Waarom gebruiken Amerikanen niet het decimale stelsel m.b.t. lengte/afstand?

Wij Nederlanders gebruiken mm, cm, dc, enz... Maar Amerikanen inch, feet, yard, mile enz... Wat wij gebruiken is toch veel handiger, of niet dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel zo, maar wij gebruiken SI eenheden. Dat zijn internationaal afgesproken eenheden. Die Amerika en een paar andere landen niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ons stelsels lijkt makkelijker" Ik zeg ons stelsel is makkelijker.
12 inch=1 foot
3 foot= 1 yard A:3,786 yard hoeveel inch is dat? B:3,786 kilometer hoeveel meter is dat? Als jij net zo makkelijk A als B oplost heb jij gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De een is maal duizend, de ander maal 36. Wat is moeilijker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe maar uit je hoofd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het al?

Het beste antwoord

Voor de invoering van het metrische systeem in 1875 gebruikte ieder zijn eigen meetsysteem. Dit was niet handig i.v.m. handel en wetenschap. De Fransen hebben een standaard meetsysteem ontwikkeld, zoals wij die nu kennen. Groot-Brittannië en het Gemenebest vormden een buitenbeentje. In 1985 zijn de Engelsen overgegaan op het standaardsysteem. Het metrieke stelsel werd bijna overal ingevoerd. Alleen in Liberia, Myanmar en de VS wordt het metrische systeem nog steeds niet als wettelijke standaard erkend. Men hanteert in de VS nog het imperiale systeem.

Toegevoegd na 9 uur:
In de jaren '70 hebben ze geprobeerd over te stappen naar het metrische systeem. Maar toen waren er veel klachten van fabrikanten. Gereedschap en apparatuur waren niet gemaakt voor het metrieke stelsel, dus dat zou eerst allemaal moeten worden aangepast. Hier gaat een hoop tijd en geld mee gemoeid.
Een andere reden zou de trots van de Amerikanen kunnen zijn. Zij vinden hun systeem goed en waarom zou je een goed systeem aanpassen? Ze zijn het gewend en iets wat je gewend bent, verander je niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de vraag is nou juist waarom..

Andere antwoorden (3)

Vroeger gebruikten wij andere maten zoals duim en el.
Toen de overgang naar meter kwam moest iedereen eraan wennen. De euro is toch net zo handig als de gulden, toch denken veel mensen nog in gulden.
De SI is in Europa "uitgevonden", de meter staat bijvoorbeeld in Parijs.
In Amerika vinden ze hun systeem handiger, want dat zijn ze gewend. Als jij daar zou wonen, zou je dat ook vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kilo staat in Parijs, de meter is een afgesproken lengte. Namelijk de afstand die licht aflegt in 1/c seconde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"In Amerika vinden ze hun systeem handiger, want dat zijn ze gewend. Als jij daar zou wonen, zou je dat ook vinden." Ik vind Engels een logischere taal op sommige punten, ben fel voorstander van 1000 byte is een kilobyte terwijl ik vroeger 1024 heb geleerd, zou 1ste/2de verdieping prefereren tegenover BG/1ste verdieping en vind komma/punt notatie zo logischer €1,000.00 . Ik durf met stelligheid te beweren dat als ik in Amerika had gewoond ik het decimale stelsel handiger had gevonden. Als je het imperiale stelsel verdedigt doe je dit uit gevoel voor maat (je hebt in je hoofd wat een inch/foot/yard is) of uit gevoel van trots, als je gaat zeggen dat je het handiger vindt weet je niet wat handig is. In de wetenschap hanteert men daar wel het metrische stelsel, das pas handig, mag je met twee stelsel gaan denken. :P 12 inch=1 foot
3 foot= 1 yard A:3,786 yard hoeveel inch is dat? B:3,786 kilometer hoeveel meter is dat?
Wat wij gebruiken is handiger punt uit. De enige redenen die ik kan verzinnen zijn trots, kosten en het verlies van iets bekends, andere landen zijn wel gewoon omgegaan dus het is niet onmogelijk, gewoon een kwestie van een paar generaties en het is normaal. Het is natuurlijk wel lastig met schakelen en duur, alle borden met afstanden, alle schoolboeken, alle verpakkingen moeten veranderd worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Yes it's more useful, logical and efficent, but Americans aren't useful, logical or efficent. So really the Imperial system suits America right down to the ground.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het land is zo conservatief, maar ook groot/belangrijk op industrieel en economisch gebied (wereldmacht) dat ze niet de noodzaak hebben gezien over te gaan op het metrische stelsel.
Delen van de (conservatieve) bevolking zijn nog steeds tegen. Wel gebruiken wetenschappers en delen van de Amerikaanse overheid het metrisch stelsel. Maar er bestaan ook (nog steeds) Amerikaanse wetten tegen de
import van metric-only producten. (Uiteraard is dat gewoon een importbeperking).

Kijk ook maar eens op bijgevoegde site om je beeldvorming te verhelderen.