wat is glycerol?

Toegevoegd na 5 minuten:
het moet voor te snappen zijn voor kinderen van de 1e klas!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (4)

Glycerine oftewel glycerol 85% is de eenvoudigste drievoudige alcohol en wordt in de oleochemie gemaakt door hydrolyse van plantaardig of dierlijk vet of olie. Deze biologische vetten zijn drievoudige esters van glycerol met drie vetzuurketens. Ook ontstaat glycerol als bijproduct bij het maken van zeep en als bijproduct bij de productie van biodiesel. Er wordt ook glycerol van aardolie gemaakt.

Glycerol is een vloeistof met een hoge viscositeit. De stof is kleurloos, reukloos en smaakt zoet. De stof is niet giftig en goed oplosbaar in water, glycerol is hygroscopisch. De stof komt van nature in het menselijk lichaam voor en wordt gebruikt bij de synthese van triacylglycerolen en fosfolipiden. Bij afbraak van deze stoffen komt glycerol vrij. Vrij glycerol wordt ook gebruikt in de gluconeogenese.

Zo dit was weer makkelijk een puntje erbij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha allebij het geweldige idee om van wikipedia te kopieren
;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En snap je nu ook zelf ?? Want anders is het natuurlijk een prut-antwoord, niet geschikt voor de eerste klas en zeker geen gemakkelijk puntje erbij. Gemakkelijke puntjes doen we hie niet aan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat dit antwoord werd geplaatst stond de toevoeging er nog niet. Deze toevoeging zet de vraag wel in een ander perspectief. Dus in eerste aanleg was (en vind ik nog) dit een correct antwoord. Niet dat ik direct op een stukje copy/paste cq. sleur- en pleurwerk ga plussen maar geef wel een verdiende compensatieplus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al voor die toevoeging er stond was ik aan het tikken, en toen vond ik deze wiki-quotes al volledig nietszeggend - althans, ik snapte en snap er nu nog niks van. Verdiende min dus, wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toevoeging stond er toen inderdaad nog niet.
De vraag is dan ook heel anders te beantwoorden. Mijn antwoord gaat nu ook niet meer voor beste antwoord, das duidelijk. :-). Wel jammerlijk... Met mijn: makkelijk puntje opmerking had ik als doel weer eens de discussie van: waarom iets vragen wat je met 1x klikken zelf ook kan vinden online.
(wat nu dus voor deze vraag niet meer van toepassing is; want de toevoeging geeft echt wel een duidelijke goedevraag.nl gehalte). Overigens:
Ik heb ook wel eens minpunten van de moderators gehad.
Toen had ik alleen een link geplaatst. Het commentaar was toen: je kan op zijn minst iets copy-pasten van wiki, zodat de vraagsteller niet direct op de link hoeft te klikken. Nou, dat doe ik dan maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is de toon van die opmerking over dat puntje zo l*llig dat het je een hoop minnen heeft opgeleverd.
glycerol (ofwel C3H5(OH)3 ) is de eenvoudigste drievoudige alcohol en wordt in de oleochemie gemaakt door hydrolyse van plantaardig of dierlijk vet of olie. Deze biologische vetten zijn drievoudige esters van glycerol met drie vetzuurketens. Ook ontstaat glycerol als bijproduct bij het maken van zeep en als bijproduct bij de productie van biodiesel. Er wordt ook glycerol van aardolie gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie boven. Kopiëren van een antwoord dat niets zegt en dat je niet snapt, is geen antwoord.
Glycerine oftewel glycerol 85% is de eenvoudigste drievoudige alcohol en wordt in de oleochemie gemaakt door hydrolyse van plantaardig of dierlijk vet of olie. Deze biologische vetten zijn drievoudige esters van glycerol met drie vetzuurketens. Ook ontstaat glycerol als bijproduct bij het maken van zeep en als bijproduct bij de productie van biodiesel. Er wordt ook glycerol van aardolie gemaakt.

Eigenschappen

Glycerol is een vloeistof met een hoge viscositeit. De stof is kleurloos, reukloos en smaakt zoet. De stof is niet giftig en goed oplosbaar in water, glycerol is hygroscopisch. De stof komt van nature in het menselijk lichaam voor en wordt gebruikt bij de synthese van triacylglycerolen en fosfolipiden. Bij afbraak van deze stoffen komt glycerol vrij. Vrij glycerol wordt ook gebruikt in de gluconeogenese.

Toepassingen

Medisch

De stof wordt in medische preparaten gebruikt, om een vergladdend of verzachtend effect te bereiken. Zo wordt het toegepast in hoestdranken en zetpillen. Als glycerine reageert met geconcentreerd salpeterzuur (nitreerzuur) en zwavelzuur, ontstaat nitroglycerine, een stof die onder andere gebruikt wordt voor de symptomatische behandeling van hartpijn (angina pectoris).

Persoonlijke verzorging

Glycerine wordt als vochtvasthoudend middel gebruikt in cosmetica, bijvoorbeeld tandpasta, mondwaters, shampoo, handcrème en zeep. Borax-Glycerine wordt gebruikt bij ontstekingen in de mond (aanstippen).

Voeding

Glycerine wordt in de voeding gebruikt als oplosmiddel of zoetmaker, bijvoorbeeld in snoep, gebak en margarine. Het is een toegestane stof met als E-nummer 422.

Speelgoed

In bellenblaas zit glycerine om mooie grote bellen te blazen.

Industrie

Glycerine vindt industriële toepassingen als weekmaker in kunststoffen en als antivries. Door een chemische reactie met een mengsel van geconcentreerd salpeterzuur en zwavelzuur (nitreerzuur) ontstaat nitroglycerine, de basis van dynamiet. Ook wordt het gebruikt als basis voor polyolen, die weer een componenent van polyurethaan zijn. Glycerine wordt toegepast om manometers te vullen zodat ze ongevoeliger worden voor trillingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glycerol is een natuurlijk (dus niet- chemische) suiker-alcohol, en komt van nature voor in alle vetten. (dierlijk en plantaardig).

(Het gaat trouwens om een alcohol in scheikundige zin ; je wordt er dus niet dronken van. Het zit zelfs in kleine concentraties in ons bloed.

Als we echter pure glycerol willen hebben, halen we dat niet uit vet, maar maken het langs synthetische weg, of door suiker te laten fermenteren (omzetten met behulp van bacteriën in een omgeving zonder zuurstof).

Er zitten weinig calorieën in, en het wordt voornamelijk gebruikt in gebak en koekjes en dergelijke om te zorgen dat die niet uitdrogen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh, en het ziet er uit als 'dik' water. Beetje siroop-achtig.
Echt heel erg gezond is het niet (al is het ook niet direct giftig), want het kan de opname van vitaminen en mineralen verstoren / verhinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is al beter te snappen door een kind!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Siska moet je wel +1 geven he! haha
Zoizo +1 van mij! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen door een kind ; ik vind de voorwaarde voor het beantwoorden van een dergelijke vraag dat ik het MINIMAAL zelf ook snap. En van de Wiki kon ik helaas geen chocola maken, veel te scheikundig verhaal, dus heb ik maar wat in mijn bibliotheekje opgezocht ;-)