Is er kans dat er een ijstijd komt?

Ik las dat de winter dit jaar weer kouder wordt, en dacht, lijkt wel of er een ijstijd aankomt. Nu is dat natuurlijk niet echt een goede logica, maar ik heb wel gelezen over mensen die dat dachten, dus vroeg ik me of het eigenlijk mogelijk is.

Weet jij het antwoord?

/2500

die kans is redelijk groot, er zijn op aarde afwisselend warme en koude perioden op dit moment zitten wij in een warme periode maar het zou goed kunnen dat over een paar honderd jaar er weer een ijstijd komt

De kans dat er nog een ijstijd komt is 100%, de echte vraag is of wij dan nog leven. Die kans is 0% omdat het afkoelen van de aarde veel langer duurt dan meerdere mensenlevens.

Ja. Er is altijd een kans dat er een nieuwe ijstijd komt. Maar niet binnenkort en ook niet over 1000 jaar. Waarom omdat in de Aardse geschiedenis er toch vaak tienduizenden jaren zitten tussen de ijstijden. De laatste was pas zeg 10.000 geleden beeindigd................ Er is geen absoluut bewijs van het ontstaan van ijstijden. Wel theorieën. Een "ondergesneeuwde" theorie is dat de zon met haar planeten waaronder de Aarde in de zoveel 100.000 jaar door een gaswolk gaat, en die zo dicht is dat resten van die wolk in de binnenste delen van het zonnestelsel komen en dat hierdoor de Aarde simpelweg minder energie ontvangt van de Zon. Momenteel verlaat ons zonnestelsel de zogenaamde "empty bubble" een relatief schoon gebied in ons eigen sterrenstelsel. Aangezien de zon met dus ook de Aarde (want die draait 1 keer per jaar om de zon) er ongeveer 246 miljoen jaar over doet 1 rondje om het centrum van ons eigen melkwegstelsel te doen, zijn er nog heel veel onbekende gebieden met gaswolken die een ijstijd kunnen doen veroorzaken. Toegevoegd na 3 minuten: Verder je vraag over een koude winter. Aangezien de laatste maanden de zon erg actief is geworden, dus naar een zogenaamd maximum in activiteit toegaat, is het statistich zo dat wij in Nederland een kleinere kans hebben op een koude winter. Ergo ik voorspel een zachte winter met hooguit een aantal weken met wat sneeuw (niet zoveel als de laatste winter) en dat de lente eind februari 2012 al er gaat komen..................

Gek genoeg kan door de opwarmingen van de aarde een nieuwe ijstijd ontstaan. Zelfs op heel korte termijn zou er best al veel kunnen gaan veranderen. Op aarde zijn warme en koude golfstromen. Afwijkingen daar in zoals de el nino en de la nina, zorgen wereldwijd voor afwijkingen in het klimaat. Voor ons is erg belangrijk de warme golfstroom die naar het noorden van Europa stroomt. Wetenschappers vermoeden dat er door de opwarming, mogelijk deze golfstroom verzwakt of zelfs helemaal tot stilstand komt. Als dat zou gebeuren, dan zou ons klimaat totaal kunnen veranderen het zeeijs weer toeneemt en een aanzet kunnen vormen naar een kleine ijstijd.

Er is niet alleen een kans, maar hij komt er ook nog wel een keer. Dat is een van de zekerheden in het leven, behalve dat je ook dood gaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100