Hoe zie je wanneer een atoom neutraal is?

Als je in het periodiek systeem kijk naar het atoomnummer van een element dan zie je bijv. 15. Dan zitten er 15 protonen in de kern en 15 elektronen verdeeld over de schillen. Is het atoom dan neutraal? En hoe ziet het atoomnummer eruit als een atoom niet neutraal is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.9K
tinus1969
5 jaar geleden
Beter dan wiki kan ik het niet uitleggen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Atoomnummer

Antwoorden (1)

Ja, als er evenveel protonen als neutronen zijn, dan is het atoom neutraal geladen. Het atoomnummer is altijd karakeristiek voor een stof, zuurstof heeft bijvoorbeeld altijd atoomnummer 8. Zuurstof kan als ion echter ook een 2- lading hebben, dat betekent dat het twee elektronen heeft opgenomen. In dat geval heeft zuurstof 8 protonen (atoomnummer) en 10 elektronen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
neutronen dragen NIET bij aan de lading van een atoom. Ik denk dat er bedoelt wordt dat als er evenveel protonen als elektronen aanwezig zijn, dat dan het atoom neutraal geladen is.