Hoe heet het verschijnsel dat je diepte ziet, dat er niet is?

Op een donkere ondergrond met witte letters, zie ik helder rode kleuren dieper dan de rest, er ontstaat een soort 3D effect, maar dan alleen met de helder rode kleur.
Ik zie het b.v. ook in mijn eigen avatar, het rood direct onder het zwart zie ik ook 'dieper'
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Optisch bedrog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je avatar bekeken vanmiddag, en moet zeggen dat ik er ook een tijd lang naar gekeken heb....het doet iets met me......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,mooie Avatar.
Heb je die zelf gemaakt?
Ziet er echt' kunstzinnig' uit.
Ik hou daar van,ik schilder en teken zelf veel.
Heb ik van mijn vader,die is illustrator bij een reclamebureau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
karan, ja heb ik zelf gemaakt van foto's van herfstbladeren op mijn computer.

Het beste antwoord

Het verschijnsel heet chromatische aberratie. Vooral mensen die een bril of lenzen dragen, hebben er "last" van. Hoe sterker de bril (of de lenzen), hoe sterker het effect.

Een lens vormt een beeld. Chromatische aberratie betekent dat de plek waar de lens het beeld vormt, per kleur net wat verschilt. Het beeld dat van rode kleuren wordt gevormd, ligt bijvoorbeeld verder van de lens dan het beeld dat van blauwe kleuren wordt gevormd.

Daardoor zul je rode gebieden verder van je af zien dan blauwe gebieden.

Toegevoegd na 4 minuten:

Als er geen wolken zijn, kun je het verschijnsel testen op de maan.

Kijk door je bril naar de maan. Zorg dat je de maan ziet door de rand (helemaal links of helemaal rechts) van je brillenglas, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je zult dan zien dat de maan niet meer wittig is, maar dat er aan de ene kant een rode gloed is, en aan de andere kant een blauwe gloed. Dit is de chromatische aberratie (kleurschifting) die, als je gewoon rechtuit kijkt, zorgt dat je verschillende kleuren op verschillende afstanden ziet.

Een heel heldere ster werkt ook, mits het donker genoeg is (dus ver buiten de stad) en je ogen goed genoeg zijn. Bekijk je die ster door de rand van je bril, dan zie je geen ster, maar een streepje dat (letterlijk) de kleuren van de regenboog heeft.

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie je dat regenboogeffect ook niet als je naar een spiegel kijkt waarvan de rand iets is ingeslepen? Ik zie dan tenminste ook allerlei kleuren (met of zonder bril).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt.
+ had er geen idee van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je informatie.