Wat veroorzaakt de luchtdruk in een tunnel waardoor mijn oren dicht slaan?

Telkens als ik een flinke tunnel inrijd, krijg ik last van mijn oren, alsof ik in de bergen te snel naar beneden ga.
Het is niet alleen het snelle dalen denk ik maar een soort overdruk.
Beiden uiteinden van de tunnel zijn open, toch lijkt het dat de luchtdruk op het diepste gedeelte van de tunnel hoger is dan buiten de tunnel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Onderdruk... De snelheid van een auto is de oorzaak van de onderdruk... Neem twee papiertjes vlak naast alkaar, laat die hangen en blaas er tussendoor... Gaan de blaadjes uit elkaar of naar elkaar toe?... Door de onderdruk tussen de blaadjes gaan die naar elkaar toe... Nu kan in de oren een onderdruk ontstaan als de buis van Eustachius een tikje nauw is, dan onstaat er binnen in het oor een hogere druk omdat aan de buitenkant, door de auto een onderdruk ontstaat, daar bolt het trommelvlies naar buiten uit... En dat nu is die vervelende druk op je oor... Vandaar...

In een flinke tunnel wordt de lucht geforceerd ververst zodat gebruikers van de tunnel niet vergiftigt worden door de uitlaatgassen. Het meeste rendement krijg je m.i. door de aanwezige lucht in de tunnel naar buiten te blazen i.p.v. verse lucht de tunnel in te blazen. Mocht ik het mis hebben in de manier, ontstaat er in beide gevallen een drukverschil met buiten, welke je kan voelen aan je oren. Voor mijn gevoel is het de onderdruk die je voelt i.p.v. overdruk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100