Wat is er voor veel mensen zo bijzonder/magisch aan een luchtballon als die gespot wordt?

Veel mensen reageren alsof er iets heel bijzonders in de lucht is: Kijk, een luchtballon! Terwijl we allemaal toch wel weten dat er dagelijks zoveel meer in de lucht is zoals vliegtuigen, satellieten, etc. Vliegtuigen bijvoorbeeld kun ook goed kan zien door middel van condens sporen die ze achterlaten. Toch lijkt een luchtballon altijd iets magisch te hebben zodra we deze zien. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Misschien omdat het nu eens niet een computerbestuurbare electrische motor aangedreven apparaat is, maar gewoon een ballon. Hij maakt ook niet zoveel lawaai . Het lijkt of een ballon zweeft en dan dat spannende geluid als je dat vuur hoort of je hoort mensen hoog in de lucht vanuit een mandje praten. Het idee dat die mensen niet precies weten waar ze zullen landen, ergens in en weiland. En elke ballon ziet er weer anders uit van kleur en af en toe grappige reclames er op of een aparte vorm. Zweeft er opeens een enorme beer of een mega-mandarijn door de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Simpel: Omdat het niet zo veel voorkomt als een vliegtuig.
Overigens wijs ik ook altijd als ik op een heldere nacht een satelliet zie langsvliegen, dus ook dat is net zo bijzonder, wederom omdat het niet zo vaak voorkomt dat je dat mag zien.

Toegevoegd na 57 seconden:
Overigens, als er veel vliegtuigen overkomen, of als er veel condenssporen in de lucht zijn, zal ik dat ook noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een staliet die langsvliegt?? euh... serieus? Ik heb dat nog nooit gezien namelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou Dounja misschien 'voorbijvliegen' hebben bedoeld? Aan de waarde van dit antwoord, doet dit niets af!
@Dounja:+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissPrixie, satellieten kun je geregeld (vrij snel) zien langskomen als je weet wanneer en waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissPrixie: Die satellieten zie je op heldere nachten langs de hemel trekken, langzamer dan een vliegtuig en langzamer dan een vallende ster, maar veel sneller dan een planeet. Als je ze volgt zul je zien dat ze uiteindelijk onzichtbaar worden omdat ze in de schaduw van de aarde belanden. Het is 'gewoon' een mooi gezicht.
Wanneer ik in de tuin zit en er een luchtballon over vaart waarin ik mensen zie , denk ik altijd, dat het voor die mensen een bijzondere belevenis is en zwaai dan ook naar hen om te laten weten dat ik het leuk voor hen vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men vind zo'n ballon leuk omdat men er zelf in zou willen vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat mensen het gewoon leuk vinden om een luchtballon te zien, want ze zien er vaak leuk uit. Een vliegtuig is gewoon altijd saai en grijs, en op een luchtballon staat vaak een "tekening"... Daarbij vliegt een luchtballon lager, en kun je 'm beter zien dan bijvoorbeeld een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een vliegtuig laag en betrekkelijk langzaam overvliegt, zie je ook iedereen kijken.
Waar komt dat vandaan? Waar gaat dat heen? Motorpech? Historisch model?
Je hoort het mensen denken.

Het gebeurt ook als er op het water een bijzonder schip statig voorbij vaart. Of als er een bijzondere trein voorbijkomt.

Dus er zijn meer dingen die net als een ballon grote belangstelling opwekken.

Om een trefwoord te geven: statige beweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er zo bijzonder aan is? Ik vermoed de eenvoud, het is een voertuig die als geen enkel ander voertuig zo eenvoudig in elkaar zit, eigenlijk heel puur. De manier van voortbewegen straalt rust uit en is aantrekkelijk om naar te kijken. Het spreekt ook tot de verbeelding, je kunt je eenvoudig voorstellen hoe het is om in die korf te zitten, het is een stuk minder abstract dan een vliegtuig wat dat betreft.
De kleuren zijn ook nog eens uitbundig, die trekken zeker aan, maar ik denk dat de vorm ook een grote rol speelt.
Een luchtballon is mooi rond. Mensen voelen zich doorgaans aangetrokken tot ronde, organische vormen.
Baby's hebben al een aangeboren voorkeur voor ronde vormen, dat verliest de mens niet bij het groter worden, de voorkeur blijft bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een leuke verklaring!