Wat is de oorzaak van een déjà vu?

Ik heb de laatste tijd best wel vaak het gevoel dat ik een bepaald moment al eerder heb beleefd. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Hier gaan ze dieper in op je vraag, met verschillende interpretaties en ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat bij een déjà vu gebeurt, kan ook worden omschreven als een "kortsluiting" van de hersenen. Normaal gesproken wordt een beeld vanuit de ogen naar een plek in de hersenen gebracht waar de mens er zich bewust van wordt, daarna wordt dit beeld opgeslagen in de hersenen. Bij een déjà vu ontstaat er een kortsluiting, waardoor het beeld zich eerst in de hersenen opslaat, voordat de hersenen (de mens) zich bewust worden van het beeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bewuste "ik" (= je bewustzijn) ervaart bepaalde omstandigheden....klopt, ja
maar je hebt er ook nog een "onderbewuste" (= je onder bewustzijn) ik bij
je onderbewustzijn krijgt haar informatie via dit medium en dit wordt hier in opgeslagen,
wanneer je nu een situatie meemaakt, ook al is deze heel vluchtig en / of oppervlakkig, wanneer je nu een "déjà vu" krijgt of hebt, dan heb je iets van " oh ja, dit heb ik al eens eerder meegemaakt !!! en dan kan het zijn dat je je daar niks of slechts vluchtig nog iets van herinnert. omdat dit in je geheugen nog vaag aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ontstaan van een déjà vu heeft verschillende verklaringen. Een daarvan is een soort kortsluiting in de hersenen. Wanneer een mens dat ziet, wordt het beeld eerst opgeslagen zodat men zich er bewust van wordt, daarna pas wordt het totaalplaatje in de hersenen opgeslagen als herinnering.
Tijdens een déjà vu gaat er iets mis in de hersenen: het beeld wordt eerst opgeslagen in de hersenen, en daarna wordt men zich pas bewust van het beeld. Doordat het beeld wel al was opgeslagen in de hersenen, en de bewustwording pas later komt, lijkt het alsof het beeld een herinnering is. Maar omdat het nooit eerder is gebeurt, kan de persoon zich maar niet herinneren waar het beeld dan eerder is gezien. Een franse psychiater, Pierre Janet, beschrijft juist dat een déjà vu ontstaat doordat een beeld zich splits en via twee verschillende prikkels wordt doorgegeven, waarbij de ene prikkel eerder de hersenen bereikt dan de andere. Hierdoor zullen de hersenen het later binnen gekomen beeld als herinnering herkennen..
fremar