Kan schuim+water+scheerschuim+deo ontploffen als je het te hard schud?

Ik had vandaag een drankje gemaakt met wasmiddel en nagellak en deo schuim scheerschuim van alles, puur voor de grap ik liep naar beneden 10 minuten laten ontplofte het hele zaakje en had ik geen fles meer over en zat alles vol met dat spulletje,
dus mij vraag luid; hoe kan dit?

Toegevoegd na 22 minuten:
De hoofdvraag moet zijn hoe kan dit!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mad professor??!! ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoofdvraag is OF het kan. Die heb je al zelf beantwoord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joris en de toverdrank van Roald Dahl eens lezen. Gooi er wat benzine en teennagels bij en je wordt er reuze-sterk van

Antwoorden (1)

Dat heeft minder met hard schudden te maken (wel n beetje) dan met de stoffen die onderling reageren en zo een gas maken.
Dat gas zet uit, waarschijnlijk komt er bij die reactie warmte vrij, en het potje waar het inzit is te klein.Ik denk tenminste dat je de dop er stevig op gedaan hebt Gevolg het spat uit elkaar. Had je het potje open gelaten was de boel waarschijnlijk wel gaan bruisen en sissen en spetteren, maar was het niet ontploft omdat je ruimte had gehouden voor het uitzettende gas.
Ps op schoonmaakmiddelen staat ook altijd dat je ze niet mag mengen met andere stoffen, om dit soort problemen (of erger) te vermijden