Is er kans dat er een ijstijd komt?

Ik las dat de winter dit jaar weer kouder wordt, en dacht, lijkt wel of er een ijstijd aankomt. Nu is dat natuurlijk niet echt een goede logica, maar ik heb wel gelezen over mensen die dat dachten, dus vroeg ik me of het eigenlijk mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het over die verhalen op internet hebt, over die pseudo wetenschappers, die allerlij doemsenario's aan het vertellen zijn over 2012.
Dat zijn geen echte wetenschappers.
Het grootste risico, wat wel echt zou kunnen gebeuren is wat de maya kalender zowiezo voorspeld, of die datum wanneer de kalender stopt nu goed is of fout geinterpreteerd, is de Grote Galactische Uitlijning.
De uitlijning van de zon op de dag van de winterzonnewende (21 december) met de galactische equator, zeg maar het vlak van ons melkwegstelsel. Deze uitlijning is heel bijzonder daar dit slechts éénmaal in de 26.000 jaar plaatsvindt.
Het ergste wat zou kunnen gebeuren is, dat de zon zonneflairen gaat afschieten.
Maar ik geloof dat niet.
Er zijn ook positieve kanten aan die uitlijning.
Kijk hier maar eens. http://www.soulsofdistortion.nl/dutch/Spiegelbeeld%201.html

Antwoorden (5)

