Waarom rijden we geen auto's op gedroogd fruit?

Ik merk dat ze erg veel energie kunnen produceren...

Ga eens na hoeveel van dit soort voedselwaren worden weggegooid bij restaurants en supermarkten. Zou het een realistische oplossing kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Rechtstreeks rijden op fruit is nu nog lastig - al reden er in de oorlog benzineauto's op houtgas - maar het principe van energieopwekking door organisch materiaal te vergisten wordt steeds meer toegepast. De KLM wil een biovergister bouwen op Schiphol, om overgebleven vliegtuigmaaltijden om te zetten in energie en heeft ook plannen kerosine te winnen uit algen. Ook daarin zit veel potentie. Tenslotte bestaat twee derde van het aardoppervlak uit zout water.
Ook komt bermmaaisel - gras dat je soms lang de kant van de weg ziet liggen rotten - meer in the picture als mogelijke energiebron. Da's mooi, want tot voor kort werd dat beschouwd als chemisch afval, wat voor bermbeheerders een reden was het zo lang mogelijk te laten liggen. Hoe rotter, hoe lichter, dus goedkoper af te voeren. Dat daarbij veel methaan de naar de atmosfeer verdwijnt, 16 keer zo's sterk broeikasgas als CO2, boeit kennelijk niet.
Weer een andere organische afvalstroom die wellicht nuttig gebruikt zal gaan worden is menselijke poep. De Unie van Waterschappen wil met de (broeikas)gassen die bij het rotten daarvan ontstaan electriciteit gaan opwekken in, op termijn, alle rioolwaterzuiveringen.
Het is niet meer dan logisch weggegooid voedsel nuttig te gaan gebruiken; er wordt wereldwijd voldoende voedsel verbouwd om 12 miljard mensen te kunnen voeden, en toch is een derde van de wereldbevolking ondervoed. Dat geeft al wel een beetje aan hoeveel er eigenlijk weggedonderd wordt.

Mijn antwoord is langer dan gepland, maar kortweg; een realistische oplossing is het niet, maar het is zeer zeker een belangrijk stukje in een veel grotere puzzel. Mocht je zelf al wel de behoefte hebben op fruit of snoeiafval te gaan rijden; met http://www.ppo.nu/forum/f45/rijden-op-houtgas-2388/ kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Naar mijn idee niet, volgens mij kun je namelijk heel wat fruit drogen voor je kilometers kunt maken. Daarbij is het ontwikkelen van een gedroogd-fruit-motor vast heel duur en niet zo prettig in gebruik als de benzine- en dieselmotoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar raakt je benzineleiding enorm verstopt van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals met organische olien is ook gedroogd fruit niet de oplossing. Dan hebben we nog een extra planeet nodig voor alle fruitbomen.

Verder is er veel meer zuurstof nodig voor een goede verbranding. Aangezien wij zuurstof ademen, is ook dat niet echt een goed plan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die MarieAnne;

Hooguit als onderdeel van een groter biobrandstofprogramma. Maar die experimenten staan op een laag pitje omdat de wereldvoedselproductie er mee in de knoei kwam, cynischer wordt het niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, de beste oplossing is aardolie-deriviaten...

Waarom denk je dat we niet de beste oplossing hebben voor dit probleem?

En denk je als er zoveel geld en macht op het spel staat, dat een bedrijf een radicaal betere oplossing ergens in een la laat liggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet. Je hebt dan ontzettend veel landbouwgrond nodig om zo veel fruit te produceren, waardoor de productie van voedsel voor de mens in gevaar komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het laat gisten, komt er gas vrij waar een auto op zou kunnen rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auto's rijden niet op iets anders dan op dure brandstoffen, omdat er anders niet genoeg geld in het laatje van de magnaten komt!

Alternatieve brandstoffen zijn al 50 jaar geleden uitgevonden, maar zijn nooit op grote schaal ingevoerd om bovenstaande reden.

Het heeft dus niks te maken met problemen rond het vinden van alternatieve brandstof, het heeft te maken met de hele economische toestand die daaromheen zit.