Waarom plakt lijm niet vast aan de binnenkant van de tube of flesje waar het inzit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh,gisteravond teevee gekeken? Waar was het ook weer in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NCIS !!!!
:-)

Het beste antwoord

Lijm plakt objecten aan elkaar door polymerisatie. Kleine moleculen gaan met elkaar een reactie aan, waardoor grotere moleculen ontstaan, die ervoor zorgen dat de boel plakt. De diverse soorten lijm hebben een verschillende samenstelling. Contactlijmen, zoals Bison Kit, blijven bijvoorbeeld smeerbaar omdat er een oplosmiddel aan is toegevoegd. Bij het lijmen lost het oplosmiddel op en maakt het polymeer de voorwerpen aan elkaar vast. Om bij secondelijm de polymerisatie in gang te zetten, is een kleine hoeveelheid vocht nodig. En bijna elk object is vochtig. De lijm plakt niet aan de binnenkant van de tube, omdat er een zuurstabilisator aan is toegevoegd. Pas bij aanraking met vocht wordt de werking van het zuur geneutraliseerd en plakt de substantie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik denk omdat er daarbinnen geen zuurstof bijkomt.
de dop plakt nl wel vaak aan de tuut vast.
14 jaar geleden
Als lijm wil plakken dan zal er lucht bij moeten komen,aangezien de dop de tube afsluit is dit niet het geval,laat de dop er maar af,en de lijm zal hard worden,doorat de vluchtige stoffen verdampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd zo balen,als de tube lijm opengaat en hij blijft open omdat ik bijvoorbeeld vergeet de dop erop te doen, wordt de lijm onbruikbaar en dat heeft volgens mij te maken met het feit dat er lucht bijkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijm moet drogen om te harden.zolang de tube of het flesje gesloten blijft,blijft de lijm nat.als je t dopje vergeet terug op te doen,zal t ook in de tube/flesje hard worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het zonder lucht niet kan drogen. Het "overtollige vocht" kan nergens heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aluminium is een metaal wat het minste hecht aan andere materialen mede gezien de prijs en bewerkbaarheid... Daarom wordt er vaak een aluminiumfilm voor lijm- en tandpastatubes gebruikt...

Verder is bij lijm dat er een andere stof in contact moet komen om de verandering te bewerkstelligen... In de tube is er alleen maar lijn en aluminium, dus dan is er geen derde factor die reageert... Zoals zuurstof en/of een ruw oppervlak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt een beetje van de lijmsoort af. Er zijn lijmsoorten die aeroob-dus in de lucht-uitharden, en zolang er geen lucht bij kan, gebeurt er niks.
Je hebt ook anaerobe lijmsoorten, en al zou je die vaccuum verpakken, uitdrogen (uitharden, verlijmen) doen ze toch. Die lijmsoorten zitten dan ook eigenlijk nooit in één verpakking, maar moet je eerst zelf mengen voor gebruik. Tweecomponentenlijm bijvoorbeeld.

De meeste huis- tuin- en keuken lijmsoorten en plaksels echter bevatten vocht (water of een oplosmiddel) dat aan de lucht gewoon kan verdampen en dan zal plakken. Als je een pot gluton of arabische gom maar voldoende tijd geeft, zal het -omdat geen enkele verpakking 100 % luchtdicht is - uiteindelijk ook aan de verpakking plakken. (Voor zover dat oppervlak een beetje hecht ; glas en plastic lijm je nu eenmaal slecht met behangplaksel bijvoorbeeld )

Het plakt dus wel, maar droogt of hecht niet of in ieder geval heel traag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water = een oplosmiddel;-) Daarnaast zijn er ook anorganische oplosmiddelen. Water is daarvan het bekendste voorbeeld
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplosmiddel
Lijm plakt objecten aan elkaar door polymerisatie. Kleine moleculen gaan met elkaar een reactie aan, waardoor grotere moleculen ontstaan, die ervoor zorgen dat de boel plakt. De diverse soorten lijm hebben een verschillende samenstelling. Contactlijmen, zoals Bison Kit, blijven bijvoorbeeld smeerbaar omdat er een oplosmiddel aan is toegevoegd. Bij het lijmen lost het oplosmiddel op en maakt het polymeer de voorwerpen aan elkaar vast. Om bij secondelijm de polymerisatie in gang te zetten, is een kleine hoeveelheid vocht nodig. En bijna elk object is vochtig. De lijm plakt niet aan de binnenkant van de tube, omdat er een zuurstabilisator aan is toegevoegd. Pas bij aanraking met vocht wordt de werking van het zuur geneutraliseerd en plakt de substantie.