Op wat voor soort weg is de remweg van een fiets het kortst?

Je hebt verschillende wegen: stoep, gras, zandpad, nieuw asfalt en een oude weg.
Maar welke bij welke weg is de remweg van een fiets nu het kortst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in mijn geval op een weg met een zachte berm, dan kan ik me in geval van nood gewoon laten vallen :)

Antwoorden (6)

Op een zandpad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zandpad, behalve als het heel hoog gras is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt sterk af van de remmen van de fiets.
Als die sterk genoeg zijn om de wielen te laten blokkeren is een zandpad wel handig omdat dan de fiets door het zand ploegend meer weerstand kan opbouwen dan op een hard wegdek.

Op een nat/glad wegdek (nieuw wegdek en gras) kan een wiel zich niet "ingraven" en is ook de weerstand vrij laag. Hier zal de remweg het langst zijn.

Bij de oude weg en stoep is dus van belang welk materiaal gebruikt is. Tegels en klinkers zijn gladder dan asfalt.

Bij slechte remmen bepaald de remkwaliteit (maximale remvertraging) en rolweerstand de remweg. Die is het hoogst op zandpad en daarna gras. Dus rem je het snelst af op die oppervlakten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blokkerende remmen zorgen niet voor de kortste remweg toch? (ABS?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een groot verschil op verharde en op onverharde weg. Op een onverharde weg is een blokkerend wiel vergelijkbaar met de ploeg van een boer die door de grond snijdt, hiermee komt veel bewegingsenergie in de verschuivende grond te zitten. Een niet blokkerend wiel geeft minder energie af aan dat zandpad.
. Op een verharde weg schuift het wiel over de weg zonder energie kwijt te kunnen aan het wegdek.De remvertraging is daar afhankelijk van de wrijving tussen wegdek en wiel. Het plegen van de weg lukt niet. Hier speelt de wrijvingscoefficient de bepalende factor voor de maximale vertraging. En die coefficient is hoger als het wiel nog niet schuift dan als het wiel wel schuift.
Een zandpad eventueel met grof schuurpapier als ondergrond.
Alhoewel een pad van spijkerbedden lijkt me ook wel goed werken. Ja, een spijkerpad op een ondergrond van sterke magneten en stalen wielen natuurlijk.
Vergeet je veiligheidsriem niet svp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen antwoord. Dan kun je ook zeggen: Ga onder water fietsen, sta je ook lekker snel stil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik vind het wel een goed en zelfs inventief antwoord. De vraagsteller vraagt op wat voor soort weg is de remweg voor een fiets het kortst. Daar voldoet het antwoord aan. Uiteindelijk is het strand (zand) van Scheveningen ook niet als weg te bestempelen. Als je het als een nieuwe wedstrijdsport bekijkt, zijn mijn suggesties zeker de moeite waard om overwogen te worden. En ligt de humor niet op straat (weg), maar dat moet je wel zien!
Overigens een bak met water in rijden om snel tot stilstand te komen lijkt me ook een goede optie. Ongewild ben je toch inventief. I-;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik zeker, maar de vraagsteller bied een aantal opties, en daarvan is jou antwoord er geen. Sorry maar dan vind ik je antwoord nutteloos als antwoord. Voor extra inzicht is het wel degelijk functioneel, dat kan ik niet ontkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij doet een paar suggesties, maar hij vraagt aansluitend welke weg het meest effectiefst is waar het de remweg betreft. Hij zegt niet dat hij daarbij zijn remmen gebruikt.
Mijn antwoord voldoet daar aan (probeer het maar eens) en jouw suggestie ook. En bedankt betreffende je opmerking over de functionaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kun je het inderdaad ook zien. In dat geval is een (stenen) muur de beste remweg met afstand tot muur = 0,00000000000000 m?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een muur is in de verste verte geen weg, dus voldoet niet aan een eventuele suggestie. En voor je begripsvorming, de remweg is geen 0,00000000000000 m. Denk aan de kreukelzone van o.a. de fiets!
Daar je begint te chargeren lijkt het me beter deze discussie te stoppen. Hij begon zo leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik chargeren? Nee hoor, zo ben ik totaal niet. En dat het geen weg is klopt. Ik had het trouwens ook niet over de remweg, maar over de afstand tussen fiets en muur (die is dus 0 en de decimalen is enkel zodat het ook geen 40 cm is (0,4 is afgerond 0). Ik bedoelde dat je gewoon niet remt (dus ook niet afremt door rolweerstand) tot je bij de muur bent. Maar als je wilt stoppen prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je er van genoten hebt, wij vonden het ook leuk. Tot dat bartmill van de weg af raakte en tegen de muur aanbotste. Dat was even bot (van botsen) en hij had dat te laat in de gaten. Maar wat wil je met al die bladeren op de (fiets)paden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha humor :)
Ik geef toch de voorkeur aan een droge asfaltweg, dan sta je volgens mij echt gauw stil en is je remweg het kortst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een droge asfaltweg geeft de beste remweg! Dit is namelijk de "ideale mix" van harde, niet zelf afschuivende, ondergrond met hoge wrijvingscoëfficiënt.
Als je fietst op een zandpad en remt dan zul je snel gaan schuiven; en hoe harder de zandpad is, des te sneller ga je schuiven.
O.k... even naar een discussie van andere gebruikers die het hebben over ingraven etc. Laat duidelijk zijn dat ik het heb over een zandPAD en niet over een zandBAK zoals een droog strand. Daar graaf je je inderdaad in; maar maak eerst maar eens snelheid in de zandbak.
Als ervaringsdeskundige met veel fietservaring door zand en op de harde weg kan ik zeggen dat het op een zandige ondergrond mogelijk is met blokkerend voorwiel te remmen. Op een harde ondergrond is dit vrijwel niet mogelijk. Dit betekend dat de wrijving tussen de band en het wegdek op een harde ondergrond het hoogst is. Dit bepaalt de vertraging en in dit geval dus de kortste remweg. Don't try this at home! om te voorkomen dat je voorover van je fiets afduikt met je gezicht op de grond.