Kun je een handschrift veranderen en zoja, hoe doe je dat dan?

Ik zou zo graag leesbaarder willen leren schrijven maar ik val steeds terug in de oude schrijfstijl..
:-(

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Het is niet moeilijk! Concentratie is wel belangrijk; langzamer dan normaal schrijven is een vrij cruciale voorwaarde. Ik heb me op een gegeven moment toegelegd op kalligrafie en daarbij echt ontdekt hoeveel variaties er kunnen zijn op 1 letter > als je er even voor gaat zitten kun je in boeken of op het internet gaan zoeken naar verschillende soorten lettertypes en daar de mooiste letters uitkiezen. Dan heb je er ook veel meer zin in om het vervolgens aan te leren.
Terugval is niet erg, zeker niet wanneer je even snel iets neer moet schrijven, maar blijf volhouden om dan direct tegen jezelf te zeggen dat dit niet wenselijk is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is de tactiek die ik gebruikt heb om mijn rampzalige handschrift te verbeteren > dat is binnen een week volledig gelukt (de zoektocht naar letters duurde 2 uur, kieskeurig als ik ben)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee dat gaat zomaar niet...

Ik zag eens een hele serie handtekeningen van Napoleon Bonaparte... En je kon precies zien in welke periode hij won en in welke periode hij verloor...

Nee het heeft te maken met je innerlijke staat... Dat verander je zomaar niet... Andersom is het wel zo dat als je verandert in eigen beleving je schrijfstijl meteen anders is...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijven is zo'n automatisme - zelfs al probeer je in een ander handschrift te schrijven, dat zal je nooit op de automatische piloot lukken.

Je kunt proberen met een vulpen te schrijven. Dan moet je wel duidelijker schrijven, anders wordt het één dikke inktvlek.

Je kunt ook proberen dunne handschoenen aan te trekken bij het schrijven. Zeg maar: een soort surrogaat-vetlaagjes rond je vingers maken. Daar wordt je handschrift ronder van, en dat betekent meestal dat het duidelijker wordt.
Cryofiel
14 jaar geleden
door eindeloos schrijfpatronen te herhalen. Eerst tussen spoorlijntjes en daarna op een basislijn. Daarna probeer je vaak voorkomende lettrcombinaties. Het is vooral veel oefenen in een rustig tempo dat je steeds verder opvoert.
Realiseer je wel dat iets dat je al jaren op een bepaalde manier doet, niet in een week omgebogen kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik deed het noodgedwongen toen ik van de basisschool naar de brugklas ging. Ik heb nooit echt goed kunnen schrijven (heeft wellicht met mijn lichamelijke voorkeur met linkshandig en rechtshandig te maken), maar ik ging van "aanelkaar" schrijven naar "los" schrijven.
Het vreemde is nu eigenlijk dat ik dan best wel hetzelfde schrijf als mijn 2 broers die volledig rechtshandig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een handschrift kun je veranderen, maar dan wel door eindeloos oefenen en repeteren. Op de middelbare school had ik een vriendin die prachtige krullen gebruikte aan haar hoofdletters. Ik heb mezelf dat ook aangewend, en nog steeds verval ik af en toe in die gewoonte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht een schrijfcursus doen, als je het echt niet zelf voor elkaar krijgt!