Waarom wordt mais op deze manier geoogst?

Zaterdag stond ik even te kijken naar het oogsten van een akker met mais. Leuk om te zien.
De hakselaar werkte in een soort vierkante spiraal van buiten naar binnen. Eerst de buitenste rijen, dan steeds verder naar het midden. Dat leek me ook het meest logisch.

Maar op een gegeven moment stopte hij met dat systeem en ging hij dwars door het nog overgebleven maisveld heen, waarmee hij de nog overgebleven mais precies in tweeën sneed. Dat was nog best lastig, want de vrachtauto waar de gehakselde mais in werd gestort, moest achteruit meerijden.

Later op weg naar huis reed ik langs een maisakker die gedeeltelijk geoogst was. Ook daar was diezelfde methode toegepast, want ik zag op de akker twee grote vierkante stukken nog niet geoogste mais.

Waarom wordt dit zo gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Zelf woon ik tussen de maisvelden en hier doen ze dat ook wel.
Hier gebeurd het veel als de grond in het midden te nat is dan laten ze dat nog even staan en door de verdeling krijg je spoorvorming waardoor het water naar bv. onze schouwsloot kan afvloeien.
Dit doen ze alleen wanneer zoals in dt jaar er heel veel regen is gevallen.
Oogsten ze alleen eerst de zijkanten of de helft van het land, dan doen ze dat omdat er tussendoor eerst ingekuild moet worden.

Deze methodes doen ze niet alleen met mais hoor, achter mijn huis staat in het midden van het land nog suikerbieten. Het middenstuk was te nat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit te oud he?

Andere antwoorden (2)

Als je alsmaar naar binnen blijft rijden worden de banen die je wilt maaien steeds korter, en de bochten & draaicirkels op een bepaald moment onhaalbaar. Daarom kan de maaier niet eenvoudigweg rondjes blijven maaien.

Ik heb bij ons de methode van het in twee stukken snijden nooit gezien. Ik kan me niet voorstellen dat dat standaard is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gedeeltelijk oogsten kan verschillende redenen hebben:
- de grond is te nat waardoor oogsten niet mogelijk is
- men laat een stuk staan ten behoeve van de jacht: schuilplaats en voedsel voor bv. fazanten
- men gaat de maïs later dorsen ivm verhakselen