Wat veroorzaakt de luchtdruk in een tunnel waardoor mijn oren dicht slaan?

Telkens als ik een flinke tunnel inrijd, krijg ik last van mijn oren, alsof ik in de bergen te snel naar beneden ga.
Het is niet alleen het snelle dalen denk ik maar een soort overdruk.
Beiden uiteinden van de tunnel zijn open, toch lijkt het dat de luchtdruk op het diepste gedeelte van de tunnel hoger is dan buiten de tunnel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag Ed! Wij hebben het zelfs nog wanneer we naar de Belgische Ardennen gaan en dat zijn nog niet eens bergen.

Het beste antwoord

Onderdruk... De snelheid van een auto is de oorzaak van de onderdruk... Neem twee papiertjes vlak naast alkaar, laat die hangen en blaas er tussendoor... Gaan de blaadjes uit elkaar of naar elkaar toe?... Door de onderdruk tussen de blaadjes gaan die naar elkaar toe...

Nu kan in de oren een onderdruk ontstaan als de buis van Eustachius een tikje nauw is, dan onstaat er binnen in het oor een hogere druk omdat aan de buitenkant, door de auto een onderdruk ontstaat, daar bolt het trommelvlies naar buiten uit... En dat nu is die vervelende druk op je oor... Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Is dat altijd zo, of alleen in een tunnel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is zo 1. bij drukverandering bv bij skiën of vliegen, maar 2. ook bij dichtzitten van de buis van Eustachius, als die door een griep dichtzit dan krijg je dat zelfs spontaan een lagere druk ontstaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap het nog steeds niet hoor, de snelheid van de auto is er ook al voor de tunnel , het moet met de tunnel te maken hebben, want op het diepste deel van de tunnel voel je het , het sterkst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten de tunnel heb je ook snelheid, maar dan is er niet sprake van twee voorwerpen vlak bij elkaar... Dus in de tunnel is het als volgt: De lucht staat stil, nemen we even aan... Dan kom je met die auto erdoorheen... Dus als op een punt een auto verschijnt dan is er snelheid tussen de auto en de tunnel... Daar heb je drukverlaging en in die auto voel je dat natuurlijk want de lucht wordt uit de auto gezogen... onderdruk dus... En je oren voelen dat dan dus ook... vandaar... Nee niet in het midden voel je het het sterkst, overal en de snelheid bepaalt de onderdruk, dus hoe sneller dat je rijdt hoe meer dat je dat voelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.K dat begrijp ik ,maar het is wel op het diepste punt van de tunnel, maar daar kan de door de auto weggedrukte lucht het minste snel weg en nabij het eind van de tunnel is het effect minder, of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft er niets mee te maken Ed... Alleen de snalheid van de auto bepaalt het, en meer is er niet... Jawel... toch als de tunnel heel nauw is voel je het beter, is die heel wijd dan voel je weer niets, want dan nadert een heel wijde tunnel GEEN tunnel, en dan voel je weer niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar het einde van de tunnel gaat het gevoel in mijn oren weg, maar dat klopt dan wel want de auto vermindert vaart met het omhoog rijden.
bedankt.

Andere antwoorden (1)

In een flinke tunnel wordt de lucht geforceerd ververst zodat gebruikers van de tunnel niet vergiftigt worden door de uitlaatgassen. Het meeste rendement krijg je m.i. door de aanwezige lucht in de tunnel naar buiten te blazen i.p.v. verse lucht de tunnel in te blazen. Mocht ik het mis hebben in de manier, ontstaat er in beide gevallen een drukverschil met buiten, welke je kan voelen aan je oren. Voor mijn gevoel is het de onderdruk die je voelt i.p.v. overdruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat er lucht de tunnel ingeblazen wordt dan zal er OVERDRUK zijn en dat komt misschien ook in de auto, maar op het diepste gedeelte van de tunnel voel je het het meest. Dus klopt het niet.
Of de overdruk moet afnemen naarmate je de uitgang van de tunnel naderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe dieper in het dal, hoe hoger de luchtdruk;-)