Hoe kun je de thermische eigenschap van glas veranderen?

Vroeger bestond er alleen enkel glas wat slecht isoleerde als het in ramen werd gebruikt, maar tegenwoordig is er isolerend enkel glas.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je kunt toevoegingen in het glas maken die doorzichtig zijn met wel voor een hoger isolerend vermogen zorgen. Ook worden er doorzichtige coatings op gespoten die de warmte binnenhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met isolerend enkel glas (floatglas) kunnen isolatiewaarden worden gehaald die bijna overeenkomen met die van normaal dubbelglas. Door de speciale HR-coating aan de binnenzijde van het glas verbetert de isolatiewaarde met maar liefst 30% ten opzichte van gewoon enkel glas. De coating is geheel "versmolten" met het glas en daarom duurzaam en blijvend effectief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een coating van metaaloxide.

De hoogst haalbare isolatiewaarde met dubbelglas is momenteel genaamd HR++ glas.
Ik heb het in mijn nieuwe woning en ik kan beamen, het isoleert geweldig. En een beetje zon erbij en de kachel heeft overdag vrijaf.
Door als vulling van de spouwruimte, de ruimte tussen de glasplaten, een edelgas te nemen krijg je nog meer isolatie.

Er is ook driedubbel glas, genaamd HR+++ maar dat is niet overal te plaatsen, omdat het dik en vrij prijzig is maar waarschijnlijk ook omdat het vrij zwaar is en de kozijnen en het hang- en sluitwerk daar weer aan moet worden aangepast.

Een nadeel van de laag metaaloxide dat het zwakke bereik van mijn mobiele netwerk binnen totaal nul is. Als ik mobiel wil bellen, lach niet, moet ik de ramen of de schuifpui openzetten! :-/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13 op 10 van mij voor dit antwoord. +JMVB
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!