Wat doet een ionisator precies en zijn er onderzoeken naar gedaan?

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van het gegeven antwoord van Highwayman:
Het ionisatieproces is in mijn ogen ingewikkeld en ergens vind ik het ook een beetje "eng" i.v.m. eventuele andere effecten....??
Dus ik ben ook geïnteresseerd in eventuele onderzoeken hierover.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd een erg goeie vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Ben heel benieuwd naar de antwoorden :-)

Het beste antwoord

Een ionisator ioniseerd de lucht door middel van positief geladen inonen die zich dan aan stofdeeltjes hechten die daardoor zwaar worden en zich dan echten op negatief geladen oppervakken, daardoor wordt de lucht dus zuiverder en gezonder.
Onweer bv brengt op natuurlijke wijze veel ionen in de lucht.
Kijk maar even op onder staande link.
http://www.airsain.nl/Gezondheid/Allergie/Het-effect-van-negatieve-ionen-op-de-mens

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat is een ionisator?
Een ionisator is een elektrisch apparaat voor de productie van negatief geladen elektronen die ionen worden genoemd.

Onder invloed van een elektrische spanning (ongeveer 7000 Volt) worden ionen aangemaakt. Deze negatief geladen ionen hechten zich vooral aan stof, ziektekiemen en bacteriën zodat zeer effectief de vervuiling in de lucht zoals stof, sigarettenrook, pollen en schimmels. Er worden niet alleen stofdeeltjes uit de lucht geneutraliseerd, maar ook schadelijke gassen zoals formaldehyde, zwaveldioxide en koolwaterstofverbindingen.

Door kunstmatige ionisatie kan de natuurlijke concentratie van negatieve ionen weer worden hersteld. Een normale ionisator produceert tussen de 20.000 en 200.000 negatieve ionen per seconde. De nieuwste generatie Intensieve Ionisators produceert maar liefst tussen de 600.000 en 4 miljoen ionen per seconde. Om een juiste concentratie te waarborgen is het belangrijk dat bij een temperatuur tussen de 18°C en 24°C, de relatieve luchtvochtigheid tussen de 40 en 60% ligt.

Toegevoegd na 14 uur:
Maar wat vind je nu eigenlijk eng?
Het proces waarin ze onstaan of de ionen zelf?
In de buitenlucht ben je voortdurend omringt door ionen binnenshuis slaan die ionen neer omdat ze zich aan andere ongewenste stoffen hechten vandaar dat men het over een frisse neus halen heeft als men naar buiten gaat. Het gaat om binnenshuis de natuurlijke balans van positieve en negatieve ionen zo maximaal mogelijk te krijgen net zoals water er maar een bepaalde maximale hoeveelheid zuurstof kan bevatten dan voelen de vissen zich daarin in prettig
Er zijn onderzoeken naar gedaan je kunt op internet bv bij de link van www.airsan.nl beginnen.
Ik vind zelf bij onderzoeken het vaak moeilijk om de wetenschappelijke conclusies tegen elkaar af te wegen.
Het is maar net welk voordeel je wenst te behalen en welk nadeel je daarvoor op de koop toeneemt.
Maar ionen zelf zijn niet gevaarlijk die onstaan gewoon door natuurlijke processen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Wat ik ergens eng vind is, om dit in huis te plaatsen.... wat voor effecten heeft het allemaal verder nog....????
Dus ik ben ook geïnteresseerd in eventuele onderzoeken hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld een hond in huis plaatst, weet je ook niet alle effecten. Het kan zijn dat over een jaar uit onderzoek blijkt dat huidschilfers van honden een verhoogde kans op longkanker geven. Voor zover we weten, hebben ionisators (en honden voor zover je niet allergisch bent) geen negatieve effecten. Daarmee kun je niet uitsluiten dat jij er hoofdpijn of droge ogen van krijgt (ionisator of hond). Er zijn mij geen onderzoeken bekend waaruit schadelijke effecten van ionisatoren blijken. @highwayman goed antwoord +1. wel beter op je werkwoordsvormen letten (ioniseert)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling Highwayman.
Verhelderend! @Pedro: bedankt voor je reactie. Ook verhelderend! Wel jammer dat je kritiek geeft op sgreifvouwtjus. Dat is volgens de richtlijnen van GV niet gewenst.
Los daarvan: GV staat bomvol fouten, dan ben je 24/7 met de rode pen bezig..... mijn rode pen kriebelt ook regelmatig ;-)

Andere antwoorden (1)

Hier een kort antwoord uit de wiki, maar het geeft wel de essentie meer.

Ionisator
Een ionisator of ionizer is een apparaat dat moleculen ioniseert, dat wil zeggen op deeltjes een elektrische lading aanbrengt.

Over het algemeen wordt met een ionisator een apparaat bedoeld dat bijvoorbeeld in huis gebruikt kan worden, en het aantal stofdeeltjes in de lucht vermindert. Het principe wordt ook gebruikt bij het reinigen van uitlaatgassen en het ontstoffen van lucht in lange tunnels, daar spreekt men meestal van een elektrostatische precipitator.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!