Ik zoek een artikel over bestedingsinflatie, wie kan mij helpen?

Voor het vak economie moet ik een verslag schrijven over bestedingsinflatie. Hiervoor moet ik ook een krantenbericht (niet ouder dan 3 maand) hebben van het internet.

Aangezien ik geen ster ben in economie en niks concreets zie op de websites van bijvoorbeeld Trouw, Telegraaf enz. wil ik jullie vragen of jullie er wel 1 kunnen vinden en zo ja, waarom is het dan bestedings inflatie.

- Het moet geen artikel zijn over Kosteninflatie, normale inflatie, hyperinflatie en andere soorten inflatie. alleen over bestedingsinflatie (:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Bestedingsinflatie;
Bestedingsinflatie ontstaat in een situatie van overbesteding. Bedrijven zitten met een volledig bezette productiecapaciteit en hebben moeite om aan de vraag van hun klanten te voldoen. De economie draait op volle toeren. De meeste bedrijven streven naar een zo hoog mogelijke winst. In zo'n situatie kunnen zij hun verkoopprijzen verhogen. De klanten stromen immers toe. De omzet gaat omhoog en bij gelijke kosten betekent dat meer winst. Bestedingsinflatie deed zich in Nederland voor aan het einde van de jaren negentig. Het ging toen erg goed met de Nederlandse economie en veel bedrijven hebben toen hun prijzen fors verhoogd.
Bestedingsinflatie kan het gevolg zijn van (overmatige) geldschepping in de vorm van kredieten (wederzijdse schuldaanvaarding) door de algemene, dat wil zeggen de geldscheppende banken. Want hoe kunnen mensen en bedrijven betalen voor de extra vraag die ze uitoefenen? Het lenen van geld vergroot de collectieve vraag en zal in een situatie van overbesteding, wanneer de productiecapaciteit nog niet is meegegroeid, leiden tot prijsstijging. Dat is inflatie.Bestedingsinflatie
Uitleg
Ook wel Demand Pull genoemd. Dit is inflatie die veroorzaakt wordt door de vraagzijde van de economie. De vraag is groter dan er geproduceerd kan worden. Moeilijk gezegd: de effectieve vraag is groter dan de productiecapaciteit. Het gevolg van bestedingsinflatie is koopkrachtdaling.
Succes