan groeien is veel sneller overbevolkt dan bijvoorbeeld Nederland, omdat de individuen er niet in kunnen overleven.

Als de hele wereld overbevolkt zou zijn, dan zou de bevolking niet meer kunnen groeien; er gaan dan meer mensen dood van de honger dan dat er bij komen. Op die manier reguleert een bevolking zich in natuurlijke omstandigheden, zodra er ook maar een paar individuen te veel komen kunnen ze niet worden gevoed, hoe eerlijk het voedsel ook wordt verdeeld, en gaan ze dood.

Maar die regulering gaat dus wel gepaard met een hoop ellende en dat willen we niet. Als er ergens meer mensen verblijven dan hun omgeving kan voeden, dan sturen we er voedsel naar toe (kennelijk omdat we liever niet willen dat die mensen naar ons komen waar meer dan genoeg voedsel is). En met steeds efficientere landbouwmethoden weten we de wereldvoedselproductie sneller te laten groeien dan de groei van de wereldbevolking. De groei van de wereldbevolking wordt ook nog wat getemperd door "family planning" programma's.

Dat alles heeft wel gevolgen voor natuurlijke omgeving van andere soorten. Die komen steeds meer onder druk te staan, want ze kunnen de concurentie met ons niet zo gemakkelijk aan. Het is ook niet zo dat we die voedselproductie met hetzelfde tempo kunnen blijven opvoeren, dus die "zelf regulering" tegen overbevolking komt steeds een beetje dichterbij. Omdat dat hongersnood betekent is dat niet zo'n vrolijk vooruitzicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee dat is juist niet zo... Alle overige natuurbewoners of gebruikers doen dat wel, alleen de mens niet...

En hoezo overbevolking voorkomen, het rijst de pan uit binnenkort... Nee er zal een griep, maar dan een nieuwe en virulente virus komen die de wereldbevolking decimeert... De spaanse griep bijvoorbeeld daar overleden vele duizenden mensen aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens tussen de 20 en 100 millioen
Volgens mij blijft de mensheid maar aanwassen en aanwassen en is er van(zelf)regulering helemaal geen sprake!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt alsof er geen sprake is van zelfregulering maar uiteindelijk gebeurd dat wel dmv de rampen, de oorlogen die er gebeuren. Nu lijkt het alsof de wereld volstroomt maar uiteindelijk zal er elke keer weer een balans ontstaan.
Vooral als je denkt dat het onhoudbaar wordt zal er iets gaan gebeuren, althans zo beleef ik dat.
Alles lost zichzelf op, letterlijke en figuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuur kent een belangrijke stelregel:
De hoeveelheid voedsel bepaalt de aantallen van de soort.

Dat mes snijdt aan twee kanten, voordat er een tekort aan voedsel is, is er al een tekort aan kwalitatief goed voedsel (dat hebben we nu al).
Hierdoor wordt de mens zwakker en minder bestand tegen virussen (hebben we nu ook al)

Dus al lang voordat er een tekort aan voedsel , gaan veel mensen al dood aan virussen.

Ook dat is natuurlijke selectie.
Dus lost de natuur het wel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees ook regelmatig, dat het aantal onvruchtbare mannen steeds meer toeneemt, vooral in sommige delen van Amerika en Engeland. Ongezonde eetgewoonten dragen daar heel erg aan bij, dus dat helpt die virussen ook nog een handje.