Wat is de snelheid van elektriciteit?

Dus stel ik heb een energiebron en bv een lamp. Tussen die energiebron en de lamp zit materiaal dat heel goed geleid. Hoe snel gaat het dan van punt A naar B? En heeft de geleider daar invloed op? Antwoord graag in kilometer per uur of seconde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Daar is een hele discussie over te voeren, omdat de spanning bijna zo snel als het licht gaat, maar de elektronen zelf niet. Ik heb wel een quiz gevonden die hierover ging, en daar gaven ze deze uitleg.

Het antwoord is te lang voor in deze reactie, dus kijk bij mijn bron bij vraag 16 ;)

( Ik mocht niet meer dan 2500 tekens antwoorden, jammergenoeg )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die is gelijk aan de lichtsnelheid normaal gesproken, alleen in het menselijk lichaam is die 600x langzamer hoe dit komt kunnen de geleerden niet verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de snelheid gelijk aan de lichtsnelheid omdat er niks sneller is? Is dit nog steeds zo want ze hadden toch een paar atomen sneller laten gaan dan het licht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn inderdaad deeltjes en geen atomen die waarschijnlijk sneller dan het licht gaan maar dat is wat anders dan jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik, je krijgt ook ba.
Elektriciteit is een beweging van elektronen door een geleider. Elektronen stromen heel langzaam door een draad. Een paar millimeter per seconde. Toch gaat de lamp vrijwel meteen branden als je de de knop omzet. Je kunt dat vergelijken met een lange tuinslang. Draai de kraan dicht en de sproeier stopt. Draai de kraan weer open en de sproeier begint meteen weer. Maar het kan een minuut duren tot het water de afstand van kraan tot sproeier heeft afgelegd.