Hoe belangrijk is het verband tussen geestelijke- en lichamelijke gezondheid?

Krijgen huisartsen psychologie?

Toegevoegd na 7 minuten:
Tekst afbeelding (komt uit een filosofische stripreeks over een robotwereld op het internet http://www.wetherobots.com/):

Engels
*dokter* I don't see any twisted wires or anything, Bob. When did the pain in your stomach first start?
*Bob* I was just sitting around, thinking about all the horrible, shameful mistakes I made in my life, and about all the war and strife and poverty in the world... and then BANG! my stomach inexplicably starts hurting!
*dokter* Ooogh.
*Bob* You too, eh, doc?

Nederlands:
*dokter* Ik zie geen verstrikte kabels of iets dergelijks, Bob. Wanneer begon de pijn in je maag?
*Bob* Ik was gewoon aan het denken over alle afschuwelijke en schandelijke fouten die ik in mijn leven heb gemaakt, en over de oorlog en ruzie en armoede in de wereld... en toen BANG! begon mijn maag zonder verklaring pijn te doen!
*dokter* Ooogh.
*Bob* Jij ook hè, dok?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe belangrijk het is:

-> Als iemand een allergie heeft en deze persoon wordt in diepe narcose gebracht (zijn geestelijk deel wordt in slaap gewiegd), dan verdwijnt zijn allergie en ook de symptomen.
-> Analoog: als iemand met een allergie in een psychose valt (een extreme geestelijke houding), verdwijnt de allergie en de symtomen.

Bron: (Het boek) "Agressie als uitdaging" - Ruediger Dahlke

Een ander inval van hetzelfde:
-> Een maagwand, daarvan is elke cel volledig vernieuwd na ongeveer een maand.
... maar toch kunnen mensen langer dan een maand een ziekte aan hun maag houden.

Bron: het werk van Deepak Chopra

Nog een andere inval is:
Als we veronderstllen dat dood de geest is die het lichaam verlaat (zie oude uitspraken als: "hij heeft zijn geest gegeven"), dan merken we dat de volledige verdwijning van het geestelijk deel een totaal verval van het lichaam in gang zet.

Placebo's in al zijn vormen zijn misschien nog het meest gekende en makkelijkst te beschouwen voorbeeld.

Fantoompijnen maken zelfs duidelijk dat een lichaamsdeel er niet hoeft te zijn om er nog pijn of jeuk in te voelen.

-

De interpretatie van het bovenstaande, ga ik openlaten voor wie het wil invullen.

Voor wie meer informatie wenst over de samenhang tussen geest en lichaam:
Het boek: "De zin van ziekzijn" van Rüdiger Dahlke is een aanrader.

-

Om een voorbeeld analoog de robot te geven:
Stel: op een willekeurig huishoud-apparaat gaat een waarschuwingslampje branden en we dragen dit toestel binnen bij een hersteller.
De hersteller verwijdert het waarschuwingslampje en zegt: "voila! Gerepareerd! Het lampje brandt niet meer!"... dan geven wij waarschijnlijk die man een klop voor het hoofd met de boodschap dat dit helemaal geen herstelling betreft, maar een idiote handeling die ons toestel op lange termijn de volledige ondergang gaat betekenen.

En toch: als ons lichaam een waarschuwingslampje doet branden (pijn), dan hollen wij bij de dokter, die ons een pijn-'stiller' geeft (hij draait de waarschuwingslamp uit en stelt zich geen verdere vragen) en wij geloven dat het hier gaat om een 'herstelling'... we schijnen met meer bewustzijn om te gaan als het gaat om huishoudtoestellen, dan als het ons lichaam betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Geestelijke gezondheid leidt tot een gezond(er) lichaam...

Gezonde geest in een gezond lichaam...

en is de geestelijke gezondheid minder, dan heeft dat zijn weerslag op het lichaam...

Zie de video´s van Bruce Lipton, dat is een biologie-wetenschapper die nieuwe inzichten brengt die hierop slaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een samenspel. Je kunt in mijn ervaring niet het een van het ander scheiden. Huisartsen krijgen zeker een stuk psychologie, maar wat voornamelijk het belangrijkste is hebben ze empatie????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik Stephen hawking moet geloven maakt het niet zo gek veel uit of je probeert of niet probeert beide onderdelen van je natuurlijke zijn te voorzien van de training die ze nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als men beperkt wordt door enig fysiek ongemak, gaat dat ook mentaal meespelen.
Zit iemand niet goed in zijn vel, dan komen er vaak allerlei lichamelijke ongemakken om de hoek kijken.
Het is goed om altijd de oorzaak achter de klacht te zoeken.
Daarbij vrees ik dat niet iedere arts de tijd neemt (of heeft ) om dit goed te onderzoeken. Ook moet de arts voldoende empatisch vermogen hebben om dat te kunnen. Dat is helaas niet iedere arts gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of huisartsen psychologie krijgen bij hun opleiding. Ik denk het niet eigenlijk, of alleen wat basisdingen.
De antroposofische huisartsen kijken in ieder geval wel verder dan alleen het lichamelijke. Daar heb ik zelf een veel positievere ervaring mee dan met reguliere huisartsen. Of er enige psychologie in hun opleiding zit weet ik niet, maar naar mijn mening zien zij meer het belang in van een goeie balans tussen lichaam en geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze tijd, waar (veel) huisartsen door de farmacie worden "opgeleid", bespeur ik weinig psychologische diepte, anders dan "bent u gespannen; gaat het goed op uw werk/thuis?

Ik zelf geloof in de eenheid, lichaam, geest en ziel. En wanneer een van deze drie uit balans is, heeft dit consequenties voor de andere twee.
Van de reguliere zorg is bekend dat zij de materie 'genezen' ofwel alleen ons lichaam. Dus verwacht weinig verdieping of aandacht voor de geest (hier bedoeld, ons verstand) en al helemaal niet voor de ziel.

Plato zei het zo mooi: "laat een ieder eerst zijn ziel genezen alvorens de rest te genezen".

Wel is er een kentering merkbaar wat betreft de geest. Deze wordt in de zorg steeds meer serieus genomen. Misschien in dit verband ook het bevorderen van samenwerking tussen complementaire - en de reguliere zorg? De patient zal uiteindelijk hiervan de vruchten plukken. Want daar gaat het toch allemaal om...