die kans is redelijk groot, er zijn op aarde afwisselend warme en koude perioden op dit moment zitten wij in een warme periode maar het zou goed kunnen dat over een paar honderd jaar er weer een ijstijd komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snow boots bedoel je ;-)
De kans dat er nog een ijstijd komt is 100%, de echte vraag is of wij dan nog leven. Die kans is 0% omdat het afkoelen van de aarde veel langer duurt dan meerdere mensenlevens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Er is altijd een kans dat er een nieuwe ijstijd komt. Maar niet binnenkort en ook niet over 1000 jaar. Waarom omdat in de Aardse geschiedenis er toch vaak tienduizenden jaren zitten tussen de ijstijden. De laatste was pas zeg 10.000 geleden beeindigd................
Er is geen absoluut bewijs van het ontstaan van ijstijden. Wel theorieën. Een "ondergesneeuwde" theorie is dat de zon met haar planeten waaronder de Aarde in de zoveel 100.000 jaar door een gaswolk gaat, en die zo dicht is dat resten van die wolk in de binnenste delen van het zonnestelsel komen en dat hierdoor de Aarde simpelweg minder energie ontvangt van de Zon. Momenteel verlaat ons zonnestelsel de zogenaamde "empty bubble" een relatief schoon gebied in ons eigen sterrenstelsel. Aangezien de zon met dus ook de Aarde (want die draait 1 keer per jaar om de zon) er ongeveer 246 miljoen jaar over doet 1 rondje om het centrum van ons eigen melkwegstelsel te doen, zijn er nog heel veel onbekende gebieden met gaswolken die een ijstijd kunnen doen veroorzaken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder je vraag over een koude winter. Aangezien de laatste maanden de zon erg actief is geworden, dus naar een zogenaamd maximum in activiteit toegaat, is het statistich zo dat wij in Nederland een kleinere kans hebben op een koude winter. Ergo ik voorspel een zachte winter met hooguit een aantal weken met wat sneeuw (niet zoveel als de laatste winter) en dat de lente eind februari 2012 al er gaat komen..................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je voorspelling uit komt, ik haat de winter brrrr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben het met je wintervoorspelling niet eens, er zijn een aantal dingen in ons weer veranderd sinds 2.5 jaarm het is regelmatig te koud voor de tijd van het jaar en dat is al een tijdje bezig, dit is iets wat de jaren er voor vrijwel niet voor kwam, dus voorspel ik een koude, misschien wel een erg koude winter.
Tot 2 jaar geleden was er een grote, bijna rampzalige droogte in zuid Europa ( woestijnuitbreiding naar het noorden) ook dat is nu voorbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt ook of de seizoenen helemaal in de war zijn, en de planten erbij.
In het voorjaar lijkt het wel zomer, in de zomer lijkt het wel voorjaar, en in de herfst lijkt het wel zomer, het is nu al weer zo'n mooi weer vandaag.
Herfstbloeiende planten bloeien al begin van de zomer, zoals hibiscus en crocosmia.
En zo bloeien er nog meer planten op verkeerde momenten, ik kan er alleen zo effe geen meer opnoemen.
Gek genoeg kan door de opwarmingen van de aarde een nieuwe ijstijd ontstaan.
Zelfs op heel korte termijn zou er best al veel kunnen gaan veranderen.
Op aarde zijn warme en koude golfstromen.
Afwijkingen daar in zoals de el nino en de la nina, zorgen wereldwijd voor afwijkingen in het klimaat.
Voor ons is erg belangrijk de warme golfstroom die naar het noorden van Europa stroomt.
Wetenschappers vermoeden dat er door de opwarming, mogelijk deze golfstroom verzwakt of zelfs helemaal tot stilstand komt.
Als dat zou gebeuren, dan zou ons klimaat totaal kunnen veranderen het zeeijs weer toeneemt en een aanzet kunnen vormen naar een kleine ijstijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan over hoeveel jaar ongeveer Ed, weet je dat ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk is het al begonnen, volgens sommige wetenschappers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aanloop naar een ijstijd bedoel je dan neem ik aan.
Maar daar kunnen nog 100 of meer jaren overheen gaan heb begrepen, dus dat maken wij niet meer mee, hoop ik toch ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee de ijstijd zelf zullen we niet meer mee maken, maar mogelijk wel veel koudere winters dan we gewoon zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het ook anders bekijken.
In de tijd dat mijn opa geboren was in 1922, die beste man leeft trouwens nog steeds, toen was het ook veel kouder in de winter.
En sinds ongeveer 1950 zijn de temparaturen langzaam gestegen, en misschien zijn ze nu weer gewoon langzaam aan het zakken,naar de temparaturen van 1922.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor goed mogelijk, in de vorige eeuw hadden ze het toen zelfs over de kleine ijstijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik lees nu net iets.
Op 24 mei 1922 was het 35,6 graden in Sittard en Gemert.
Op 12 mei 1950 was het 32,5 graden.
Dat hebben we toch niet meer meegemaakt, we hebben warme lentes, maar niet zo warm.
Het was zelfs een hittegolf.
In Mei 1922 beleefde Nederland de vroegste hittegolf aller tijden. Tijdens deze hittegolf werden zeer warme temperaturen gemeten en leverden warmte records voor de maand mei op. Zo werd op 23 mei 1922 in Vlissingen maar liefst 32.5 graden Celsius, een zeer hoge waarde voor een kuststation. Een dag later 24 mei 1922, werd in de Bilt maar liefst 33,6 graden Celsius gemeten. Over de kou rond die tijd kan ik niet veel vinden, alleen dit.
http://www.weerservice.nl/overzichten_zomersenwinters.htm Daar staat toch niet veel zeer koud, maar voor die tijd waren die temparaturen ook normaal, als we nu die temparaturen zouden krijgen, dan vriezen we bewijs van aan onze stoel vast, omdat we dat niet meer gewend zijn.
Ik kan helaas niks vinden over temparaturen in de winter van 1922 tot ongeveer 1945
Alleen dat het extreem warm was in 1922 in mei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja uitzonderingen zijn er altijd al geweest, kijk maar naar dit voorjaar, nooit eerder was het zo warm en zo droog in de eerste drie maanden van dit jaar, maar vorig jaar mei, was het uitzonderlijk koud!!
Niets geen warm voorjaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar volgens de verhalen van mijn opa, kon je in zijn tijd elk jaar in de winter op natuurijs schaatsen, dat gaat nu ook bijna nooit meer.
Maar ik kan er op internet niks over vinden, over de temparaturen in die tijd in de winter helaas.
Ja pieken zijn er altijd wel geweest.
Maar ik vraag me dan af hoe het dan weer was, nog verder terug, pak hem beet, 1850 of 1750 enz.
En dat het zeg maar misschien normaal is, dat het op en neer gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik ken de verhalen van oude mensen die vertellen dat er iedere winter werd geschaatst en iedere zomer warm en droog was.
Maar de statistieken vertellen de waarheid, wel zijn er langere perioden geweest van erg koud weer in de winter.
En ja, vroeger was alles beter.
De laatste twee winters is er ook geschaatst, maar het waren zeker geen schaatswinters.
Het is dus maar wat je herinnert.
Nee dan de winter van 1956!!!! BRRRRRRRRRRRRRRRRR
Na een zeer zachte en natte herfst, maar ook de hele maand januari, zonder ook maar 1 graadje vorst, sloeg het weer om op de laatste dag van deze maand.
In de ochtend van 1 febr. was het ,waar ik woonde ,vroor het direct 13 graden!!
Ik heb toen over een nacht ijs gelopen!!
Die winter was het ijs plaatselijk 1 m. dik!!
Miljoenen vissen zijn toen gestikt.
Pas ik mei dooide toen het laatste ijs weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 of 4 jaar geleden heeft het ook nog 20 graden gevroren brrr, mijn planten in de cas waren zelfs allemaal kapot gevroren.
Dat is het koudste wat ik tot nu toe meegemaakt heb.
Ik kan heel slecht tegen de kou, en tot mijn 28 jaar is het nooit kouder geweest dan min 10, en toen ik 29 of 30 was min 20, ik weet niet meer precies wanneer, maar ik weet wel dat het min 20 was, en heel koud.
Als er toch nog in mijn leven een ijstijd komt, dan overleef ik dat niet, ik overleef veel, maar dat niet, dus laten hopen dat dat niet gebeurt.
Ik zou het liefst naar een lekker warm land emigreren, maar dat gaat niet, dan ben ik mijn wia uitkering en pgb kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat was in de buurt van Markenisse toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je Markenissen net boven Amsterdam ?
Ik heb het effe opgezocht op de routeplanner, want ik ken het plaatsje niet.
Ik weet niet of het daar ook zo gevroren heeft toen.
Maar in ieder geval in Limburg, heeft het min 20 gevroren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie weet de komende winter dan weer.
maar min 20 krijg je zo maar niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop het toch niet, dat het min 20 gaat worden deze aankomende winter, brrrr.
Er is niet alleen een kans, maar hij komt er ook nog wel een keer. Dat is een van de zekerheden in het leven, behalve dat je ook dood gaat.