Is hier ook een voorspelling van?

We 'weten' hoe het universum begon. Oerknal, schepping, etc. Maar is er ook een theorie hoe alles eindigt? Grote implosie? Vrede voor iedereen? Bestaan zulke theorieën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Genoeg! Er zijn zeer veel doemdenkers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kennen we. Eind van de wereld oorlog etc...
Maar ik bedoel echt een theorie a la Big Bang! Kan je de schepping een theorie noemen? Staat er ook in de Bijbel hoe het einde van de rit wordt voor de mensen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jups, het einde der tijden. Volgens mij komen alle doemscenarios een beetje voort uit de profetieën van de bijbel. Apocalypse wordt het ook wel genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Gnab Gib. Of the Coming of the Great White Handkerchief.

Het beste antwoord

Het laatste wat ik gelezen heb is een theorie (niet meer dan dat) dat universa (wat een gek woord is eigenlijk, vanwege zijn betekenis) exploderen en weer imploderen en weer exploderen etcetera. En het heelal waar wij een onderdeel van zijn, tot aan het 'grote niets' zeg maar, hoeft ook zeker niet het enige 'heelal' te zijn ; de ruimte is tenslotte onbeperkt, even als de tijd.

Maken wij dat als mens mee ? Nee ; hooguit zijn we met wat geluk getuige van onze eigen ondergang. Het universum zoals dat nu is, kan dan nog heel wat miljoenen jaartjes mee....

Natuurlijk zijn er legio eind-der-tijden-theorieen (elke religie heeft er minstens éen) en ook op wetenchappelijke leest zijn wel wat interessante theorieen geschoeid. Meestal betreft dat echter het einde van de wereld zoals wij die kennen danwel het einde van de mensheid.
Het einde van de aarde kunnen we ook nog wel wat zinnigs over zeggen (als over pakweg 4,5 miljard jaar de zon 'op' is), en zelfs het einde van ons zonnestelsel, maar verder komen we eigenlijk niet alleen een heel stukje kennis maar ook nog wel een stukje bevattingsvermogen tekort.

Eigenlijk komen we niet verder dan : als het heelal ooit begonnen is, houdt het ook ooit weer op. Maar aangezien ruimte en tijd oneindig zijn, ligt het voor de hand dat het een oneindige kringloop is die nergens stopt. Ja, of je moet stellen - wat wel gangbaar is trouwens - dat ruimte en tijd eigenlijk pas ontstonden toen het heelal ontstond. Maar wat was er dan voor er ruimte was, en wanneer / hoe lang ?...........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe zal het Universum eindigen? Kosmologen hebben momenteel twee vernietigende scenario’s uitgedacht voor de toekomst van ons universum. Het ene scenario voorspeld het ineen vallen van ons Universum door haar eigen zwaartekracht en zal uiteindelijk leiden tot een nieuwe "BigBang". Het andere scenario voorspeld een uitzetten van het Universum tot in het oneindige dankzij de versnelling van "Donkere materie" Het Universum is dan gedoemd tot een koude en eenzame toekomst als andere sterrenstelsels verder en verder van ons af komen te staan.
fremar
12 jaar geleden
Er zijn diverse wetenschappelijke theorieën hierover. Een zeer goed boek hierover is "De Oerknal" van S. Singh.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in relatie naar de schepping die je noemt, is er inderdaad ook een einde, beschreven in de openbaring van Johannes. Het laatste boek van de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar bestaan inderdaad verschillende theorieën over, zoals de Big Crunch.