Wat is de code van de Enigma?

Ik moet voor school en opdracht maken over de Enigma. Weet iemand met welke code je berichten die met de Enigma zijn gecodeerd, kan decoderen?? Alvast heel erg bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De enigmamachine werkt met een codeersleutel die je zelf in kunt stellen. Decoderen werkt dan met de decodeercode die er bij hoort. Dat maakte het zo moeilijk om berichten te ontcijferen. Het is niet zo dat je alles kunt ontcijferen als je een code hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier een stuk van Wikipedia:
"In het begin van het militaire gebruik werden zowel rotors, stekkers als startpositie van de Enigmamachine ingesteld op de daginstelling volgens de codeboeken. De operator koos dan een willekeurig trigram, de berichtsleutel. Deze berichtsleutel werd tweemaal gecodeerd, om vergissingen te vermijden. Het trigram AES werd bijvoorbeeld gecodeerd in RHG YKI. Daarna stelde de operator de rotors in op de startpositie AES en codeerde zijn bericht. De gecodeerde berichtsleutel en het eigenlijke bericht werden samen verzonden. De ontvangende operator stelde de machine in op de daginstellingen en ontcijferde de trigrammen RHG YKI. Dit onthulde bij juiste ontcijfering de berichtsleutel AESAES. Hij stelde vervolgens de startpositie in op AES en decodeerde de rest van het bericht.
De gevolgde procedure was echter nadelig voor de veiligheid van de vercijfering. De berichtsleutel werd tweemaal gecodeerd en er ontstond een verband tussen de letters van de twee trigrammen. Bovendien werd voor elke berichtsleutel dezelfde startpositie gebruikt. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de procedure gewijzigd om de veiligheid te verhogen. Hierdoor werd het gebruik van de daginstelling beperkt.
Vanaf 1940 gebruikte de operator de codeboeken alleen om de rotors en stekkers in te stellen. Hij koos dan bijvoorbeeld een willekeurige startpositie DFG en vercijferde dan een willekeurige berichtsleutel XTE. Dit resulteerde bijvoorbeeld in VEC. Hij vercijferde het bericht zelf met berichtsleutel XTE als startpositie. Vervolgens verzond hij de startpositie DFG en de vercijferde berichtsleutel VEC samen met het bericht. De ontvanger stelde de machine in op startpositie DFG, ontcijferde de berichtsleutel terug naar XTE en gebruikte deze als startpositie om het bericht te ontcijferen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt dat je dit voor mij hebt opgezocht! Maar het is wel een beetje lastig te begrijpen, vind je ook niet? Maar in elk geval heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik moet het ook twee, drie keer lezen.
En dan ook nog de rest van de tekst, over procedures...
Veel succes en sterkte met je opdracht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, heldere aanvulling!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals mijn complimenten! Het spijt me dat ik u voor was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als ik pijnack was gaf ik ook nog even zelf een antwoord, want blijkbaar weet hij er meer vanaf dan jjjj, die gewoon 1 op 1 heeft ge copy paste van wikipedia.
Vandaar ook mijn -1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
j0ve. Pijnack weet er vast meer vanaf dan ik en hij mag best gaan antwoorden. Maar van jou wil ik wel eens weten wat er onjuist is aan mijn antwoord, behalve jouw mening over copy paste. Als je hiervoor gaat minnen dan heb je er een dagtaak aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er mis aan is: het is jouw antwoord helemaal niet.
De richtlijnen zeggen: geef antwoord in je eigen bewoordingen.
Jij gebruikt nu je kennis niet om een vraag van een ander te beantwoorden, je doet simpelweg wat opzoekwerk wat de vraagsteller makkelijk zelf ook had kunnen doen. En nee hoor daar heb ik geen dagtaak aan, maar als ik toevallig zoiets tegen kom dan geef ik er wel een min voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken die richtlijn niet, graag een link. Overigens probeer ik de vraagsteller alleen maar te helpen. In ieder geval dank voor je snelle reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, okee. Verhelderend. In mijn antwoord probeer ik altijd een link naar een site te zetten zodat men ziet dat ik niet uit mijn nek klets.
En als antwoord gebruik ik vaak een citaat. Gewoon de kern van de zaak en het is dan zeker goed geformuleerd. Deze keer heb ik wel erg veel tekst in mijn antwoord gezet...
Bedankt voor de reactie!
Degene die het ontcijfert kan dat pas kan doen als die de code van de betreffende dag weet. De onderzeebootkapiteins kregen een kalender mee met de codes voor iedere dag dat ze op zee waren.
Bij de machine zaten meerdere letterwielen. Aan de hand van de code moest je de goede wielen uit het kistje halen, in de goede volgorde erin zetten en ook nog in de goede stand.
Verder zaten er stekkertjes bij die je op basis van de dagcode in de goede gaatjes moest steken. Als je dat allemaal had gedaan was het een kwestie van de versleutelde tekst intypen. Bij iedere aanslag lichtte de ontcijferde letter op en die moest je dan opschrijven.
Een realistische gesimuleerde Enigma machine met uitleg vind je op onderstaande link.