Op wat voor soort weg is de remweg van een fiets het kortst?

Je hebt verschillende wegen: stoep, gras, zandpad, nieuw asfalt en een oude weg.
Maar welke bij welke weg is de remweg van een fiets nu het kortst?

Weet jij het antwoord?

/2500

Op een zandpad.

Een zandpad, behalve als het heel hoog gras is.

Hangt sterk af van de remmen van de fiets. Als die sterk genoeg zijn om de wielen te laten blokkeren is een zandpad wel handig omdat dan de fiets door het zand ploegend meer weerstand kan opbouwen dan op een hard wegdek. Op een nat/glad wegdek (nieuw wegdek en gras) kan een wiel zich niet "ingraven" en is ook de weerstand vrij laag. Hier zal de remweg het langst zijn. Bij de oude weg en stoep is dus van belang welk materiaal gebruikt is. Tegels en klinkers zijn gladder dan asfalt. Bij slechte remmen bepaald de remkwaliteit (maximale remvertraging) en rolweerstand de remweg. Die is het hoogst op zandpad en daarna gras. Dus rem je het snelst af op die oppervlakten.

Een zandpad eventueel met grof schuurpapier als ondergrond. Alhoewel een pad van spijkerbedden lijkt me ook wel goed werken. Ja, een spijkerpad op een ondergrond van sterke magneten en stalen wielen natuurlijk. Vergeet je veiligheidsriem niet svp.

Ik geef toch de voorkeur aan een droge asfaltweg, dan sta je volgens mij echt gauw stil en is je remweg het kortst.

Een droge asfaltweg geeft de beste remweg! Dit is namelijk de "ideale mix" van harde, niet zelf afschuivende, ondergrond met hoge wrijvingscoëfficiënt. Als je fietst op een zandpad en remt dan zul je snel gaan schuiven; en hoe harder de zandpad is, des te sneller ga je schuiven. O.k... even naar een discussie van andere gebruikers die het hebben over ingraven etc. Laat duidelijk zijn dat ik het heb over een zandPAD en niet over een zandBAK zoals een droog strand. Daar graaf je je inderdaad in; maar maak eerst maar eens snelheid in de zandbak. Als ervaringsdeskundige met veel fietservaring door zand en op de harde weg kan ik zeggen dat het op een zandige ondergrond mogelijk is met blokkerend voorwiel te remmen. Op een harde ondergrond is dit vrijwel niet mogelijk. Dit betekend dat de wrijving tussen de band en het wegdek op een harde ondergrond het hoogst is. Dit bepaalt de vertraging en in dit geval dus de kortste remweg. Don't try this at home! om te voorkomen dat je voorover van je fiets afduikt met je gezicht op de grond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100